سلامت نیوز : رئیس مركز تحقیقات پزشكی گفت: صاحبنظران حاضر در سومین كنگره اخلاق پزشكی پیشنهاد تشكیل بنیاد حمایت از حقوق بیماران را به مسئولان نظام ارائه كردند و در صورتی كه همه دستگاههای مرتبط موافقت كنند این بنیاد تشكیل می شود.

محمود عباسی در حاشیه سومین كنگره بین المللی حقوق پزشكی كه با محوریت حقوق بیماران در جزیره كیش برگزار شد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار بهداشت و درمان فارس مبنی بر اینكه چه سازمانی متولی حمایت از حقوق بیماران است، گفت: این موضوع محور اصلی این كنگره بود كه تقریباً همه كارشناسان حقوقی، فقهی، پزشكی، حوزه اخلاق و جامعه شناسی حاضر در این كنگره به خلاء چنین سازمانی در كشور اذعان كردند و به همین علت پیشنهاد تشكیل یك سا زمان مردم نهاد مستقل به نام بنیاد حمایت از حقوق بیماران مطرح شد كه به طور رسمی پیشنهاد آن به دستگاهها مسئول در كشور ارائه شد.

وی ادامه داد: در صورتی كه همه دستگاههای مسئول با این پیشنهاد موافقت كنند این بنیاد به عنوان حامی حقوق بیماران در كشور تشكیل می شود. آنچه اكنون درباره تشكیل این سازمان می توان گفت این است كه در این بنیاد متخصصان و صاحبنظران همه حوزه های مرتبط اعم از حقوق، فقه، اخلاق، پزشكی، پرستاری، فلسفی و جامعه شناسی حضور خواهند داشت و به یك گروه خاص بسنده نمی شود.

عباسی اضافه كرد: تدوین منشور حقوق بیماران، رفع خلاء های قانونی مرتبط با حقوق بیماران، تلاش برای رفع تناقض های بین قوانین پزشكی و دارویی مرتبط با حقوق بیماران و به روز كردن این قوانین در كشور كه بسیاری از آنها قدیمی و مربوط به بیش از 40 سال پیش است و تقدیم لایحه جامع حقوق بیماران به مجلس، تعریف و تقنین وظایف بیمه ها برای حمایت از بیماران، اصلاح نظام بازرسی و نظارت بر خدمات پزشكی و مراقبتی به بیماران و رفع مشكلات حوزه اجرایی ارائه این خدمات به مردم در تمام بخش ها می تواند از جمله وظایف این بنیاد تعریف شود.

وی گفت: سومین كنگره اخلاق پزشكی در 4 محور مختلف شامل حقوق بیماران و آموزه های دینی، حقوق بیماران و مدیریت نظام سلامت، حقوق بیماران چالش ها و فرصتها و حقوق بیماران و سهم خواری در پزشكی از سوم تا پنجم اسفند در مركز همایش های بین المللی جزیره كیش با حضور مسئولان عالی رتبه كشور مانند شهاب الدین صدر، نایب رئیس مجلس، پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی كشور و كامران باقری لنكرانی، وزیر سابق بهداشت برگزار شد.

رئیس مركز تحقیقات اخلاق پزشكی و دبیر سومین كنگره اخلاق پزشكی همچنین در مراسم اختتامیه این كنگره گفت: از جمله نتایج 20 نشست علمی این كنگره این بود كه فقدان یك جهان بینی الهی در بین پزشكان ما كه بیشتر دانش آنها برگرفته از علوم غربی آمریكایی و اروپایی است، نظام ارائه خدمات پزشكی ما را با چالشها و مشكلات اخلاقی زیادی مواجه كرد و لزوم اصلاح این مسئله و نظریه پردازی های جدید منطق با اصول ارزش های الهی جامعه خودمان را ثابت می كند.

عباسی افزود: اخلاق سكولار و اومانیستی حاكم بر پزشكی امروز، ما را از ارزشهای الهی و اخلاقیات دور كرده است در حالی طبیب دیروز ما كه با اصول اخلاق اسلامی آشنا بود بیش از طبیب امروز به امور معنوی و اخلاقیات توجه داشت كه البته از چند سال پیش با ایجاد دانشكده طب سنتی، طبیبانی برای آشنایی با طب ایرانی ما تربیت می شوند كه به زودی وارد بازار كار می شوند بنابراین لازم است كه چارچوب قانونی وحیطه كار آنها به درستی تعریف شود.

وی گفت: ما در حوزه پزشكی قانونی نیز با چالش های زیادی مواجه هستیم و به خصوص از زمان اصلاح قانون نظام پزشكی نقش سازمان پزشكی قانون در رسیدگی به دعاوی پزشكی در هاله ابهام فرو رفته و باید این نقش مهم دوباره احیا شود و نیازمند بازنگری در قوانین هستیم.

دبیر سومین كنگره اخلاق پزشكی اضافه كرد: مسائلی مانند امضای برائت نامه پزشك، قوانین مربوط به د یات، قانون خسارت مازاد بر دیه، قانون خانواده و اجازه طلاق یكطرفه به مرد در صورتی كه زن به بیماری های قابل درمانی مثل جذام، برص، سوزاك و سفلیس مبتلا باشد و سكوت قانون درباره بیماری های مهمترین مثل ایدز و هپاتیت نیز از جمله چالش های تقنینی است كه باید به همت قانونگذاران حل شود.

عباسی اضافه كرد: موضوع سهم خواری در پزشكی كه مانند رباخواری، رشوه خواری و زمین خواری عملی مذموم است نیز از جمله مباحث مطرح در این كنگره بود كه بیش از گذشته رسیدگی به مسئله تخلفات جامعه پزشكی و مقابله با این پدیده زشت را نشان داد.

وی گفت: مسائل قانونی و اخلاقی دیگری مانند مسائل پزشكی آغاز حیات، تشخیص آغاز تولد، بیماری های مادرزادی، سوء استفاده از اطلاعات ژنتیك، سقط جنین و اتانازی یا قتل ترحم آمیز نیز در این كنگره مطرح شد كه برای مثال نظر اكثر كارشناسان این كنگره درباره قتل ترحم آمیز این بود كه در صورت انفعالی بودن قتل ترحم آمیز نباید آن را قتل عمد به حساب آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha