سلامت نیوز : مصرف بی رویه انواع چربی و روغن، عامل بسیاری از بیماری ها و علت مرگ انسان ها محسوب می شود اما رعایت تنوع و تعادل غذایی، مصرف روغن مایع و فعالیت بدنی منظم و مناسب می تواند این خطر را كاهش دهد.
 
به گزارش  ایرنا، در حال حاضر از هر 800 مرگ كه در كشور اتفاق می افتد 300 مورد آن مربوط به بیماری های قلبی عروقی است كه عامل بروز این بیماری با مصرف چرپی ارتباط دارد.
رژیم غذایی نامناسب و پرچرب با افزایش تری گلیسیرید و كلسترول خون موجب افزایش خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود.چربی ها به صورت پوشش و لایه محافظ در اطراف برخی از اعضا و اندام های بدن نیز یافت می شود.
روغن ها و چربی ها به دو گروه حیوانی و گیاهی تقسیم می شود. روغن حیوانی شامل پیه، دنبه، كره، روغن ماهی و روغن گیاهی یا روغن نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون، روغن گردو و كلزا است.
چربی ها در رژیم غذایی ما به دو صورت مرئی و نامرئی یافت می شود. چربی های مرئی در مواد غذایی مانند كره، مارگارین، روغن نباتی و روغن حیوانی به طور مجزا قابل رویت است اما چربی های نامرئی در اغلب غذاها مانند شیر، تخم مرغ، زیتون، پنیر، ماست، بستنی، خامه، سرشیر، شكلات، چیپس سیب زمینی و آجیل به طور مجزا دیده نمی شود.
چربی غنی ترین منبع انرژی در بدن است. هر یك گرم چربی حدود 9 كیلو كالری انرژی تولید می كند، وجود چربی در غذا باعث خوشمزه شدن و برانگیختن اشتها می شود و در ایجاد احساس سیری بعد از خوردن غذا موثر است.
براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، روغن و چربی می تواند حداقل 15% و حداكثر 30% از نیاز انرژی روزانه هر فرد را تامین كند. همچنین اسیدهای چرب اشباع حداقل 7% و حداكثر 10% از نیاز انرژی روزانه را تامین می كند.
ترویج فرهنگ مصرف صحیح روغن، شامل جایگزینی روغن مایع به جای روغن جامد، پرهیز از مصرف بیش از حــد روغن و غذاهای چرب،آموزش استفاده صحیح و كاربردی از انواع روغن و چربی ها و تشویق تولید كنندگان صنایع روغن نباتی به تولید روغن های با فرمولاسیون بهبود یافته و تشویق مردم به انجام فعالیت بدنی منظم و كافی از وظایف بخش بهداشت است.
یك متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این مورد می گوید: شیوع روزافزون بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت و چاقی و اضافه وزن به الگوی تغذیه و به ویژه دریافت چربی های روزانه ارتباط مستقیمی دارد.
دكتر محمدرضا وفا افزود: رعایت مقدار مصرف روغن ها و چربی ها در برنامه غذائی روزانه و جایگزین كردن روغن ها و چربی های مصرفی با روغن های مایع و سالم خوراكی از جمله راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های یاد شده در افراد است.
وی گفت: اغلب موارد بروز بیماری های قلبی در ارتباط با مصرف زیاد چربی ها، به ویژه چربی های اشباع شده و جامد در برنامه غذایی افراد بوده است.
این متخصص تغذیه افزود: افزایش درصد اسیدهای چرب اشباع شده در غذای مصرفی، شیوع و بروز بیماری های قلبی را به صورت تصاعدی افزایش می دهد. مصرف لبنیات پرچرب كه حاوی چربی اشباع شده است نیز در بروز سرطان پروستات در مردان و سرطان رحم در زنان ارتباط دارد.
وفا اظهارداشت: مهم ترین منابع غذایی اسیدهای چرب اشباع و ترانس در غذاهای مصرفی شامل چربی های گوشت قرمز و دل و جگر و قلوه و روغن های هیدروژنه شده نباتی، كره ، خامه و چربی لبنیات و كره های موسوم به گیاهی و یا فرآورده های غذایی است كه در آن ها مواد یاد شده وجود دارد.
وی گفت: همچنین انواع غذاهای آماده (فست فود)، سوسیس و كالباس و یا كرمی كه برای قهوه مصرف می شود ( كافی میكس) از منابع بالقوه چنین چربی هایی هستند.
این متخصص تغذیه گفت: یكی از منابع بالقوه ایجاد اسیدهای چرب ترانس كه خطرناكترین عامل در بروز بیماری های مزمن است. به هنگام خرید این روغن ها باید به تاریخ مصرف آن توجه كرد و از این روغن ها برای سرخ كردن غذا و درجه حرارت زیاد استفاده نشود.
این روغن ها نیابد در مجاورت نور و یا اكسیژن هوا قرارگیرد و پس از هر بار مصرف باید در آن ها را بست و در جای تاریك و خنك مانند كابینت آشپزخانه نگهداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha