دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 248511

سردرد تنشی که به دنبال سفتی و گرفتگی عضلات بالای پشت، گردن و سر بروز می‌یابد، یکی از شایع‌ترین انواع مختلف سردرد است. بسیاری از مردم استرس را مهم‌ترین عامل شروع‌کننده این نوع سردرد می‌دانند.

چرا این‌قدرسرم درد می‌کند!

سلامت نیوز-*دکتر پرهام پارسانژاد: سردرد تنشی که به دنبال سفتی و گرفتگی عضلات بالای پشت، گردن و سر بروز می‌یابد، یکی از شایع‌ترین انواع مختلف سردرد است. بسیاری از مردم استرس را مهم‌ترین عامل شروع‌کننده این نوع سردرد می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، احساس استرس و اضطراب باعث بروز عکس‌العمل‌های طبیعی در سیستم عصبی می‌شود که از آن جمله می‌توان به تنفس سطحی و سریع، افزایش فشار خون و ضربان قلب و افزایش شدت انقباض عضلات اشاره کرد.

برخلاف تصور اگرچه مغز به درد حساس است، اما این درد به مغز صدمه‌ای نمی‌زند. منشأ درد بافت‌هایی است که سطح مغز را می‌پوشانند، ساختارهایی است که به قائده مغز اتصال دارند و عضلات و عروق خونی اطراف جمجمه، صورت و گردن است.

درمان فیزیوتراپی می‌تواند شدت و تعداد دفعات بروز این نوع سردردها را کاهش دهد. نیمی از مردم در طول عمر خود سردرد تنشی را تجربه کرده‌اند. در خانم‌ها نسبت به آقایان شیوع بیشتری دارد و در سنین نوجوانی بسیار دیده می‌شود.

شکایت از یک درد ثابت در دو طرف سر، پیشانی و گاهی پس سر، خشکی، گرفتگی و کوفتگی در عضلات ناحیه گردن و شانه‌ها و احساس فشار در پشت چشم‌ها از علائم شایع این نوع سردرد است. معمولا این درد با تهوع و استفراغ همراه نیست و با فعالیت‌های فیزیکی مانند بالا رفتن از پله و پیاده‌روی تشدید نمی‌شود.

نباید این نوع سردرد با میگرن اشتباه شود. میگرن معمولا یکطرفه است و با تهوع و استفراغ همراه است. علت دقیق سردرد تنشی مشخص نیست، ولی عوامل تأثیرگذار مشخصی برای شروع و تشدید این نوع سردرد بیان شده است. استرس و اضطراب، وضعیت‌های بد جسمانی طولانی مدت و خسته‌کننده حین کار، کم‌آبی بدن، کم‌خوابی، آلودگی صوتی و قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید از جمله این عوامل هستند. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های تخصصی حرفه خود، خشکی و التهاب عضلات و مفاصل ستون فقرات گردنی شما را کاهش دهند. این تکنیک‌ها می‌تواند شامل اعمال یک گرمای سطحی و متحرک ساختن مفاصل گردن و آزاد کردن بافت نرم مانند عضلات و غلاف‌های اطراف آن باشد. از آنجا که یکی از علل مهم گرفتگی و خشکی عضلات اطراف سر و گردن، وجود گره‌های عضلانی در آنهاست، اعمال فشار بر این نقاط، کشش و آزاد کردن این گره‌ها از اهداف مهم در درمان فیزیوتراپی به شمار می‌رود.

آموزش و اجرای تمرینات کششی و تقویتی می‌تواند توازن عضلات مختلف را بهبود بخشیده و عملکرد این ساختارها را اصلاح کند. استفاده از سوزن خشک به تنهایی یا همراه با تحریک الکتریکی از روش‌های جدیدی است که در سال‌های اخیر برای کاهش خشکی و گرفتگی‌های عضلات گردن و کمربند شانه‌ای، خصوصا ماهیچه‌های کوچک پایین جمجمه بسیار مؤثر بوده و سرعت درمان را در فیزیوتراپی بیشتر می‌کند.

روش‌های آرامش‌بخش مانند ماساژ و آموزش و انجام تمرینات ایزومتریک و کششی با تمرکز بیمار بر روی موضع با هدف کاهش تنش عضلات، رویکرد مثبتی در درمان این نوع سردرد است. توصیه می‌شود روش‌های درمانی که استرس و نگرانی بیمار را به همراه دارد تا حد امکان با روش‌های آرام‌کننده و انرژی‌بخش جایگزین شود.

* فیزیوتراپیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha