سلامت نیوز :كودكان به عنوان یك گروه اجتماعی كه به لحاظ سنی، توانایی در برآوردن نیازها در موقعیت های اجتماعی خود را ندارند در هنگام بروز بحران در راس گروه های آسیب پذیر واقع می شوند.

 معصومه معارف وند، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در نخستین سمپوزیوم نقش مددكاری در بلایای طبیعی گفت: در شرایط بحران كودكان قادر به برآوردن نیازهای اولیه خود نیستند و گاهی حتی در صورت نبودن شخص، گروه یا سازمان حمایت كننده حیاتشان به خطر می افتد.

این دانشجوی دكترای مددكاری اجتماعی ادامه داد: كودك آزاری و غفلت از آنها، خشونت و بهره كشی جنسی، تنبیه بدنی، قاچاق، آدم ربایی، كار كودكان، ازدواج های زود هنگام و اجباری و آثار روانی ناشی از شرایط بحرانی مهم ترین خطراتی هستند كه در شرایط بحرانی كودكان را تهدید می كنند.

وی درباره گروه های كودكانی كه بیشتر در معرض خطر قرار دارند اظهار داشت: گروه های مختلف كودكان سهم یكسانی در آسیب پذیری ندارند و گروه های خاصی از آنان به دلیل شرایط فیزیكی یا اجتماعی بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند، كودكانی كه از مراقبت توسط سرپرستان خود محروم شده اند به خصوص كودكان جدا شده و كودكان فرزند خوانده، كودكانی كه در خانوارهای زن سرپرست یا فقط با پدر خود زندگی می كنند، كودكانی كه دچار معلولیت هستند و كودكان بدون تابعیت در شرایط بحرانی بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.

معارف وند تصریح كرد: انتظار می رود مددكاران اجتماعی برای حمایت از كودكان در شرایط بحرانی آمادگی لازم را داشته باشند و در كوتاه ترین مدت پس از بروز بلایا در مناطق آسیب دیده حاضر شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha