سلامت نیوز :تحقیقات تازه حاکیست که اگر بیماری اعتقاد داشته باشد که یک دارو بی اثر خواهد بود، همین اعتقاد در عمل ممکن است مانع تاثیر دارو شود.

این تحقیقات نشان داد که با بالا یا پایین بردن انتظارات می توان فواید مسکن ها را افزایش داد یا کاملا خنثی کرد.

نتایج این مطالعه در نشریه "اس تی ام" (Science Translational Medicine) چاپ شده است.

کارشناسان گفتند این یافته می تواند عواقب مهمی در زمینه شیوه مراقبت از بیمار و برای آزمایش داروهای تازه داشته باشد.

در این مطالعه پاهای 22 بیمار در معرض حرارت قرار داده شد. از آنها درخواست شد میزان درد ناشی از حرارت را از یک تا 100 نمره گذاری کنند. آنها همزمان از طریق سرم و بدون آنکه بدانند مسکن هایی دریافت می کردند.

متوسط رده بندی اولیه میزان درد 66 بود. سپس یک مسکن قوی به نام "رمیفنتانیل" بدون آگاهی بیماران به آنها داده شد و میزان ثبت شده درد به 55 کاهش یافت.

بعد به بیماران گفته شد که به آنها مسکن تزریق شده است که باعث شد نمره درد به 39 کاهش یابد.

سپس بدون تغییر دوز این دارو، به بیماران گفته شد که مسکن قطع شده است و منتظر درد بیشتر باشند، و نمره درد به 64 افزایش یافت.

بنابراین هرچند به بیماران رمیفنتانیل داده شد، آنها همان میزان از درد را گزارش کردند که وقتی دارویی به آنها داده نشده بود.

پروفسور آیرین تریسی از دانشگاه آکسفورد به بی بی سی گفت: "فوق العاده است، واقعا معرکه است. این یکی از بهترین مسکن هایی است که داریم و تاثیر مغز می تواند تاثیر آنها را شدیدا زیاد کند یا آن را کاملا بی اثر کند."

مطالعه به روی افراد سالمی انجام شد که برای مدتی کوتاه در معرض درد بودند.

آیرین تریسی گفت که افراد مبتلا به بیماری های مزمن که در طول سالیان دراز بدون موفقیت داروهایی را آزمایش کرده اند ممکن است تجربه منفی زیادی را در ذهن خود انبار کرده باشند که می تواند بر آینده مراقبت های بهداشتی فراهم شده برای آنها اثر بگذارد.

پروفسور تریسی گفت: "پزشکان به وقت بیشتری برای مشاوره و تحقیق درباره جنبه های ذهنی بیماری نیاز دارند، و تمرکز بیشتر بر جنبه های فیزیکی است نه روانی، که می تواند مانعی واقعی بر سر درمان باشد."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha