سلامت نیوز:رییس اداره خدمات بهداشت حرفه ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: به نظر می رسد حدود 95 درصد از كاركنان بخش های دولتی، خصوصی و صنایع، از خدمات بهداشت حرفه ای مناسبی برخوردار نباشند.
به گزارش ایرنا رضا عزتیان در دومین همایش تغذیه و غذای سالم در سالن همایش های رازی افزود: پنج گروه از مشاغل از جمله معدن كاران، پرتوكاران و كشاورزان سال گذشته زیر پوشش خدمات بهداشت حرفه ای قرار گرفتند كه امسال این گروه ها به 10 گروه از جمله كارگران ساختمانی و پرستاران افزایش یافت.
وی اظهارداشت: درنظر است خدمات بیشتری مانند بهبود وضعیت تغذیه و ترویج فعالیت های فیزیكی و ورزشی نیز به این گروه های شغلی ارائه شود.
عزتیان، تغذیه را به عنوان یكی از عوامل موثر در ارتقای سلامت افراد برشمرد و گفت: باید علاوه بر كمیت به كیفت غذای كاركنان نیز توجه شود.
رییس اداره خدمات بهداشت حرفه ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت به تصویب و تایید برنامه ارتقای سلامت كاركنان دولت اشاره كرد و افزود: تنها با وضع برخی قوانین و پایه ریزی برنامه ها نمی توان به اهداف سلامت دست یافت.
ابوالقاسم جزایری مشاور تغذیه ای وزارت بهداشت و سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه این وزارتخانه نیز در این همایش گفت: یك سوم تا نصف زمان بیداری هر فرد شاغل در محیط كار سپری می شود و در این مدت به یك وعده كامل و یك میان وعده غذایی نیاز دارد.
وی با اشاره به اینكه نتیجه بدخوردن، زیاد خوردن و كم تحركی، چاقی و اضافه وزن است، افزود:‌ اكنون حداقل یك چهارم مردم كشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
جزایری اظهارداشت: چاقی یك بیماری و عامل خطرزا برای ابتلا به بیماری های غیرواگیر است كه هزینه های زیادی را به بخش سلامت كشور تحمیل می كند.
مشاور تغذیه ای وزارت بهداشت گفت: محل كار، مكان مناسبی برای اجرای مداخلات تغذیه ای است و با برنامه ریزی مداخله ای و سیاستگزاری و تغییر محیط، می توان این مداخلات را انجام داد.
جزایری با طرح پیشنهاد تشكیل كارگروه تخصصی ارتقای سلامت كاركنان، ‌افزود: مداخلات تغذیه ای ضمن روحیه بخش بودن، موجب كاهش خطربروز بیماری ها و هزینه سلامت شده و تولید را افزایش می دهد.
مجید حاج فرجی رییس انستیتو تحقیقات تغذیه صنایع غذایی كشور نیز در این همایش گفت: ارایه الگوی تغذیه مناسب، نقش موثری در ارتقای بهره وری و تولید داشته و موجب رضایت مندی كاركنان خواهد شد.
وی افزود: افرادی كه در نوبت شب كارمی كنند باید بطور جداگانه یك وعده كامل در بعدازظهر و یك وعده كامل در نیمه زمان نوبت كاری، غذا صرف كنند.
فرجی اظهارداشت: زنان كارمندی كه با رایانه سر و كار دارند در معرض خطر اضافه وزن قرار داشته و باید كلسیم بیشتری مصرف كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha