برابر تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده، ساعت 10 دقیقه بامداد 20 تیرماه سال جاری در بلوار دکتر حسینی سنندج که محور دارای سراشیبی است، تانکر حمل مواد سوختی(مازوت) که از شهر کرکوک کردستان عراق بارگیری کرده بود و به مقصد پالایشگاه کرمانشاه در حال حرکت بوده در سرازیری بلوار به علت عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از نقص فنی سیستم ترمزها و پاره شدن شلنگ ترمز پس از طی مسافتی از ناحیه جلو با عقب به یک اتوبوس بین شهری خط سنندج- تهران در مقابل ترمینال که در حال مسافرگیری بوده به شدت برخورد می‌کند که در نتیجه شدت برخورد تانکر به پهلوی سمت چپ واژگون و دچار حریق می‌شود و محتویات تانکر که مواد سوختی بوده به سطح سواره‌رو سرازیر شده و خودروی حامل مواد نفتی دچار آتش سوزی می‌شود.

مثلث خطری که جان می‌گیرد

سلامت نیوز-*سرهنگ صلاح‌الدین زینی: برابر تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده، ساعت 10 دقیقه بامداد 20 تیرماه سال جاری در بلوار دکتر حسینی سنندج که محور دارای سراشیبی است، تانکر حمل مواد سوختی(مازوت) که از شهر کرکوک کردستان عراق بارگیری کرده بود و به مقصد پالایشگاه کرمانشاه در حال حرکت بوده در سرازیری بلوار  به علت عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از نقص فنی سیستم ترمزها و پاره شدن شلنگ ترمز پس از طی مسافتی از ناحیه جلو با عقب به یک اتوبوس بین شهری خط سنندج- تهران در مقابل ترمینال که در حال مسافرگیری بوده به شدت برخورد می‌کند که در نتیجه شدت برخورد تانکر به پهلوی سمت چپ واژگون و دچار حریق می‌شود و محتویات تانکر که مواد سوختی بوده به سطح سواره‌رو سرازیر شده و خودروی حامل مواد نفتی دچار آتش سوزی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون در ادامه نوشت: به علت شدت حریق متاسفانه تعدادی از مسافران اتوبوس و راننده تانکر و خدمه اتوبوس برا اثر این حادثه فوت یا مصدوم می‌شوند که در نهایت توسط عوامل امدادی و عوامل آتش نشانی بعد از گذشت مدتی آتش‌سوزی مهار و کشته‌ها و مجروحان حادثه غمبار از محل حادثه به مراکز پزشکی قانونی و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انتقال داده می‌شوند.

در ادامه درباره علل وقوع حادثه تصادف غم انگیز به نکاتی اشاره می‌کنم:

الف) راه‌های مواصلاتی استان کردستان عمدتا غیراستاندارد و دارای عرض کم و پیچ‌های تند و فاقد جداکننده محوری وسط توسط عوامل فیزیکی بوده و همچنین فاقد علایم و تجهیزات ترافیکی استاندارد و همچنین معابر مذکور فاقد سیستم روشنایی مناسب در شب و فاقد حفاظ و تجهیزات ایمن همچون گاردریل در سر پیچ‌ها و پرتگاه‌ها هستند. عدم وجود اینگونه عوامل ایمنی جاده‌های کردستان را به جاده‌های مرگ مشهور کرده است.

آمار بسیار بالای مصدومان و فوتی‌ها در جاده‌های استان کردستان حاکی از ناایمن بودن جاده‌ها و معابر این استان دارد که این امر نیازمند توجه جدی دولت و مسئولان امر  به اختصاص بودجه مناسب برای رفع نقاط حادثه‌خیز دارد. باید با استفاده از کارشناسان امر نسبت به اصلاح هندسی و نصب تجهیزات ایمن و نصب دوربین‌های کنترل سرعت و به‌کارگیری تجهیزات نوین و دوخطه کردن معابر پر خطر اقدام کرد. برابر اعلام مسئولان راهنمایی و رانندگی سنندج نقطه تصادف کامیون با اتوبوس جزو نقاط حادثه‌خیز بوده و قبلا گزارش آن اعلام شده بود ولی متاسفانه برای رفع آن هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

ب) خودروهایی که در محورهای مواصلاتی استان کردستان تردد می‌کنند اکثرا وسایل نقلیه سنگین وکامیون‌های حمل مواد سوختی هستند که از کرکوک در اقلیم کردستان بارگیری شده و نفت خام و مازوت را به بندر امام خمینی یا پالایشگاه کرمانشاه منتقل می‌کنند. آمارها گویای این نکته است که در 10 سال گذشته 187 دستگاه تانکر سوخت و تانکرهای حامل مواد نفتی در این محورها واژگون شده است و طی یک‌سال گذشته دست‌کم 20تصادف تانکر با سایر وسایل نقلیه روی داده است که نمونه اخیر آن واژگونی تانکر حمل سوخت در شهر مریوان روی خودروی پرشیا بود که منجر به کشته  و مصدوم شدن پنج نفر شد.

بیشتر این تانکرها و تریلرها زمان زیادی از ساخت‌شان می‌گذرد و دارای مدل پایینی هستند که هنگام تردد در معابر و جاده‌ها دچار نقص فنی مستمر می‌شوند و در نهایت منجر به حوادث حادثه دلخراش و از جمله حادثه اخیر شده است.

توجه جدی مسولان امر از جمله وزارت نفت و راه و ترابری در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل از جمله خودروهای سنگین ویژه حمل مواد نفتی و خطرناک می‌تواند از وقوع چنین حوادثی پیشگیری کند.

خودروهای حمل مسافر از جمله اتوبوس و مینی‌بوس‌ها نیز که وظیفه حمل و نقل مسافر را بر عهده دارند از این امر مستثنی نبوده و نیاز به توجه جدی برای بازسازی ناوگان حمل و نقل و بار و مسافر دارد.

اما حادثه‌ای که مقابل ترمینال سنندج رخ داده و اتوبوسی که طعمه حریق شده مربوط به سرویس سنندج به تهران بوده که تعدادی از رانندگان به علت عدم کنترل و نظارت و برای کسب سود بیشتر در مقاطعی که مسافر کم است صورت‌حساب را با تعداد مسافر کم 10 تا ۱۲نفر می‌گیرند تا هزینه کمتری بپردازند و در ادامه برای تکمیل کردن ظرفیت اتوبوس پس از خروج از ترمینال شروع به مسافرگیری می‌کنند که برابر مقررات راهنمایی و رانندگی سوار یا پیاده کردن مسافر بیرون از ترمینال ممنوع است. البته باید گفت این اتفاق در بیشتر ترمینال‌های کشور از جمله پایانه جنوب و غرب تهران رخ می‌دهد.

در این حادثه نیز راننده اتوبوس از چنین شیوه‌ای بهره برده است و راننده اتوبوس با 15 مسافر از ترمینال خارج شده و اقدام به مسافرگیری کرده است‌که در ادامه کامیون تانکردار از پشت با او برخورد کرده‌و چنین فاجعه‌ای را رقم زده است.

ج) در وقوع این‌گونه حوادث نمی‌توان نقش عامل انسانی را نادیده گرفت. کارشناسن خبره امور تصادفات راهنمایی و رانندگی 70 درصد از حوادث رانندگی را ناشی از خطای انسانی می‌دانند. همچنین نقش شرکت‌ها و سازمان‌های حمل و نقل در به‌کارگیری رانندگان متبحر و با تجربه بسیار مهم است، خصوصا در به‌کارگیری وسایط نقلیه سنگین حامل مواد اشتعالزا. باید از رانندگان این وسایط نقلیه  کارت سلامت در خصوص آزمایش‌های مواد مخدر همچنین مسکرات از آن‌ها اخذ شود.

در گام بعدی باید بر ساعات رانندگی آن‌ها نظارت دقیق صورت گیرد و با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه کردستان که صعب‌العبور و کوهستانی است باید عوامل شرکت‌ها و سازمان‌ها و پلیس راه تدابیر لازم اندیشیده شود که هنگام تاریکی هوا از تردد آن‌ها در معابر جلوگیری شود.

چنانچه چنین حوادثی رخ دهد کارشناسان سهم تقصیر سایر سازمان ها را نیز برابر قانون و مقررات لحاظ کنند. قبل از حرکت و راه افتادن در جاده‌ها باید مدیران فنی در هر واحدی وجود داشته باشند تا از صحت و سلامت خودرو اطمینان حاصل کنند و سپس اجازه تردد داده شود.

در این حادثه راننده کامیون جزو کشته‌شدگان است ولی اگر راننده‌ دارای تجربه و مهارت فنی بود در صورت ترکیدن شلنگ ترمز و بروز هر نوع نقص فنی حادث، راننده باتجربه و فنی با استفاده از روش‌های دیگر به کاهش سرعت اقدام و از بروز چنین حادثه‌ای پیشگیری می‌کرد.

در پایان ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، مسئولان کشور و استانی که مسئولیت امور حمل و نقل و تامین ایمنی و امنیت راه‌ها را بر عهده دارند باید بیش از پیش به تفکیک جاده‌ها و معابر دو طرفه و نصب و تجهیز جاده‌ها به علایم و تجهیزات و روشنایی و رفع نقاط حادثه‌خیز و پیچ‌های تند و غیراستاندارد و ایمن‌سازی معابر اقدام کنند و عوامل کنترلی و نظارتی نیز به علم و دانش و تجهیزات به‌روز مجهز شوند تا نظارت و کنترل بیشتری بر آمد و شد جاده‌ها و معابر داشته باشند.

* رییس سابق اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha