دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲

کمبود ۶۰ درصدی تولید برق از منابع آبی موجب شد تا دولت به فکر راهکارهایی برای کاهش مصرف باشد. در همین راستا چندی پیش وزیر کشور اعلام کرد که باید به مصرف انرژی در ادارات دولتی توجه ویژه‌ای شود.

سلامت نیوز:کمبود ۶۰ درصدی تولید برق از منابع آبی موجب شد تا دولت به فکر راهکارهایی برای کاهش مصرف باشد. در همین راستا چندی پیش وزیر کشور اعلام کرد که باید به مصرف انرژی در ادارات دولتی توجه ویژه‌ای شود.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ارمان ،دهم تیر هم استاندار تهران در بخشنامه‌ای قطع سیستم‌های سرمایشی از ساعت 13 و 30 دقیقه در همه دستگاه‌های استان تهران را ابلاغ کرد. رویکرد فعلی دولت در حوزه مدیریت مصرف این است که ابتدا باید آغاز اصلاح مصرف در ادارات دولتی زده شود.

 

به همین منظور وزیر کشور طی ابلاغیه‌ای  استانداران سراسر کشور به ویژه استاندار تهران را مکلف به پیگیری صرفه‌جویی و نظارت بر نحوه مصرف آب و برق در دستگاه‌های اجرایی کرده؛ صراحتا نیز اعلام شد که در صورت نیاز به اختیارات بیشتر همه اختیارات لازم برای اجرایی کردن این امر به استانداران محول می‌شود و مقرر شد در صورت عدم رعایت صرفه‌جویی در دستگاه‌ها، استانداران نسبت به قطع آب و برق آنها اقدام کنند. آغاز مقابله با بدمصرفی و به عبارت بهتر کنترل مصرف در ادارات دولتی تهران زده شد،

تا جایی که بر اساس گفته‌های استاندار تهران باید صرفه‌جویی را در دولت شروع کنیم. تولید نیروگاه‌های برق با کاهش ذخیره آب از ۹۰۰۰مگاوات برق به ۴۰۰۰مگاوات رسیده و شاهد کمبود ۶۰درصدی تولید برق از منابع آب هستیم.

محمدحسین مقیمی با اشاره به اینکه بخشنامه‌ای به دستگاه‌ها برای صرفه‌جویی ۱۰ درصدی برق و ۲۰ درصدی مصرف آب ارسال شده است، بیان کرد: دستگاه‌های آب و برق مکلف هستند هر ۱۵ روز یک بار مصرف برق و آب دستگاه‌ها را گزارش دهند که آب و برق دستگاه‌هایی که رعایت نکنند قطع می‌شود و از ساعت 13 و 30 دقیقه نیز سیستم‌های سرمایشی در همه دستگاه‌ها باید خاموش شود.

علاوه بر این نیز رضا اردکانیان، وزیر نیرو هفته گذشته اعلام کرد که براساس مصوبه هیات وزیران، تعرفه برق سازمان‌های دولتی در سراسر کشور در ساعت‌های اوج بار ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین ساعت کار اداره‌ها و سازمان‌های دولتی در برخی از استان‌ها تغییر کرده و ستادی متمرکز در صنعت برق کشور،

هر روز این عملکرد را پایش می‌کند و به نظر می‌رسد که پیشرفت خوبی در این زمینه صورت گرفته است. برای مثال در استان خوزستان از ۱۵ خرداد که این طرح اجرایی شده، به طور میانگین حدود یک هزار مگاوات پیک برق کاهش پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، شرایط فعلی بیانگر اوضاع نامناسب کشور در صنعت برق است که مساله مدیریت مصرف را پر رنگ‌تر می‌کند. موضوعی که شرکت توانیر نیز به آن توجه زیاده داشته است.

راهکارهای کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق

به دنبال گرمتر شدن هوا در کشور و پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش و تداوم هوای گرم در هفته جاری روابط عمومی توانیر اطلاعیه‌ای را صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: کاهش بارندگی‌ها طی سال آبی منتهی به تابستان امسال منجر به کم آبی و در نتیجه عدم امکان تولید در نیروگاه‌های آبی شده و شبکه برق کشور با محدودیت‌هایی در تامین برق مواجه گشته است. بر اساس این اطلاعیه از طرفی تغییر اقلیم جهان کشور ما را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب پدیده گرمایش پایدار شده است؛

 همچنین هماگونه که شاهد هستیم تابستان امسال درجه هوا بالا و گرما مستمر بوده و با توجه به پیش ‌بینی سازمان هواشناسی دمای هوا در این هفته نیز افزایش بیشتری یافته و کل کشور را به صورت وسیع دربرخواهد گرفت که بی تردید در چنین شرایطی برای تامین برق پایدار،

بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق نیازمندیم. از این رو از آحاد مردم عزیز کشور در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، مجتمع‌های تولیدی و صنعتی و کشاورزان تقاضا دارد تا با پیش گرفتن راهکارهای مدیریت مصرف برق به ویژه در ساعت‌های اوج بار(۱۲-۱۶ و ۲۰- ۲۳)، کارکنان صنعت برق را تنها با ۱۰ درصد صرفه‌جویی، در ارائه هرچه بیشتر خدمات و تامین برق پایدار یاری کنند و از بروز محدودیت‌های خاموشی ناخواسته که به دلیل افزایش بیش از حد مصرف برق رخ می‌دهد، جلوگیری کنند.

خاطرنشان می‌سازد که با انجام توصیه‌های ذیل، رسیدن به کاهش ۱۰ درصدی به سادگی قابل دستیابی است. در همین راستا شرکت توانیر همچنین در ادامه این اطلاعیه راهکارهای ساده برای کاهش مصرف برق را به شرح زیر اعلام کرد؛ درساعت‌های اوج بار تا حد امکان در کولرهای آبی از دور کند استفاده کنیم.

در صورت استفاده از کولرهای گازی، ترموستات را بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنیم. در ساعات‌های اوج بار به ازای هر دو ساعت، کولر را نیم ساعت خاموش کنید.

هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی در ساعت‌های اوج بار تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف‌شویی و جاروبرقی به طور همزمان استفاده نکنیم. استفاده از وسایل برقی یادشده را به روزهای تعطیل یا ساعت‌های غیرپیک منتقل کنیم. به گزارش مهر، خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده‌ترین راه صرفه جویی‌در مصرف برق است.

جبران کمبود برق با تغییر ساعت‌کار ادارات

هیات وزیران در جلسه 13 تیر با پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر جابه‌جایی ساعات کار ادارات و دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر موسسات عمومی غیردولتی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی موافقت کرد. به گزارش تین‌نیوز، در این جلسه به استانداران در تمامی شهرهای استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان‌وبلوچستان و نیز شهرستان‌های استان‌های دیگر که دمای بالاتر از 45 درجه دارند، اجازه داده شد بنا بر تشخیص شرکت‌های توزیع نیروی برق، ساعات شروع و پایان کار ادارات و دستگاه‌های مشمول را به ساعت 6:30 تا 13:30 تغییر دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha