اولین گردهمایی متخصصین حوزه سلامت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان "تحولات جهانی حوزه سلامت عمومی" در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در توسعه سلامت عمومی جامعه

سلامت نیوز:اولین گردهمایی متخصصین حوزه سلامت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان "تحولات جهانی حوزه سلامت عمومی" در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر شهنام عرشی - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ارایه تاریخچه‌ای در رابطه با خدمات سلامت عمومی در کشور اظهار کرد: در گذشته ارائه خدمات سلامت به قشر آسیب پذیر از جمله مادران و کودکان و خدمات واکسیناسیون از جمله اولویت های بهداشتی بود ولی پس از آن با آغاز طرح ریفرم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بخش هایی در حوزه بهداشت توسعه یافت و خدماتی همچون بهداشت محیط حرفه‌ای، بهداشت خانواده، اجرای طرح تحول سلامت و توجه بیشتر به سلامت مادر و کودک به خصوص در دوران بارداری به آن اضافه شد.

وی با اشاره به راهکاری موثر برای ارایه گسترده خدمات بهداشتی در سطح اجتماع تصریح کرد: اگر بخواهیم به سلامت به شکل جدی و عمومی نگاه کنیم باید متخصصین خارج از حوزه که به صورت کلاسیک در حوزه بهداشت فعالیت می کنند، نیز دست کمک به ما بدهند.

وی مهم‌ترین مشکل موجود در نظام سلامت جامعه را نبود سیستم پیشرفته ارجاع بیماران در مراکز عنوان کرد و با اشاره به مشکل ۲۵ ساله کشور در حوزه ارجاع، افزود: بیماری که وارد مرکز بهداشتی درمانی می‌شود باید در همان سطوح اولیه به بیماری او رسیدگی شده و سپس با ارجاع منسجم و سیستماتیک درصورت نیاز به سطوح تخصص و فوق تخصصی راهنمایی شود. درصورتی که در حال حاضر بیمار از ابتدا با یک بیماری ساده به سطوح بالای نظام سلامت مراجعه می کند و همین موضوع هزینه‌های زیادی را برای نظام سلامت به دنبال خواهد داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، همکاری روانشناسان بالینی و کارشناسان بهداشت روان با معاونت بهداشت را عاملی موثر در سلامت جامعه عنوان کرد و گفت: روانشناسان بالینی با رویکرد پیشگیرانه در کاهش هزینه‌ها کمک شایانی را به سیستم سلامت ارایه میکنند. همچنین با همکاری بهزیستی و توانبخشی به صورت نیمه دولتی، خدماتی در زمینه شنوایی سنجی و بینایی سنجی ارائه میشود که درخور توجه است.

عرشی با اشاره به همکاری مستقیم معاونت بهداشت با مراکز تحقیقاتی مانند مرکز تحقیقات گوارش اظهار داشت: در ارتباط با مرکز تحقیقات گوارش، غربالگری و ارتقای سیستم ارجاع برای کولونوسکوپی و سرطان دستگاه های گوارش که به صورت کلاسیک و منسجم تا سطوح آخر ارائه می شود از جمله برنامه های موفق معاونت بهداشتی بوده است. همچنین همکاری معاونت با کلینیک های پزشکی خانواده برای افزایش سطح سواد تخصصی در حوزه بهداشت و نیز ارزیابی خدمات پزشکی عمومی در مراکز و برآورد هزینه اثربخشی از جمله فعالیت های دیگر این حوزه محسوب میشود.

وی استفاده از رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی را در توسعه سلامت عمومی جامعه موثر و مفید دانست و گفت: اقشار مختلف جامعه بخصوص نسل جوان از اطلاعات رسانههای عمومی و شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنند. این در حالیست که حوزه های بهداشتی کشور در زمینه اطلاع رسانی و جامعه شناسی مشکلاتی دارد و ما توان رقابت با شبکه های اجتماعی و برخی اطلاعات نادرست موجود در این شبکه ها را نداریم. وزارت بهداشت در این زمینه به متخصصین و همکاری های بیشتری نیاز دارد.

عرشی خاطرنشان کرد: تعامل متخصصان حوزه سلامت عمومی و بخش های اجرایی در داخل و خارج دانشگاه، توجه بیشتر به تله مدیسین و پزشکی از راه دور و توسعه دانش جامعه شناسی در جهت افزایش رقابت در انتقال اطلاعات در شبکه های اجتماعی می تواند به توسعه سلامت عمومی جامعه کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت های حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به امکانات علمی آن باید از سایر حوزه های بهداشتی کشور متفاوت باشد، تصریح کرد: به عنوان نمونه پزشک از راه دور در اکثر کشورهای دنیا مطرح است ولی ما از آن محروم هستیم. دانشگاه در این رابطه کلینیکهای پزشک خانواده را تشکیل داده و با حمایت مسئولین دانشگاه موفق شدیم تعدادی از متخصصین را برای آموزش رزیدنت به حوزه بهداشت وارد کنیم.

عرشی در خاتمه به همکاری حوزه بهداشت با گروه پزشکی اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این راستا درخواست ما استفاده از رزیدنت‌ها و هیات‌های علمی در بحث کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان درشهرستان‌های شرقی استان ورامین بوده که برنامه‌های خوبی در این رابطه شکل گرفته و امیدواریم این همکاری با بیمارستان‌ها نیز ادامه داشته باشد.

تربیت دانشجویان جامعه نگر با بینش پیشگیرانه در طرح ریفرم

در ادامه این گردهمایی، دکتر طبیبی - رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دانشکده در بحث سلامت عمومی جامعه با دو گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی و گروه پزشکی خانواده ارتباط نزدیک‌تری دارد، گفت: در گذشته فعالیت دانشگاه ها در زمینه بهداشت عمومی صرفا آموزشی بود؛ درحالیکه در حال حاضر با تفاوت دیدگاه‌ها، فعالیت دانشگاه‌ها به سمت کاملا اکتیو و همراه با مداخله در محیط پیرامون تغییر یافته است.

وی با اشاره به طرح ریفرم که از سال ۱۳۸۳ در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز شده، تصریح کرد: این طرح در بعد آموزشی، دانشجویان را به دانشجویانی جامعه نگر با بینش پیشگیرانه مبدل می‌سازد و دروسی مانند تماس با جامعه و تماس زودرس با بیمار می تواند تئوری پیشگیری در آنها را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: طرح ریفرم در بعد پژوهشی باعث شد تا طرح‌های پژوهشی به سمت ارتقای سلامت جامعه و بهداشت عمومی پیش رفته و در بعد ارائه خدمات نیز از طریق تربیت دانشجویان و دستیاران پزشکی خانواده می‌تواند از یک سو به آموزش صحیح دانشجویان کمک کند تا سطح دانش پزشکان عمومی ارتقا یابد و از سوی دیگر دانشجویان می‌توانند در محل‌های مناسب، شرایط و موقعیت‌های مشابه که نزدیک به شرایط  واقعی جامعه است قرار گرفته و خود را به خوبی محک بزنند.

رئیس دانشکده پزشکی در خاتمه خاطرنشان کرد: به بیمار نباید صرفا به عنوان یک "بیمار" نگاه کرد، بلکه اطرافیان او، همراهان و خانواده او و هرچه در جامعه اطراف او وجود دارد باید مهم تلقی شود. مساله مهم این است که نباید صبر کنیم تا مشکلی ایجاد شود و سپس به دنبال درمان آن باشیم، بلکه با اقدامات پیشگیرانه باید سعی در کنترل بیماری‌ها با هزینه کمتر داشته باشیم که این نیز به پایش و برنامه‌های راهبردی دقیق نیاز دارد.

گفتنی است در ابتدای سمینار دکتر عباچی‌زاده به عنوان دبیر علمی برنامه درخصوص اهداف برنامه و انتظارات از بخش سلامت عمومی توضیحاتی را ارائه داد.

در این سمینار پانل هایی در حوزه بیماری های غیرواگیر، سلامت محیط اجتماعی و مدیریت بلایا، پانل مدیریت اطلاعات سلامت، رفتارهای خطرزای سلامت، سلامت روان، سلامت خانواده، پانل بیماری‌های واگیر و سوانح و حوادث ارایه می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha