گروه حقوق و قضامهاجرت امری غیرقابل اجتناب بوده و بسیاری از افراد به دلایل گوناگون شهر یا كشور خود را ترك كرده و كشوری دیگر را برای زندگی خود و خانواده‌شان انتخاب می‌كنند اما بسیاری از كشورها برای جلوگیری از ورود بی‌رویه افراد به كشورشان، تدابیر و ضوابطی ویژه برای مهاجرت اتخاذ كرده و افرادی را جذب می‌كنند كه به تخصص آن‌ها نیاز دارند و در غیراین‌صورت نیز با ترفندهایی مانع از مهاجرت افراد می شوند.

مشكلات جدی ارائه خدمات بیمه به اتباع بیگانه

سلامت نیوز:گروه حقوق و قضامهاجرت امری غیرقابل اجتناب بوده و بسیاری از افراد به دلایل گوناگون شهر یا كشور خود را ترك كرده و كشوری دیگر را برای زندگی خود و خانواده‌شان انتخاب می‌كنند اما بسیاری از كشورها برای جلوگیری از ورود بی‌رویه افراد به كشورشان، تدابیر و ضوابطی ویژه برای مهاجرت اتخاذ كرده و افرادی را جذب می‌كنند كه به تخصص آن‌ها نیاز دارند و در غیراین‌صورت نیز با ترفندهایی مانع از مهاجرت افراد می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،مهاجرت امری غیرقابل اجتناب بوده و بسیاری از افراد به دلایل گوناگون شهر یا كشور خود را ترك كرده و كشوری دیگر را برای زندگی خود و خانواده‌شان انتخاب می‌كنند اما بسیاری از كشورها برای جلوگیری از ورود بی‌رویه افراد به كشورشان، تدابیر و ضوابطی ویژه برای مهاجرت اتخاذ كرده و افرادی را جذب می‌كنند كه به تخصص آن‌ها نیاز دارند و در غیراین‌صورت نیز با ترفندهایی مانع از مهاجرت افراد می شوند.

   

این در حالی است كه سال‌هاست مرزهای كشور ما به روی اتباع بیگانه به ویژه اتباع افغان باز شده و این افراد بدون اوراق هویتی و به صورت قاچاق وارد كشور می‌شوند و هیچ نظارت جدی نیز در این زمینه اعمال نمی‌شود كه البته ورود این افراد كشور را با بحران‌هایی نیز مواجه كرده است.

ورورد افرادی كه فاقد هرگونه اوراق هویتی هستند مشكلات بسیاری را برای كشور و شهروندان ایجاد كرده است و این مشكل زمانی حادتر می شود كه تبعه بیگانه، همسری ایرانی اختیار می‌كند كه در این صورت فرزندان حاصل از این ازدواج‌ مجبور هستند به دلیل داشتن مادر ایرانی و پدر خارجی، بدون شناسنامه زندگی كرده و از تمامی حقوق شهروندی خویش محروم بمانند.

این كودكان تا سال‌ها از خدمات درمانی و سایر خدمات اجتماعی محروم بوده و فقط به دلیل نداشتن اوراق هویتی مجبورند ناملایمات بسیاری را تحمل كنند. این خانواده‌ها كه نیز در فقر به‌سر می‌برند تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار نداشته و مجبورند هزینه‌های پزشكی را به صورت آزاد پرداخت كنند.

نحوه عملکرد اتباع بیگانه در مرزها قابل رصد نیست

این در حالی است كه علی کرد، نماینده مجلس در انتقاد از ارائه خدمات بیمه به اتباع خارجی گفته است: دیدگاه و فرهنگ اتباع خارجی با ما تفاوت دارد و هر فردی هم نسبت به وطن خود تعصب دارد، ضمن اینکه تردد این افراد به خارج از کشور هم می‌تواند برای ما مشکل آفرین باشد، چراکه نحوه عملکرد آن‌ها در آن سوی مرزها قابل رصد کردن نیست.

وی خاطرنشان كرده است: البته ما تنها باید اتباع خارجی که دارای تخصص مورد نیاز کشور هستند در مدتی که در ایران فعالیت دارند تحت پوشش بیمه قرار دهیم، در غیر این صورت ضرورتی ندارد که برای ساماندهی آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. البته این امکان وجود دارد که ارائه خدمات بیمه به افراد دارای مجوز اقدامی در جهت تهیه آمار و شناسایی آن‌ها باشد، اما اگر ارائه خدمات بیمه برای تمام اتباع خارجی صورت بگیرد، در شرایط کنونی منطقی نیست.

اما عدم حمایت بیمه ای از این افراد زمانی می‌تواند صحیح و امكا‌ن‌پذیر باشد كه مسئولان اقداماتی جدی در زمنیه ورود این افراد به كشور به عمل آورده و تعداد محدودی از این اتباع در كشور وجود داشته باشند و با محروم كردن آن‌ها از خدمات درمانی و سایر خدمات زمینه را برای بازگشت به كشورشان فراهم كنیم اما زمانی كه تعداد زیادی از این اتباع سال‌هاست در ایران زندگی كرده و هروز هم به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود چگونه می توان آن‌ها را از حقوق شهروندی‌شان محروم كرد؟ این افراد به عنوان انسان دارای حقوقی هستند كه كشور ما به عنوان میزبان موظف است حداقل این امكانات را در اختیار آن‌ها قرار دهد. این درحالی است كه در توجیه این مطلب گفته می‌شود آن‌ها به صورت قاچاق و بدون مجوز در ایران زندگی می‌كنند پس نباید بودجه كشور صرف هزینه‌های آن‌ها شود اما آیا مسئولان برای خروج آن‌ها از كشور اقداماتی جدی انجام داده‌اند؟

حضور افاغنه وضعیت اشتغال و امنیت کشور را برهم می‌زند

یكی دیگر از مشكلات حضور اتباع بیگانه دركشور اشغال مشاغل در كشور است. مدت‌هاست كارفرمایان به دلایل گوناگون از جمله ارزان بودن یا عملكرد بهتر آن‌ها نسبت به جوانان ایرانی و... تمایل بیشتری به كارگیری آن‌ها دارند و این موضوع سبب شده كه بسیاری از افراد اتباع بیگانه را یكی از عوامل بیكاری جوانان در كشور بدانند اما آیا مشكل واقعی بیكاری جوانان ، اتباع بیگانه هستند؟

این نماینده مجلس در این زمینه معتقد است: هم‌اکنون عمده جوانان کشور به شغل نیاز دارند، ضمن اینکه مردم با مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعددی مواجه هستند، بنابراین باید هر اقدام حمایتی را در جهت ساماندهی نیروهای داخلی انجام دهیم. بی‌تردید حضور افاغنه و سایر اتباع خارجی در ایران وضعیت اشتغال و امنیت کشور را برهم می‌زند، ضمن اینکه ما در جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به هموطنان خودمان با مشکل مواجه هستیم، بنابراین نباید در این حوزه دغدغه وضعیت اتباع خارجی را هم داشته باشیم.

اما واقعیت این است كه برخی از جوانان ایرانی تن به مشاغل سخت نداده و حاضر نیستند در این مشاغل مشغول به فعالیت شوند در حالی كه تبعه افغان با كمترین مزد، سخت ترین كارها ار انجام داده و هیچ شكایتی هم ندارد. به گفته برخی از مسئولان در برخی استان‌های كشور مانند سمنان در صنعت دباغی به دلیل اینكه افراد بومی و محلی حاضر به فعالیت در آن شغل نیستند، تعدادی از تبعه بیگانه مشغول به این فعالیت هستند و در صورت به كار نگرفتن اتباع بیگانه، این صنعت با مشكل جدی مواجه خواهد شد.

ممانعت از ورود غیرقانونی افراد به داخل كشور

بر اساس این گزارش باید گفت مهم‌ترین اقدام در این زمینه كنترل مرزها و ممانعت از ورود غیرقانونی این افراد به داخل كشور است؛ زیرا در صورت ورود این افراد به كشور به دلیل بهره‌مندی از حقوق شهروندی نمی‌توان آن‌ها از خدماتی كه به آن نیاز دارند محروم كرد. در شرایط فعلی كشور و با توجه به بحران‌های اقتصادی باید كمك كنیم این افراد به كشورشان بازگردند و در غیر این‌صورت شایسته كشور ایران با پیشینه تمدن طولانی نیست كه افراد را از شایط زندگی محروم كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha