سلامت نیوز :معاون درمان وزیر بهداشت با بیان این كه ‌از سال 92 بیمارستان‌ها بر اساس استانداردهای اعتباربخشی ارزیابی می‌شوند، گفت: به بیمارستان‌ها نباید به عنوان یك بنگاه اقتصادی برای كسب درآمد نگریست بلكه هدف اصلی باید كسب رضایت مردم و ارتقا وضعیت اجتماعی، روحی و معنوی آنان باشد.

دكتر حسن امامی رضوی كه در هشتمین همایش تعالی سازمانی در مركز همایش‌های صدا و سیما سخن می‌گفت، افزود: با توجه به آن كه مخاطب ما، بیماران دردمند هستند نباید به پزشكی به عنوان یك كار بنگریم؛ بلكه شغل پزشكی حرفه‌ای است كه در آن سلامت جسمی مدنظر نیست بلكه به ابعاد دیگر سلامت بیمار مانند سلامت اجتماعی، معنوی و روحی او نیز باید توجه كرد.

معاون درمان وزیر بهداشت درباره اقدامات حوزه بهداشت و درمان در زمینه تعالی سازمانی اظهار كرد: در ابتدای سال 89 مقام معظم رهبری تاكید كردند كه بخش سلامت در برنامه پنجم توسعه باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین در برنامه پنجم توسعه بحث ارتقای كیفیت، بهبود مراكز كیفیت ارائه دهنده خدمات و ابزار و الزامات لازم برای تحقق این امر گنجانده شد.

امامی رضوی در ادامه گفت: طراحی نظام جامع ارائه خدمات و نظام درمانی در دو بند این برنامه انجام شد. علاوه بر آن اختصاص منابع مالی، ایجاد ابزارهای اعتباربخشی با استفاده از بخش دولتی،‌ ایجاد نظام پزشك خانواده و نظام ارجاع، اختصاص منابع مناسب در زمینه بحث هدفمند كردن یارانه‌ها در این برنامه پیش بینی شد. در واقع مجلس شورای اسلامی این فرصت را فراهم كرد كه همزمان با بحث هدفمند كردن یارانه‌ها 10 درصد خالص از درآمد ناشی از آن به بخش سلامت اختصاص یابد كه این مورد فرصت مناسبی است تا ارائه خدمات به شكل مطلوب تری انجام شود.

وی با اشاره به نتیجه رسیدن بحث استاندارد اعتباربخشی ملی اظهار كرد: سه سال روی این موضوع كار شد و در 9 بیمارستان به صورت پایلوت به اجرا درآمد. در سال جاری نیز بحث استاندارد سازی به همه بیمارستان‌ها ابلاغ شد و این مراكز درمانی باید تا سه سال آینده خود را با این استانداردها انطباق دهند.

امامی رضوی با اشاره به موضوع حاكمیت خدمات بالینی در بیمارستان‌های كشور اظهار كرد: این برنامه با توجه به چگونگی ارائه خدمات در بیمارستان‌ها مورد توجه قرار گرفت و ایمنی و رضایت بیماران به عنوان اركان ارائه خدمات باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به برنامه ارزشیابی بیمارستان‌های كشور گفت: ‌از سال 92 بیمارستان‌ها بر اساس استانداردهای اعتباربخشی ارزیابی می‌شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره حاكمیت خدمات بالینی در بیمارستان‌های كشور گفت: حاكمیت خدمات بالینی در بیمارستان‌های كشور برنامه‌ای بود كه كاملا با وضعیت ارائه خدمات در بیمارستان‌های كشور انطباق داشت. در برنامه ارتقای كیفیت قبلی در بیمارستان‌ها به بیماران و خدمات درمانی كمتر توجه شده بود ولی در این برنامه به عوامل مربوط به ارائه خدمات در بیمارستان‌ها توجه شده است كه از جمله آنها به ایمنی و رضایت بیماران از ارائه خدمات می‌توان اشاره كرد.

وی افزود: در تمام بیمارستان‌های كشور طی برنامه زمان بندی شده شش ماهه دست‌اندركاران بیمارستان‌ها در 9 قطب، آموزش‌های لازم را در زمینه استقرار برنامه ارتقای كیفیت فرا گرفته‌اند.


وی با اشاره به مدل ارتقاء و تعالی سازمانی گفت: این مدل در وزارت بهداشت به صورت برنامه مشخصی تدوین شده است و با نگاه به دو برنامه قبلی فرصتی را فراهم می‌كند تا در تمام بیمارستان‌های كشور رقابت سازنده‌ای در زمینه ارتقاء و تعالی سازمانی طبق مدل بومی فراهم شود.

امامی رضوی در ادامه اظهار كرد: ما در زمینه كیفیت ارائه خدمات در محیط‌های بیمارستانی به ارتقا بیشتری نیاز داریم هرچند كه تلاش‌های مستمری در این زمینه صورت می‌گیرد ولی لازم است بیشتر تلاش كنیم.

وی در ادامه گفت: در بیمارستان و محیط ارائه خدمات سلامت با مردم به عنوان انسانهایی دردمند سر و كار داریم بنابراین جلب رضایت آنها باید مدنظر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha