گروه حقوق و قضازنگ خطر و آژیر قرمز خطر نابودی محیط زیست كشور، سال‌هاست به صدا درآمده و بارها كارشناسان و فعالان محیط زیست هشدارهایی مبنی بر انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی و تخریب محیط زیست مطرح كرده‌اند، اما گویا این صدا هنوز به گوش مسئولان نرسیده و در این زمینه احساس خطر نكرده‌اند.

تیر خلاص شكار به گونه‌های جانوری

سلامت نیوز:گروه حقوق و قضازنگ خطر و آژیر قرمز خطر نابودی محیط زیست كشور، سال‌هاست به صدا درآمده و بارها كارشناسان و فعالان محیط زیست هشدارهایی مبنی بر انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی و تخریب محیط زیست مطرح كرده‌اند، اما گویا این صدا هنوز به گوش مسئولان نرسیده و در این زمینه احساس خطر نكرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،زنگ خطر و آژیر قرمز خطر نابودی محیط زیست كشور، سال‌هاست به صدا درآمده و بارها كارشناسان و فعالان محیط زیست هشدارهایی مبنی بر انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی و تخریب محیط زیست مطرح كرده‌اند، اما گویا این صدا هنوز به گوش مسئولان نرسیده و در این زمینه احساس خطر نكرده‌اند.

بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر جدی قرار گرفته‌اند و درختان و جنگل‌های زیادی به لحاظ نبود نظارت جدی در آستانه نابودی قرار گرفته‌اند، اما گویا مسئولان و متولیان امر هنوز ضرورت برنامه‌ای منسجم برای حفاظت از محیط زیست كشور را درك نكرده‌اند.

شكارغیرمجاز نیز از موضوعاتی است كه این سال‌ها آسیبی جدی را متوجه برخی از گونه‌های جانوری كرده و بسیاری را با خطر انقراض مواجه كرده است.

امروزه شكارچیان با استفاده از لوازم و تجهیزاتی مدرن به راحتی می‌توانند گونه‌های مورد نظر خود را شكار كرده و در این میان محیط‌بانان كه از آن‌ها به عنوان پاسداران محیط زیست یاد می‌شود، در بسیاری از موارد به دلایل گوناگون نمی‌توانند مانع این اقدام آن‌ها شوند اما این پایان غصه تلخ محیط زیست كشورمان نبوده و در شرایطی كه محیط زیست و جانوران بیش از هر زمان نیاز به توجه و مساعدت مسئولان دارند،

صدور مجوز به شكارچیان خارجی و اجازه شكار به آن‌ها با بهانه ارزآوری به كشور آخرین تیر را بر قلب رنجور گونه‌های جانوری كشور وارد كرده‌است. مجوزهایی كه به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان به شکارچیان خارجی فروخته می‌شود.

و با این مجوز اتباع دیگر كشورها به راحتی می‌توانند وارد كشور شده و به شكار برخی از گونه‌ها بپردازند اما این سوال مطرح می‌شود ارزآوری به كشور باید به بهای گزاف نابودی گونه‌های جانوری تمام شود؟ اتباع بیگانه كه تعدادی از آن‌ها را نیزآمریكاییان تشكیل می‌دهند با پرداخت این مبلغ به راحتی می‌توانند وارد حریم محیط زیست كشور شده و به شكار بپردازند.

هرچند گفته می‌شود محیط‌بانانی نیز آن‌ها را همراهی می‌كنند اما این شكارچیان با ایجاد كمپ‌هایی در این مناطق چند شبانه‌روز به دنبال یافتن شكار مورد نظر خود هستند و البته محیط‌بانان هم نمی‌توانند تمام مدت به خصوص هنگام شب آن‌ها را همراهی كنند و ممكن است به دلیل نبود نظارت جدی در این زمان حیوانات دیگری را هم شكار كنند

اما این سوال مطرح می‌شود در حالی كه بارها مسئولان محیط زیست در مورد برخی از گونه‌های جانوری هشدارهای جدی داده‌اند و در كنار آن هنوز هم موفق به كنترل شكارچیان غیرمجاز نشده‌اند، آیا صدور مجوز شكار به اتباع خارجی منطقی است؟

آژیر خطر انقراض حیات‌وحش

 علی ابراهیمی، عضو کمیسون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره صدور شکار برای شکارچیان خارجی در مناطق حفاظت شده به «خانه ملت» معتقد است: قطعا خطر انقراض حیات وحش باید با منع صدور مجوز برای شکارچیان خارجی متوقف شود. رویه ناصحیح سازمان محیط زیست با صدور مجوز برای شکارچیان خارجی توجیهی ندارد زیرا با این نوع از اقدامات، به‌طورمستقیم به سمت انقراض وحوش در کشور حرکت می‌کنیم.

این نماینده مجلس، با بیان اینکه سازمان محیط زیست باید پاسخگوی حضور شکارچیان خارجی  برای شکار در ایران  باشد، تصریح کرده‌است: نباید به قیمت ارزآوری در کشور، انقراض وحوش را رقم زد. رویه ناصحیح محیط زیست برای صدور مجوز برای شکارچیان خارجی که در مناطق حفاظت شده دست به شکار می‌زنند به هیچ وجه ممکن پسندیده نیست.

وی ادامه داد: مسئولان محیط زیست، پس از پایان تعطیلات مجلس شورای اسلامی باید پاسخگو ی حضور شکارچیان  خارجی در  کشور برای شکار در مناطق حفاظت شده باشند. خطر انقراض وحوش با عدم صدور مجوز برای شکارچیان خارجی متوقف شود.

عملکرد ضعیف سازمان‌های حفاظت محیط زیست

اما نكته مهم این است كه مجوز به شكارچیان خارجی زمان زادآوری و تولیدمثل گونه‌ها صادر شد كه این موضوع نیز نارحتی بسیاری از فعالان محیط زیست را به دنبال داشت زیرا صدور مجوز همزمان با فصل زادآوری و زاد و ولد حیات وحش و در مناطق شکار‌ممنوع امر ناپسند بوده كه هیچ توجیهی هم ندارد.

تیر خلاص نابودی در حالی قلب محیط زیست و گونه‌های جانوری كشور را نشانه رفته است كه کارشناسان اتفاق نظر دارند که متاسفانه آن‌گونه که باید، از منابع طبیعی کشور و محیط زیست، محافظت و مراقبت نشده است. عملکرد ضعیف سازمان‌های حفاظت محیط زیست و عدم فرهنگ‌سازی صحیح در جامعه، باعث شده است روند تخریب محیط زیست با شدت انجام شود که برای دیدن آثار مخرب آن نیازی نیست منتظر سال های آینده باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha