معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید کرد که در حال حاضر برای بسیج کردن جامعه در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها نیاز به تلاش بیشتری وجود دارد.

کنترل عوامل خطر ابتلا به بیماری‌ها در انحصار وزارت بهداشت نیست

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید کرد که در حال حاضر برای بسیج کردن جامعه در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها نیاز به تلاش بیشتری وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت، علیرضا رئیسی در نشست هم‌اندیشی آموزش سلامت در ستاد وزارت بهداشت گفت: در زمینه کنترل بیماریهای واگیر اقدامات خوب و موثری انجام شده است. ایران در کنترل بیماری های واگیر زبانزد جهان است، اما با تغییر چهره بیماریها و سبک زندگی، اوضاع بیماری‌ها و سلامت تغییر کرده است.

وی افزود: دو دهه پیش ۷۰ درصد جمعیت در روستاها و ۳۰ درصد در شهرها ساکن بودند، اما این موضوع  در حال حاضر برعکس است. روستاییان از نظر سطح سلامت، تسهیلات و دسترسی به سلامت در دو دهه پیش عقب بودند اما امروزه سواد و سطح دسترسی روستاییان به خدمات نسبت به قبل بهبود قابل توجهی داشته‌ است. امروز بیش از ۷۳ درصد از مرگ‌ها به دلیل شیوع بیماریهای غیرواگیر است و راه مداخله در این زمینه پرداختن به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است.

وی با بیان اینکه کنترل عوامل خطر دیگر در انحصار وزارت بهداشت نیست، اظهارکرد: ما در زمینه بسیج کردن جامعه برای پیشگیری از بیماری‌ها نیاز به تلاش بیشتری داریم. باید سازو کاری فراهم کنیم که سیستم دچار اختلال در خدمت رسانی نشود.

رییسی ادامه داد: برخی آموزش‌ها در حوزه بهداشت در قالب  بسته‌های خدمتی و شامل توصیه‌های آموزشی است. افزون بر آن توانمندسازی نیروهای حوزه بهداشت مانند آموزش بهورزی، کلاس‌های ضمن خدمت و آموزش‌های توجیهی برای بسته‌های خدمتی است و مرحله آخر آموزش اجتماعی در سطح جامعه است که در این زمینه نیاز به تلاش مضاعف داریم.

معاون بهداشت تاکید کرد: آموزش باید هدفمند و ساختارمند باشد. گاهی حتی مدیران سایر دستگاه‌های اجرایی دراستان‌ها نیز باید آموزش ببینند. این امر باید به شکل مداوم انجام شود. برای ارزیابی یک سیستم باید آن را کلی دید. باید حوزه آموزش هم در کل سیستم ارزیابی شوند.

وی در پایان بیان کرد: تمام حوزه‌های سلامت شامل بهداشت محیط، بیماریهای واگیر، سلامت مادر و کودک و ... وجه اجتماعی دارند و هر برنامه‌ای باید پیوست اجتماعی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha