چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵

پدیده کودکان کار، معضلی چهار فصل برای خیابان های همدان است اما این معضل با تعطیلی مدارس و آغاز گرمای هوا شکل و شمایل مهاجرتی به خود گرفته و همدان را میزبان کودکان کار مهاجر از دیگر شهرها کرده است.

مهاجرتی کودکانه برای کار

سلامت نیوز:پدیده کودکان کار، معضلی چهار فصل برای خیابان های همدان است اما این معضل با تعطیلی مدارس و آغاز گرمای هوا شکل و شمایل مهاجرتی به خود گرفته و همدان را میزبان کودکان کار مهاجر از دیگر شهرها کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، همه ساله شمار کودکان کار در خیابان شهر همدان با تعطیل شدن مدارس و آغاز روزهای گرم تابستان افزایش می یابد و لهجه ها و گویش های برخی از این کودکان حکایت از غیر بومی بودن آنها دارد.


کودکانی که به دلایل مختلف با همان حال و هوای کودکانه پا در دنیای بزرگترها گذاشته و بر سر چهار راه ها بساط می کنند، در مطب ها، مغازه ها و اماکن عمومی در رفت و آمدند و حتی برخی در کارگاه ها و آشپزخانه ها مشغول شده اند و همگی پدیده ناشایست کودکان کار را به جامعه یادآور می شوند.
کارشناسان امور اجتماعی بر این باورند که کودکان کار به آن دسته از کودکانی گفته می شود که به دلیل درگیر شدن با برخی فعالیت های اقتصادی از حقوق مسلم خود همچون آموزش، بهداشت، تغذیه، بازی و امنیت محروم شده و در معرض انواع آسیب های جسمانی، روانی، اجتماعی و اخلاقی قرار گرفته اند.
نابسامانی وضعیت مالی، مشکل بیکاری خانواده ها، فقر فرهنگی و ساختاری و زندگی در خانواده های بدسرپرست از جمله عواملی است که کودکان را مجبور به حضور در فضاهای کاری می کند و در این فضا گرمای هوا و شرایط جغرافیایی، گاه انگیزه ای برای مهاجرت کودکان کار به دیگر مناطق می شود و بر شمار کودکان کار مناطق خوش آب و هوایی همچون همدان می افزاید.


در این شرایط ساماندهی کودکان کار اگرچه نیازمند همکاری تمامی ارگان های حمایتی است ولی از آنجا که حجم گسترده ای از وظایف این حوزه بر عهده بهزیستی قرار گرفته، فعالیت های این سازمان را برای بازگرداندن این کودکان به زادگاهشان دو چندان می کند.

*** همدان درگیر با مهاجرت کودکان کار از استان های گرمسیر
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی همدان در این خصوص گفت: پایان سال تحصیلی موجب افزایش تعداد کودکان کار در سطح شهر همدان می شود و یکی از دلایل آن، مهاجرت کودکان کار از استان های گرمسیر است که اورژانس اجتماعی این کودکان را شناسایی و با هماهنگی با استان های همجوار به منطقه خود باز می گرداند.
جمشید شیران افزود: بخش زیادی از کودکان کار شهر همدان در فصل تابستان بومی نبوده و از استان‌ های همجوار و استان های گرمسیر برای دستفروشی به شهر همدان آمده‌ اند.

***ضعف فرهنگی، عاملی افزایش کودکان کار همدان
وی با بیان اینکه عامل دیگر افزایش کودکان کار در تعطیلات تابستان به فرهنگ مردم این استان باز می گردد، اظهار داشت: از گذشته برخی خانواده های همدانی اعتقاد دارند بچه ها باید در تابستان کار کنند و این فرهنگ تعداد کودکان کار را در تعطیلی مدارس افزایش می دهد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان اضافه کرد: نگرش غلط برخی خانواده‌ها به کار کردن کودکان در تعطیلات تابستان ناشی از یک ضعف فرهنگی است که باید به آن توجه شود.
شیران در خصوص اقداماتی که پس از شناسایی کودکان کار انجام می ‌شود، ابراز کرد: پس از شناسایی کودکان کار، مددکاران بهزیستی و روانشناسان بالینی این مرکز با آن‌ ها ارتباط حرفه ‌ای برقرار و خدمات مربوطه را به کودکان و خانواده ‌هایشان ارائه می‌ کنند.
وی اظهار داشت: پذیرش این کودکان توسط یک تیم تخصصی شامل مددکار و روانشناسان متخصص انجام می شود و پس از پذیرش، مددکار اجتماعی و روانشناس بهزیستی، مشکل کودک موردنظر را بررسی می کند و خدمات اولیه متناسب با سن و جنس کودک ارائه می‌ شود.
شیران ادامه داد: در مرکز آموزشی کودک و خانواده، از والدین کودکان کار دعوت می‌شود و روانشناس مرکز، آنها را از وجود خطراتی همچون اعتیاد و تعرض جنسی کودکان مطلع می‌ کند.

***شناسایی 40 کودک کار در همدان
مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز در این خصوص گفت: در سه ماهه نخست امسال 36 کودک کار و از ابتدای سالجاری تاکنون 40 کودک کار در این استان شناسایی شده اند و کار ساماندهی آنها در حال انجام است.
حمیدرضا الوند با بیان اینکه چهار تن از این کودکان دختر و مابقی پسر بوده اند، اظهار داشت: هدف بهزیستی از شناسایی کودکان کار، ارتقای سطح کیفی زندگی آن ‌ها، ساماندهی و در نتیجه کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه است.
وی یادآور شد: سال گذشته در همدان 135 مورد از این کودکان ‌کار در محدوده سنی پنج تا 18 سال شناسایی و خدمات ویژه ای از سوی اداره کل بهزیستی استان در راستای ساماندهی و ارتقای سطح کیفی زندگی آن ‌ها، ارائه شد.
مدیرکل بهزیستی استان همدان ادامه داد: شناسایی کودکان کار توسط کلینیک ‌های اصلی مددکاری، تیم های سیار در مناطق کمتر برخوردار و آسیب پذیر شهرها صورت می گیرد و اورژانس اجتماعی و تیم‌ های مددکاری برای مداخله بهنگام ورود می کنند.
الوند با بیان اینکه برنامه‌ های بهزیستی استان همدان به صورت فوریتی، بهنگام و تخصصی انجام می ‌شود، گفت: تلاش بهزیستی این است که پس از شناسایی این کودکان، با ایجاد امکانات لازم، آن ‌ها را به سمت زندگی سالم اجتماعی سوق داده و با مداخله موثر و به موقع، آسیب‌ های ناشی از کودکان کار را در جامعه کاهش دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha