طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید که هنوز مشخص نیست لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان آزمایشی اجرا شود یا نه، این موضوع نیاز به رای‌گیری دارد.

با اجرای آزمایشی لایحه حمایت از کودکان مخالفیم

سلامت نیوز: طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید که هنوز مشخص نیست لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان آزمایشی اجرا شود یا نه، این موضوع نیاز به رای‌گیری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که سال‌هاست در مجلس مانده، یکی از لوایحی است که این روزها زمزمه‌های زیادی درباره‌اش شنیده می‌شود و بحث اجرای آزمایشی آن مطرح است. چند روز پیش، ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با تشریح موانع موجود بر سر راه تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان به پانا گفت: لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان از مجلس هشتم تا کنون در دستور کار قرار دارد و هنوز به سرانجام نرسیده است و اگر به همین رویه ادامه پیدا کند تا یک سال دیگر هم ممکن است رسیدگی به آن طول بکشد. اگر بخواهیم لایحه مذکور در نوبت صحن علنی قرار بگیرد، بسیار طولانی می‌شود و شاید نوبت رسیدگی به آن در مجلس دهم نرسد اما با توجه به اینکه لایحه حمایت از حقوق کودکان بسیار اهمیت دارد حتما نیاز داریم تا این لایحه هرچه سریعتر قانون شود، بنابراین با توجه به حساسیت موضوع 50 تن از نمایندگان مجلس درخواست کردند تا این لایحه به‌صورت آزمایشی در قالب اصل 85 به تصویب برسد.

در بخش نخست اصل 85 قانون اساسی آماده است: «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی درموارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیونهای داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.»

اجرای آزمایشی این لایحه اما مخالفانی هم دارد؛ از جمله اعضای فراکسیون زنان مجلس. طیبه سیاوشی، در این زمینه به پانا گفت:‌ عده‌ای می‌گویند لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان از دستور کار مجلس خارج شده که باید بگویم اصلا اینطور نیست،‌ تنها بحثی که مطرح است، اجرای آزمایشی آن است. در این زمینه هم این تلقی ایجاد شده که اجرای آزمایشی لایحه حمایت از کودکان قطعی است، در حالی که اینطور نیست و هنوز به تصویب نرسیده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: با توجه به لوایح زیادی که در دستور کار قرار دارد، اعضای کمیسیون قضایی مجلس پیشنهاد دادند که بر اساس اصل 85، این لایحه به طور آزمایشی اجرا شود، اما این موضوع نیازمند تصویب در صحن علنی است و هنوز چنین تصمیمی قطعی نشده و ما مخالف اجرای آزمایشی این لایحه هستیم.

سیاوشی درباره دلایل مخالفت اعضای فراکسیون زنان توضیح داد: در شرایطی که خبرهای تلخی از آزار کودکان به گوش می‌رسد، ضرورت دارد این لایحه نه به صورت آزمایشی بلکه به صورت دائمی به تصویب برسد. درست است که ممکن است زمان بیشتری طول بکشد و حتی بین شورای نگهبان و مجلس در رفت و آمد قرار بگیرد،‌ اما به هر حال این اتفاقی است که باید بیفتد و چه بهتر که در آن تعلل نکنیم. با این که معتقدیم مطرح شدن این بحث در صحن علنی مجلس می‌تواند به باز شدن مباحث کودک‌آزاری کمک کند و در فرهنگ‌سازی تاثیر داشته باشد.

او تاکید کرد: به هر حال اجرای آزمایشی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان هنوز رای‌گیری نشده و از نمایندگان، رسانه‌ها و فعالان اجتماعی می‌خواهیم به تبعات این موضوع توجه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha