در هفته گذشته 5 زلزله با بزرگای بیش از 4 ریشتر در 4 استان رخ داد که بزرگترین آنها در سنخواست استان خراسان شمالی با بزرگای 4.9 بوده است، ضمن آنکه استان‌های کرمانشاه و کرمان زلزله‌های مهم بیش از 3 ریشتر را تجربه کرده‌اند.

ثبت 5 زلزله مهم در 4 استان/معرفی مراکزی که بر روی دو گسل "جنت‌آباد" و "باغ فیض" قرار دارند

سلامت نیوز:در هفته گذشته 5 زلزله با بزرگای بیش از 4 ریشتر در 4 استان رخ داد که بزرگترین آنها در سنخواست استان خراسان شمالی با بزرگای 4.9 بوده است، ضمن آنکه استان‌های کرمانشاه و کرمان زلزله‌های مهم بیش از 3 ریشتر را تجربه کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، در ادامه تحقیقات دکتر علی بیت‌اللهی و همکاران وی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر روی گسل "جنت آباد شمالی" به عنوان یکی دیگر از گسل‌های مهم شهر تهران مطالعاتی انجام شده است. این گسل متشکل از دو سگمنت (ناحیه) به موازات هم در منطقه 5 تهران و در سمت شمالی آن جانمایی شده است که به دلیل قرارگیری و شناسایی این گسله‌ها در محله جنت‌آباد شمالی، به این نام نامگذاری شده‌اند.

طول قطعه طویل‌تر شمالی این گسل 1.25 کیلومتر و طول قطعه دیگر آن حدود 850 متر است و بنابراین جزء گسل‌های فرعی رده‌بندی می‌شوند. این گسل در بخش جنوبی گسل شمال تهران و احتمالا ناشی از شکل‌گیری راندگی شمال تهران است.

گسل جنت‌آباد که از بلوار انصارالهمدی آغاز می‌شود و تا علوم و تحقیقات ادامه دارد

سگمنت شمالی گسله جنت آباد شمالی، از شرق میدان "استاد شهریار" و از حوالی "بلوار انصارالمهدی" شروع می‌شود و پس از گذر از بلوار "سیمون بولیوار" به ساختمان "دانشگاه آزاد اسلامی" واقع در محله "حصارک" می‌رسد. قطعه کوتاه‌تر و جنوبی این گسل منتهی به شمال شرق میدان "دانشگاه" (دانشگاه آزاد- واحد علوم و تحقیقات) در انتهای بزرگراه "شهید ستاری" می‌شود.

گسل "باغ فیض" نیز از دیگر گسل‌های کلانشهر تهران است. این گسل دارای سگمنت‌های مختلف و به عبارتی از قطعات خرد در امتداد شمال غرب – جنوب شرق تشکیل یافته که چون دارای طول بین 2 تا 10 کیلومتر است، جزء گسل‌های متوسط رده‌بندی می‌شود.

انتهای شمال غربی این گسل در شرق محله "باغ فیض" شناسائی شده و به این نام نیز نامیده می‌شود. این گسل از سمت شمال غربی از مجاورت ساختمان "تیراژه" واقع در بزرگراه "اشرفی اصفهانی" شروع می‌شود و پس از عبور از پارک "نهج‌البلاغه" و "پارک پردیسان" بزرگراه‌های "یادگار امام" و "حکیم" را بصورت مورب قطع می‌کند. گسل باغ فیض در ادامه با گذر از محلات "مرزداران" و "شهرک ژاندارمری" در محدوده "شهرک آزمایش" واقع در غرب تقاطع بزرگراه‌های "شیخ فضل‌الله" و "جلال آل احمد"( پل آل احمد) به انتهای جنوب شرقی خود می‌رسد.

بررسی زلزله‌های هفته گذشته نیز نشان می‌دهد 5 زلزله بیش از 4 ریشتر در بنت استان سیستان و بلوچستان با بزرگای 4.5، تازه آباد استان کرمانشاه با بزرگای 4.2 و 4.6، کهنوج استان کرمان با بزرگای 4.6 و سنخواست استان خراسان شمالی با بزرگای 4.9 به ثبت رسید. سنخواست و تازه آباد بیشترین زلزله‌ها با بزرگای 3 و 4 ریشتر و هجدک بیشترین زلزله‌ها با بزرگای 3 را تجربه کردند.

بر اساس داده‌های منتشر شده 7 زلزله 3.1 تا 3.7 در شهرهای تازه‌آباد، ازگله و سرپل ذهاب استان کرمانشاه رخ داد.

شنبه 23 تیر

در اردل استان چهارمحال و بختیاری زلزله 2.9، بهاباد استان یزد زلزله 2.6، بستان آباد استان آذربایجان شرقی زلزله 2.7، معلم کلایه استان قزوین زلزله 2.6 و جیرنده استان گیلان زلزله 2.8 رخ داد.

در سر پل ذهاب استان کرمانشاه زلزله 3.4 ریشتری در عمق 11 کیلومتری رخ داد که کانون این زمین‌لرزه در 15 کیلومتری سرپل ذهاب، 21 کیلومتری قصر شیرین و 29 کیلومتری ازگله این استان بوده است.

در ازگله این استان نیز زلزله 2.6 به ثبت رسید.

یکشنبه 24 تیر

در ساعت 6 و 21 دقیقه روز 24 تیرماه در بنت استان سیستان و بلوچستان زلزله 4.5 ریشتر به ثبت رسید که عمق این زمین‌لرزه در 10 کیلومتری و کانون رومرکزی آن در 65 کیلومتری بنت و 66 کیلومتری فنوج استان سیستان و بلوچستان و 103 کیلومتری چاه داد خدا استان کرمان بوده است.

تازه آباد استان کرمانشاه با زلزله 4.6 ریشتری لرزید. این زلزله در عمق 8 کیلومتری و کانون آن در 18 کیلومتری تازه آباد، 29 کیلومتری جوانرود و 32 کیلومتری کوزران این استان بوده است. در این منطقه همچنین زلزله 2.6 ریشتر رخ داده است.

در ازگله استان کرمانشاه زلزله 3.7 ریشتر در عمق 11 کیلومتری به ثبت رسید. سومار این استان نیز با زلزله 2.7 لرزید.

در استان کرمان بعد از ثبت دو زلزله 2.5 ریشتر در هجدک، زلزله 4.6 ریشتر در کهنوج استان کرمان به ثبت رسید که عمق آن در 28 کیلومتری و کانون رومرکزی آن در 21 کیلومتری کهنوج، 24 کیلومتری رودبار و 39 کیلومتری عنبرآباد این استان بوده است. در بافق این استان نیز زلزله 2.5 رخ داد.

در خنج استان فارس زلزله 2.9 ریشتری رخ داد.

دوشنبه 25 تیر

قائمیه استان فارس با زلزله 3.2 ریشتری لرزید. این زلزله در 8 کیلومتری و کانون آن در 21 کیلومتری قائمیه، 25 کیلومتری خشت و 27 کیلومتری کنار تخته این استان بوده است.

در سومار استان کرمانشاه زلزله 2.8 و تازه آباد این استان زلزله 3 ریشتری رخ داد که عمق آن در 8 کیلومتری بوده است.

تازه آباد این استان نیز با زلزله‌های 4.2 ریشتر لرزید، همچنین این منطقه با زلزله 3.5 ریشتر در عمق 7 کیلومتری و زلزله 2.8 ریشتری لرزید. در سر پل ذهاب زلزله 2.6 رخ داد.

حسینیه استان خوزستان نیز با زلزله 3.7 ریشتری لرزید. عمق این زلزله در 18 کیلومتری و کانون آن در 23 کیلومتری حسینیه و 43 کیلومتری اندیمشک استان خوزستان و 30 کیلومتری مورموری استان ایلام به ثبت رسید. در این منطقه همچنین زلزله‌های 2.7 و 2.9 ریشتر به ثبت رسید.

گوریه این استان نیز زلزله 2.6 ریشتر را تجربه کرد.

هجدک استان کرمان زلزله 3.2 ریشتر را تجربه کرد که عمق آن در 7 کیلومتری بوده است. در صفائیه استان کرمان زلزله 2.9 و در برزک استان اصفهان زلزله 3.6 ریشتری رخ داد که عمق آن در 8 کیلومتری و کانون آن در 4 کیلومتری برزک، 20 کیلومتری نیاسر و 22 کیلومتری قمصر این استان بوده است.

در میرآباد استان آذربایجان غربی زلزله 3 ریشتری به ثبت رسید که عمق آن در 3 کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در 6 کیلومتری میر آباد و 33 کیلومتری سردشت استان آذربایجان غربی و 31 کیلومتری  عراق بوده است.

سه‌شنبه 26 تیر

در سنخواست استان خراسان شمالی زلزله 4.9 ریشتری رخ داد. عمق این زمین‌لرزه در 9 کیلومتری و کانون آن در 17 کیلومتری سنخواست، 19 کیلومتری شوقان و 40 کیلومتری قاضی این استان بوده است. در شوقان این استان نیز زلزله 2.7 رخ داد.

در هجدک استان کرمان زلزله 3.2 ریشتر به ثبت رسید که عمق آن در 8 کیلومتری بوده است. زلزله 2.6 از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است. در شهداد این استان نیز زلزله 2.9 به ثبت رسید.

تازه آباد استان کرمانشاه نیز با زلزله 3.2 ریشتری لرزید که عمق آن در 8 کیلومتری گزارش شد. در این منطقه زلزله 2.7 ریشتر به ثبت رسید.

در شول آباد استان لرستان زلزله 2.5 ریشتر رخ داد.

چهارشنبه 27 تیر

در سنخواست استان خراسان شمالی بعد از زلزله 2.8، زلزله دیگری با بزرگای 3.5 ریشتر رخ داد که عمق آن در 10 کیلومتری و کانون این زمین ‌لرزه در 16 کیلومتری سنخواست، 19 کیلومتری شوقان و 39 کیلومتری قاضی این استان بوده است.

در شوقان استان خراسان شمالی زلزله 2.5، شوش استان خوزستان زلزله 2.5، اهل استان فارس زلزله 2.5 و در تازه آباد استان کرمانشاه زلزله 3.1 ریشتری رخ داد که عمق آن در 10 کیلومتری بوده است. در هجدک استان کرمان زلزله 2.8 و پول استان مازندران زلزله 2.7 به ثبت رسید.

بهاباد استان یزد نیز با زلزله 3.5 ریشتری لرزید. عمق این زمین‌لرزه در 10 کیلومتری و کانون آن در 17 کیلومتری بهاباد و 82 کیلومتری بافق استان یزد و 65 کیلومتری کوهبنان استان کرمان به ثبت رسید.

اینچه برون استان گلستان با زلزله 3.2 ریشتری لرزید و عمق این زلزله در 11 کیلومتری و کانون آن در 27 کیلومتری اینچه برون، 39 کیلومتری داشلی برون و 42 کیلومتری انبار الوم این استان بوده است.

پنج‌شنبه 28 تیر

در هجدک استان زلزله‌ای با بزرگای 3.3 ریشتر رخ داد که عمق این زلزله در 10 کیلومتری و کانون آن در 33 کیلومتری هجدک، 45 کیلومتری چترود و 52 کیلومتری شهداد این استان بوده است.

در تازه آباد استان کرمانشاه بعد از ثبت زلزله‌های 2.6 و 2.5، زلزله‌های 3.3 ریشتر در عمق 10 کیلومتری و 3.1 در عمق 8 کیلومتری رخ داد. در سومار این استان نیز زلزله 2.7 ریشتر به ثبت رسید.

سنخواست استان خراسان شمالی با زلزله 3.7 ریشتری لرزید. عمق این زمین لرزه در 10 کیلومتری بوده است. زلزله 2.5 از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

جمعه 29 تیر

در پهله استان ایلام زلزله 3 ریشتر در عمق 8 کیلومتری رخ داد. کانون رومرکزی این زلزله در 27 کیلومتری پهله، 34 کیلومتری میمه و 34 کیلومتری ارکواز استان ایلام بوده است.

مامونیه استان مرکزی نیز با زلزله 3.1 ریشتر لرزید. عمق این زلزله در 10 کیلومتری و کانون آن در 18 کیلومتری مامونیه، 26 کیلومتری زاویه و 31 کیلومتری ساوه استان مرکزی بوده است.

در چمستان استان مازندران زلزله 2.7 و در لومار استان ایلام زلزله 2.5 ریشتر به ثبت رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha