مشکل تامین داروها برای مردم و اقدامات شگفت‌انگیز وزارت بهداشت در مصرف چندین باره برخی تجهیزات پزشکی یک بار مصرف در بیمارستان‌ها و دستورالعمل رسمی در این زمینه کم بود، حالا یک به یک دیگر مشکلات حوزه سلامت در تامین برخی تجهیزات پزشکی و درمانی نیز رخ می‌نمایند‌؛ معضلاتی که هر یک جان انسان‌ها را نشانه گرفته و این خطر می‌رود تا بیماران زیادی را قربانی کند‌.

معضل تامین تجهیزات پزشکی با برقراری تحریمها /جراحی‌های ارتوپدی در معرض توقف

سلامت نیوز:مشکل تامین داروها برای مردم و اقدامات شگفت‌انگیز وزارت بهداشت در مصرف چندین باره برخی تجهیزات پزشکی یک بار مصرف در بیمارستان‌ها و دستورالعمل رسمی در این زمینه کم بود، حالا یک به یک دیگر مشکلات حوزه سلامت در تامین برخی تجهیزات پزشکی و درمانی نیز رخ می‌نمایند‌؛ معضلاتی که هر یک جان انسان‌ها را نشانه گرفته و این خطر می‌رود تا بیماران زیادی را قربانی کند‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جهان صنعت ،از همین حالا که سه ماه تا شروع رسمی تحریم‌های جدید آمریکا مانده، هشدارهای لازم از سوی برخی دلسوزان داده می‌شود و همین چند روز پیش وزیر بهداشت در اظهاراتی کم‌سابقه در خصوص خطرات «توفان تحریم‌ها» گفت و تاکید کرد هر که توان مدیریت و ماندن در این شرایط دشوار را ندارد، برود‌.

در خصوص کمبود تجهیزات پزشکی تاکنون عنوان می‌شد هیچ مشکلی برای تامین تجهیزات سلامتی و درمانی وجود ندارد اما دبیر علمی پنجمین کنگره منطقه‌ای شمال ایران و چهاردهمین سمینار ارتوپدی شاخه آذربایجان در خصوص یکی از این تجهیزات مهم یعنی پروتز مفصل و کمبود آن صحبت کرده‌. او با اشاره به کمیاب شدن پروتز مفصل عنوان کرده‌: تعداد عمل‌های مربوطه نیز در مراکز دولتی خیلی کم شده است و فقط برای جراحی‌های اورژانسی انجام می‌شود‌.


علیرضا صادق‌پور اظهار کرده‌: این کنگره ۲۷ تا ۲۹ تیرماه سال‌جاری در تبریز در حال برگزاری است و صاحب‌نظران و اساتید برجسته در آن شرکت کرده و جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه‌هایی همچون شکستگی‌های اندام فوقانی و تحتانی، مفصل ران و زانو و ارتوپدی اطفال و شانه مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد‌.


حوادث و شکستگی‌ها از دلایل آسیب به مفصل زانو و لگن است ولی مهم‌ترین و بیشترین مشکلی که سبب نیاز بیمار به تعویض مفصل می‌شود، آرتروزهاست که از سن میانسالی تا کهنسالی افراد را گرفتار می‌کند‌.


دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز ادامه داد‌: تهیه وسایلی همچون پروتز مفصل، چندان تحت پوشش بیمه نیست و نحوه تهیه آن نیز امروز با مشکل مواجه شده است‌ چرا که اصولا این پروتزها خارجی بوده و قیمت آن حدود دو برابر شده است‌. البته وزارت بهداشت همان قیمت‌های قبلی را اعلام کرده ولی شرکت‌های تجهیزات پزشکی در این زمینه دچار مشکل شده‌اند‌.


بر اساس اعلام روابط عمومی انجمن جراحان ارتوپدی ایران، صادق‌پور تاکید کرده‌: با اجرای طرح تحول طی چهار سال گذشته، عمل تعویض مفصل افزایش یافت ولی با کاهش منابع این طرح و اکنون با افزایش نرخ دلار، آمار این عمل کاهش یافته و صرفا افرادی که تمکن مالی دارند، بیشتر آن عمل برایشان انجام می‌شود‌.


البته خاطرنشان شده مشکلی در توزیع و ارائه وسایل مربوط به شکستگی‌ها و اورژانس به دلیل اینکه بیشتر در داخل تولید می‌شوند، وجود ندارد‌.


کمبود پروتز زانو نداریم!
همان‌طور که شخص وزیر بهداشت هشدارهای سنگینی در خصوص تحریم‌هایی که در راه است داده و به صراحت گفته گریبان حوزه سلامت و درمان را خواهد گرفت و از چند ماه قبل هم چشمه‌های آن خودنمایی کرده است اما دیگر مسوولان وزارت بهداشت که هر روز از تریبون‌های مورد نظر خود اخبار همه چیز در امن و امان است و هیچ مشکلی برای تامین دارو نداریم و کمبود دارو نیست را تکرار می‌کنند، در خصوص تامین پروتزهای مفاصلی و استخوان نیز همین ادعا را مطرح می‌کنند‌.

چه آنکه دبیر علمی سمینار ارتوپدی رسما اعلام می‌کند با مشکل تامین پروتز مفصل روبه‌رو هستیم اما مسوولان وزارت بهداشت تکذیب و عنوان می‌کنند‌ هیچ مشکلی در تامین پروتز زانو و مفاصل نداریم‌.


مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه پروتزهای زانو و لگن افزایش قیمت نداشته‌اند، گفته‌: مراکز درمانی مانند گذشته پروتزهای زانو را در اختیار داشته و بیماران از این لحاظ با مشکلی روبه‌رو نیستند‌.


رضا مسائلی درخصوص پروتز مفصل نیز اظهار کرده‌: درحال حاضر بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات پروتز زانو در کشور به ثبت رسیده است و برای بیمارانی که به این پروتزها نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند‌.


پروتزهای زانویی که از لحاظ مشخصات فنی، کیفیت پایین‌تری دارند، اجازه ورود به کشور را ندارند‌. به گفته او، تجهیزات پروتز زانوی مصرفی در بیمارستان‌های کشور از باکیفیت‌ترین محصولات دنیا هستند‌.


مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه قیمت هر پروتز زانو 5/7 میلیون تومان است بیان کرد‌: پروتزهای مصرفی در طرح تحول سلامت، تحت حمایت بیمه قرار گرفته و بیمه هزینه‌های مربوطه را پرداخت می‌کند‌. نکته بعدی این است که پروتزهای مصرفی در قالب طرح تحول سلامت قیمت‌گذاری شده‌اند و تحت نظارت‌های قیمتی بوده و با نوسانات ارز، افزایشی قیمتی در این زمینه وجود نداشته است‌.


او خاطرنشان کرده‌: اینکه در برخی اخبار شایع شده بیمار به واسطه گرانی پروتز از مصرف آن بی‌بهره مانده و تنها متمولان می‌توانند آنها را تهیه کنند، صحت ندارد چراکه پروتزهای زانو و لگن افزایش قیمت نداشته‌اند‌. برخی افراد مورد نظر این مقام وزارت بهداشت، دبیر علمی سمینار ارتوپدی است که خود پزشک متخصص این حوزه است‌.


مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل تجهیزات پزشکی همچنین با بیان اینکه ارز سیستم بانکی در اختیار تمامی اقلام تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی از جمله تجهیزات ارتوپدی و پروتز زانو قرار می‌گیرد، اظهار کرده‌: قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی هم براساس تخصیص ارز سیستم بانکی صورت می‌گیرد کمااینکه در چهار سال اخیر تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی مانند گذشته به تامین تجهیزات پزشکی و ارتوپدی فعالیت داشتند‌.


به گفته او کشور با کمبود پروتز زانو روبه‌رو نشده است و مراکز درمانی مانند گذشته پروتزهای زانو را در اختیار داشته و بیماران از این لحاظ با مشکلی روبه‌رو نیستند‌.


مسایلی درخصوص تامین تجهیزات پزشکی بیان کرد‌: برنامه‌ریزی برای تامین به موقع تجهیزات پزشکی در راس برنامه‌های وزارت بهداشت قرار دارد و این موضوع به صورت روزانه در جلسات کاری رصد می‌شود‌. همچنین لازم به ذکر است در سامانه الکترونیک اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در سایت imed. ir نیز زیرساختی فراهم شده که به صورت سیستمی، پیش‌بینی‌های مربوط به فراهم‌آوری تجهیزات پزشکی و گزارش‌دهی دانشگاه‌ها اطلاع‌رسانی شده و پیرو آن، اشکالات موجود در اسرع وقت پیگیری می‌شود‌.


مسائلی با بیان اینکه درحال حاضر دو شرکت ایرانی به تولید پروتز زانو و لگن فعالیت دارند، یادآور شده‌: جز دو شرکت ایرانی تولیدکننده پروتز، ۲۴ شرکت تامین‌کننده در زمینه پروتز زانو و ۲۵ شرکت تامین‌کننده در زمینه پروتز لگن در کشور فعالیت دارند‌.


مسوولان وزارت بهداشت در خصوص تامین دارو، تجهیزات و امکانات پزشکی و درمانی طوری اطلاع‌رسانی و آماردهی می‌کنند که تا پیش از مشکلات و خطر تحریم‌های آینده تا این حد دقیق آمار وضعیت اقلام و تجهیزات را نمی‌دادند‌.

دقیقا همین حالا که مشکلات یک به یک گریبان مردم را می‌گیرد، از نظر مسوولان این وزارتخانه هیچ کمبود و معضلی در حوزه سلامت و دارو و درمان وجود ندارد‌. تناقضات بازار دارویی و اظهارات کارشناسان این حوزه و پزشکان چیز دیگری است و پاسخ‌های مسوولان وزارت بهداشت چیزی دیگر‌. این تناقض‌گویی و تکذیب و انکارها همچنان ادامه دارد و فقط مردم در این میان قربانی می‌شوند‌. کاش حداقل از وزیر بهداشت تاسی کنند که گفت: با پنهانکاری در حوزه سلامت و دارو چیزی درست نمی‌شود‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha