دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 248473

بر اساس آمار مرکز کنترل بیماری ( CDC ) تعداد کمی از مردم به اندازه ی نیاز روزانه از میوه و سبزیجات استفاده می کنند. سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) تخمین می زند که افزایش مصرف میوه و سبزی می تواند به کاهش بار بیماری در سراسر جهان کمک کند. در ادامه به شرح بیشتر خواص گوجه فرنگی می پردازیم.

خواص گوجه فرنگی برای سلامت

سلامت نیوز: بر اساس آمار مرکز کنترل بیماری ( CDC ) تعداد کمی از مردم به اندازه ی نیاز روزانه از میوه و سبزیجات استفاده می کنند. سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) تخمین می زند که افزایش مصرف میوه و سبزی می تواند به کاهش بار بیماری در سراسر جهان کمک کند. در ادامه به شرح بیشتر خواص گوجه فرنگی می پردازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند — مولکولهای فعالی که می توانند اکسیداسیون مولکول های دیگر را خنثی کنند. اکسیداسیون عامل بسیاری از بیماری های شایع است. آنتی اکسیدان ها حتی باعث مزایایی چون تغییر حالت ژن، مسیرهای التهابی و ارتقاء مکانیزم های دفاعی آنتی اکسیدانی نیز می شوند. گوجه فرنگی حاوی انواع غذاهای گیاهی مفید برای سلامت است از جمله: لیکوپن، بتا کاروتن، توکوفرول آنتی اکسیدان ( ویتامین E )، فیتوسترولها و کاروتنوئیدهای کمتر شناخته شده، فایتوئن و فایتوفلوئن.
    آسیب به بدن از منابع مختلفی وارد می شود، اما در سطح مولکولی، آسیب به علت شکل گیری رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد ملکول های بسیار واکنش پذیری هستند که در نتیجه ی واکنش های متابولیکی، تابش UVB و UVA، اوزون، سیگار کشیدن و آلاینده های شیمیایی به وجود می آیند.
    وقتی سلول ها توسط رادیکال های آزاد مورد حمله قرار می گیرند، استرس اکسیداتیو رخ می دهد و به ساختار و عملکرد سلول آسیب می رساند. استرس ناشی از این حالت منجر به شرایط بحرانی مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی می شود. تقریبا همه بیماری های مزمن نتیجه ی استرس اکسیداتیو است.
    برنامه غذایی حاوی میوه و سبزیجات به دلیل کاروتنوئید آنتی اکسیدان می تواند مانع این آسیب شود. چون کاروتنوئید آنتی اکسیدان به عنوان اطفا کننده ی رادیکال های آزاد عمل می کند. کاروتنوئید ها یک خانواده از ترکیبات موجود در میوه ها، سبزیجات و گیاهان سبز هستند. بیش از 600 کاروتنوئید در طبیعت وجود دارد، اما تنها 20 نوع آن در پلاسما و بافت انسان پیدا می شود.
    لیکوپن موجود در گوجه فرنگی روی کاهش فشار خون و همچنین ایجاد ثبات در LDL ( کلسترول بد ) تاثیر دارد. این ثبات بسیار مهم است چون کلسترول بالا زمانی خطرناک می شود که LDL اکسید می شود و به دیواره های شریان ها می چسبد.
    از خواص گوجه فرنگی اینست که مشخص شده رب گوجه فرنگی نیز برای جلوگیری از آسیب آفتاب مفید است – رب گوجه فرنگی ترکیب خاصی از لیکوپن، فایتوئن و فایتوفلوئن است که UVA و UVB نور خورشید را جذب می کند. برای اینکه از این حمایت برخوردار شوید لازم است به مدت 12 هفته گوجه فرنگی یا محصولات حاوی گوجه فرنگی را مصرف کنید تا سطح این مواد در پوست بالا برود.
    مطالعات اولیه اثرات مثبت گوجه فرنگی و عصاره ی آن را بر سلامت استخوان و پیشگیری از سرطان پستان و تخمدان نشان داده اند. ترکیب این مزایا در گوجه فرنگی آن را به یک نیروگاه تبدیل کرده است. جالب اینجاست که پخته ی آن هم ( به صورت رب یا گوجه پخته ) حاوی مزایای فراوانیست. به این دلایل که در بالا به آنها اشاره شد بسیار مهم است که در هفته شش تا هفت وعده از گوجه فرنگی و محصولات حاوی آن استفاده کنیم تا مطمئن شویم خون سطح مناسب از کاروتنوئیدها را داراست. مکمل ها هیچ گاه نمی توانند با آنچه از غذاها می گیرید برابری کنند.

 منابع:

Kucuk, O. “Phase II Randomized Clinical Trial of Lycopene Supplementation Before Radical Prostatectomy,”Cancer
Epidemiology Biomarkers and Prevention, (August 2001).

Fuhrman, B., Ben-Yaish, L., Attias, J., Hayek, T. and Aviram, M. “Tomato lycopene and ß-carotene inhibit low density lipoprotein oxidation and this effect depends on the lipoprotein vitamin E content,” Nutr. Metab. Cardiovasc. Dis. Vol. 7, pp. 433-43 (1997).

Engelhard, Y., Paran, E. “The Antihypertensive Effect of Natural Antioxidants from Tomato Extract in Grade 1 Hypertensive Patients,” American Journal of Hypertension, (May 2001).

Stahl, W., Heinrich, U., Wiseman, S., Eichler, O., Sies, H. and Tronnier, H. “Dietary tomato paste protects against ultraviolet light-induced erythema in humans.” Journal of Nutrition, Vol. 131, pp. 1449-51 (2001).

Giovannucci, E. “Tomatoes, Tomato-Based Products, Lycopene, and Cancer.” Review of Epidemiologic Literature.Journal of the National Cancer Institute, Vol. 91, No. 4, (Feb. 17, 1999).

Levy, J., Sharoni, Y. Unpublished data, the faculty of Health Sciences, Ben Gurion University and Soroka Medical Center,  (2001).

Hulten, K., Van Kappel, A.L., Winkvis, A., Kaaks, R., Hallmans, G., Lenner, P. and Riboli, E. “Carotenoids, alpha-tocopherols and retinol in plasma and breast cancer risk in northern Sweden,” Cancer Causes Control, Vol. 12, pp. 529-37 (2001).

Cramer, D.W., Kuper, H., Harlow, B.L., Titus-Ernstoff, L. “Carotenoids, antioxidants and ovarian cancer risk in pre- and postmenopausal women,” International Journal of Cancer, Vol. 94(1) pp. 128-34, (Oct. 1, 2001).

Jain, M.G., Rohan, T.E., Howe, G.R. and Miller, A.B. “A cohort study of nutritional factors and endometrial cancer,”European Journal of Epidemiology, Vol. 16, pp. 899-905 (2000).

Levy, J., Sharoni, Y. Ramban Medical Center. Preliminary results unpublished.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha