درحالی ممنوعیت مصرف سیگار در محیط‌های دانشگاهی مطرح است که به ندرت دیده شده که مقامات دانشگاهی در مواجه به مصرف دخانیات از برخوردهای سلبی استفاده کرده باشند. با این حال دانشجویان ترجیح می‌دهند با همان برخوردهای لسانی نیز مواجه نشوند.

ممنوعیت مصرف دخانیات در دانشگاه‌ تهران و محیط های دانشگاهی

سلامت نیوز: درحالی ممنوعیت مصرف سیگار در محیط‌های دانشگاهی مطرح است که به ندرت دیده شده که مقامات دانشگاهی در مواجه به مصرف دخانیات از برخوردهای سلبی استفاده کرده باشند. با این حال دانشجویان ترجیح می‌دهند با همان برخوردهای لسانی نیز مواجه نشوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ، پیش از رفتن به کلاس به دکه نزدیک دانشگاه رفت و چند نخ سیگار خرید. همان سیگار همیشگی‌ با قیمتی دو برابر شده. به فروشنده دکه لبخندی زد و گفت: فکر کنم ماهم مثل پدرانمون باید برگردیم به همون سیگار فروردین و هما! آخرین پُک سیگارش را پیش از ورود به دانشگاه به ریه فروداد و وارد دانشگاه شد. بین دو کلاس به محوطه پشتی دانشکده رفت و به دور از حراست، دوربین‌ها و دانشجویان تند‌رو یک نخ دیگر کشید و راهی کلاس بعدی شد. او ممنوعیت را با پنهان‌کاری تعویض کرده‌بود؟


 مصرف سیگار در دانشگاه تهران نسبت به سایر دانشگاه‌ها پایین‌تر است!
 هیچ اتفاقی ناگهان رخ نمی‌دهد؛ ممنوعیت مصرف سیگار در دانشگاه‌ها نیز سال‌ها مورد بحث بود. در برخی دانشگاه‌ها پیش از این مصرف سیگار(حداقل به شکل نمادین) ممنوع شده بود و در سال‌های اخیر شاهد پیوستن دانشگاه‌های بزرگ کشور به این موضوع هستیم.
اردیبشهت ماه امسال رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران از طرحی سخن به میان آورد با عنوان « طرح دانشگاه عاری از دخانیات.»

حمید پیروی در این باره گفته بود: « با همکاری دانشجویان، استادان، کارکنان، تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی نسبت به تشکیل شورای برنامه‌ریزی دانشگاه عاری از دخانیات اقدام شد. در حال تدوین و نهایی کردن خط مشی دو دانشگاه در زمینه حذف مصرف دخانیات در تمام فضاهای دانشگاهی هستیم.»


این بدان معنی است که پیش از به اجرا در آمدن این طرح برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته بود و براساس آنچه گفته شده است، هدف از اجرای این طرح « ارتقای سلامت دانشگاهیان» بوده.


نکته جالب توجه این است که رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در اردیبهشت ماه امسال عنوان کرده بود: «براساس آماری که وجود دارد، مصرف سیگار و قلیان در بین دانشجویان این دانشگاه بسیار پایین است و نسبت به خیلی از دانشگاه‌ها شرایط بهتری داریم. ولی همین آمار بسیار کم هم از نظر ما نگران کننده است و باید به این موضوع پرداخت.»


سیگار کشیدن در دانشگاه تهران ممنوع شد
روز گذشته نهایتاً طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» به مرحله اجرا در آمد. حسن به‌نژاد، معاون دانشجویی دانشگاه تهران در این باره توضیح داد: «این طرح از ابتدای مهر ماه سال جاری در تمامی محیط‌های دانشگاه اجرایی خواهد شد.»
تاکید به‌نژاد روی «همه محیط‌های دانشگاه» به این معنی است که نه‌تنها دانشکده‌های دانشگاه تهران بلکه این امکان وجود دارد که در کوی دانشگاه نیز مصرف سیگار ممنوع شود.


به‌نژاد افزوده بود: «در طرح دانشگاه بدون دخانیات، تلاش ما این بود که بتوانیم دانشجویان را در اجرای این طرح همراهی کنیم، بنابراین برخلاف دانشگاه‌های دیگر که در اجرای این طرح تصمیم مدیریتی گرفته‌اند، ما در دانشگاه تهران تلاش کردیم از تشکل‌ها، شوراها، شوراهای صنفی، انجمن‌های علمی و غیره نمایندگانی را از دل دانشجویان در شورای سیاست‌گذاری طرح فوق دعوت کنیم و در حقیقت بر آن اساس، در خصوص دانشگاه «بدون دخانیات» برنامه‌ریزی داشته باشیم.»


وی در ادامه تصریح کرد: «یکی از مزیت‌های مشارکت دانشجویان در برنامه‌ریزی‌های اجرای طرح «دانشگاه بدون دخانیات» این بود که ما مطمئن خواهیم بود که دانشجویان در اجرای آن همراه خواهند بود و با توجه به اینکه مجبور بودیم در خصوص تصمیم‌گیری‌های اجرای طرح یکسری فعالیت‌های اقناعی انجام دهیم و به دانشجویان اعلام می‌کردیم بیشتر برنامه‌های ما در این زمینه تشویقی و بدون نگاه انضباطی خواهد بود و به این صورت دانشجویان در اجرای آن همراه شدند.»


معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفته بود: «این طرح از اوایل مهر ماه جاری در تمامی فضاهای دانشگاه تهران از جمله خوابگاه‌ها اجرایی خواهد شد، در واقع ما آئین‌نامه ابلاغی وزارت علوم در این زمینه را منطبق با نظرات دانشجویی مجددا تدوین کردیم و اجرایی خواهیم کرد.»

 

طرح‌های شعاری!


درحالی ممنوعیت مصرف سیگار در محیط‌های دانشگاهی مطرح است که به ندرت دیده شده که مقامات دانشگاهی در مواجه به مصرف دخانیات از برخوردهای سلبی استفاده کرده باشند. با این حال دانشجویان ترجیح می‌دهند با همان برخوردهای لسانی نیز مواجه نشوند. یکی از دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در این باره می‌گوید: «این اقدامات در حد شعار است. خودشان هم می‌دانندکه نمی‌شود جلوی این حجم از دانشجویان سیگاری را گرفت. تازه، فقط پسران نیستند.

همکلاسی های دختر ماهم در دانشکده سیگار می‌کشند؛ در نتیجه بخش زیادی از دانشگاه تمایل به سیگار دارند. پیش از ورود به کلاس، بعد از کلاس، وسط کلاس و ... همه این زمان‌ها بسیاری از دانشجویان فندک زیر سیگار خود می‌زنند.» به عقیده امیررضا مصرف سیگار در دانشگاه‌ها بیماری نیست که نیاز به درمان داشته باشد! ابتدا باید به دنبال پیشگیری آن در جامعه بود و سپس به درمان سایرین پرداخت.
در راستای حرف‌های امیررضا، همکلاسی او میترا نیز ادامه می‌دهد: «شما همین الان به جمع‌ دانش‌آموزان بروید که در پارک‌ها نشسته‌اند! والدین فکر می کنند آن‌ها چه کار می‌کنند؟ سیگار می‌کشند.

این نظام آموزشی ضعیف ما را نشان می‌دهد. تا کی می‌خواهیم چشم‌های خود را ببنیدم؟»
او در پاسخ به این سوال که هدف از طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» چیست؟ می‌گوید: «فقط و فقط شوآف! می‌خواهند بگویند ما طرحی دادیم و اجرایی کردیم. حالا اینکه چگونه اجرا شود اصلا مهم نیست. به نوعی فقط یک رزومه است برای مسئولان که بگویند ما همچنین طرحی را نیز اجرایی کردیم.»


یک کاربر در توییتر: وقت خودتونو با این طرح‌ها تلف نکنید
در حالی مصرف دخانیات در دانشگاه تهران ممنوع شده است که این احتمال وجود دارد همین طرح به سایر دانشگاه نیز سرایت کند. موضوعی که موجب نگرانی برخی جوانان در دانشگاه‌های سراسری کشور شده است. کاربران در فضای مجازی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان‌ دادند؛ «جلبک» در این باره نوشته بود: «سیگار کشیدن توی دانشگاه تهران و خوابگاه هاش رو از ترم بعد ممنوع اعلام کردن، پادگان میخواد بشه گویا.»


او در اظهارنظری دیگر نوشت: «بچه‌های مکانیک یه استاد داشتن همیشه با سیگار راه میرفت، الان که سیگار کشیدن توی محیط دانشگاه ممنوع شده بیشتر نگران اونم.»


کاربری نیز در انتقاد از دانشجویان نوشته بود: «سیگار که همیشه تو دانشگاه ممنوع بود همه هم می‌کشیدن. کاش فکر کردن رو تو دانشگاه‌ها ممنوع می‌کردن شاید دانشجوها اتفاقی یادشون اومد واسه چی میرن دانشگاه.»


مصطفی حسینی نیز گفته است: «واسه اینکه سیگار رو ممنوع کنن تو دانشگاه یا باید هزار تا دوربین دیگه بذارن یا گشت موتوری یا گشت پیاده‌ راه‌بندازن ولی من یه جاهایی بلدم تو دانشگاه خیلی هم دنجه که عقل جن هم نمیرسه، حالا ممنوع کن.»


«سعیده» نیز با زبانی اعتراضی نوشته بود: «آقای دانشگاه تهران! شما برو ببین چرا جوانانت سیگار می‌کشن وگرنه مگه دفعه اولتونه سیگار کشیدن رو ممنوع می‌کنید؟ بچه‌ها بدترش هم می‌کشن تو دانشگاه. وقت خودتونو با این طرح‌ها تلف نکنید.»


ممنوعیت مصرف سیگار تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران را که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، به یاد خاطراتشان آورده است؛ آن‌ها از مصرف برخی مواد های محرک و مخدر در دانشگاه سخن به میان آورده‌اند. این در حالی است که پیش از این شایعاتی در ارتباط با مصرف مواد مخدر در خوابگاه‌های دانشگاه تهران به گوش رسیده بود. با تمام این اوصاف رویای «دانشگاه عاری از دخانیات» قرار است رو به واقعیت حرکت کند؛ رویایی که همچنان محال به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha