در تمام دنیا برخی محصولات غذایی با هدف تامین سلامت مصرف كنندگان با فیبرها غنی سازی می شوند. برخی فیبرها، "پری بیوتیك" هستند كه غذاهای اختصاصی میكروب های "پروبیوتیك" (میكروارگانیسم هایی كه آثار مفیدی بر بدن دارند) به شمار می روند فیبر استفاده شده در این ماست "پری بیوتیك" با تركیب اینولین است.

  در تمام دنیا برخی محصولات غذایی مانند فرآورده های لبنی با هدف تامین سلامت مصرف كنندگان با فیبرها غنی سازی می شوند. ماست غنی شده با فیبر رژیمی كه هم اینك در كشور به تولید رسیده با 2 درصد فیبر، غنی شده است، فیبرهای رژیمی برای افراد دچار یبوست، گروهی كه كلسترول و تری گلسیرید خون بالایی دارند و افراد مبتلا به دیابت مفید است فیبرها همچون كربوهیدرات ها، چربی ها، پروتیین ها، مواد معدنی و ویتامین ها یكی از اركان ششگانه رژیم غذایی انسان ها را تشكیل می دهند كه توسط آنزیم ها قابل هضم نبوده و از سوی دیگر به دلیل نداشتن كالری یا كالری بسیار ناچیز، ارزش غذایی رژیمی داشته و ایجاد چاقی نمی كند. بسیاری از ناراحتی های گوارشی با فیبر كافی در غذای روز مره مرتبط است. فیبرها به دلیل آنكه قادر به جذب آب تا میزان زیادی هستند با افزایش حجم مدفوع، عمل دفع را تسهیل كرده، سبب بهبود نسبی یبوست می شوند.اگرچه بدن قادر به هضم فیبرها نیست، لیكن برخی باكتری های مفید روده می تواند، تعدادی از انواع فیبرها را تخمیر كند كه نتیجه فرآیند تخمیر، موادی موسوم به اسیدهای چرب كوتاه زنجیر است كه سبب حفظ سلامت دیوار روده كوچك می شود.  تخلیه سریع مدفوع از روده بزرگ از طرف دیگر موجب می شود كه شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز كاهش یابد. زیرا دفع سریع، مانع تماس مواد سمی و سرطان زا با سطح روده می شود.
 برخی فیبرها، "پری بیوتیك" هستند كه غذاهای اختصاصی میكروب های "پروبیوتیك" (میكروارگانیسم هایی كه آثار مفیدی بر بدن دارند) به شمار می روند فیبر استفاده شده در این ماست "پری بیوتیك" با تركیب اینولین است.
 فیبر رژیمی محلول قادر است، چند برابر حجم خود آب جذب كند و ژل پرحجمی را تشكیل می دهد كه حجم زیادی از معده را پر می كند. به همین دلیل فیبر رژیمی محلول یكی از اركان مواد غذایی رژیمی است كه با پركردن معده، مكانیسم احساس سیری را فعال می كند.
نسبت بالاتر كلسترولHDL در مقایسه با كلسترولLDL باعث كاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی می شود. فیبر رژیمی محلول در طول سفر خود از اثنی عشر و روده كوچك مقداری از لیپیدهای موجود در غذا و نیز اسیدهای صفراوی را به دام می اندازد. اسیدهای صفراوی كه بخشی از مایع سبز رنگ صفرا هستند از كلسترول ساخته می شوند، بنابراین دفع این اسیدها باعث می شود كه جگر مقداری از كلسترول بدن را برای تهیه دوباره آن ها مصرف كند كه تحقیقات پزشكی كاهش 8 تا 20 درصدی LDL را در نتیجه مصرف 3 تا 6 گرم فیبر رژیمی محلول نشان داده اند.
 فیبر رژیمی محلول موجب افزایش چسبندگی مواد غذایی و در نتیجه افزایش زمان جذب مواد غذایی می شود،  فیبرهای محلول در آب با افزایش چسبندگی مواد غذایی باعث كند شدن تاثیر آنزیم ها و به طبع آن كند شدن كل عمل جذب می شوند. تاثیر مهم این خاصیت جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون است كه برای افراد مبتلا به بیماری دیابت یك مزیت بزرگ به شمار می رود.
 در قسمتی از روده كوچك بافت های لنفاوی موسوم به پلاك پییر وجود دارد. گلبول های سفید خون كه نقش اساسی را در سیستم بدن بر عهده دارند در پلاك ییر پس از تماس با فیبرهای رژیمی محلول فعال تر شده و این باعث افزایش قدرت دفاعی بدن در برابر بیماری ها می شود.
 به دلیل پر مصرف بودن ماست نسبت به سایر فرآورده های لبنی، افزودن فیبر به ماست می تواند، نقش مهمی در تامین سلامت مصرف كنندگان داشته باشد.
دكتر سید امیرمحمد مرتضویان
عضو كمیته علمی بهسایت ایران

سایت « بهسایت »  اولین تارنمای علمی آموزش تغذیه است که گروهی از متخصصین برجسته، هیئت علمی این سایت را تشکیل می دهند و موسس و مدیر این سایت خانم دکتر ربابه شیخ الاسلام است که دارای تخصص اپیدمیولوژی تغذیه بوده و مقالات و کتب بسیاری از این متخصص تغذیه به چاپ رسیده و برنامه های اجرایی موفقی داشته اند که می توان به اجرای برنامه شیر مدرسه اشاره کرد.
سایت بهسایت یک تارنمای علمی و آموزشی تغذیه با موضوعاتی همچون: تغذیه و دوران های زندگی (تغذیه در دوره نوزادی تا دوره سالمندی)، تغذیه و گروه های خاص مثل ورزشکاران و گیاه خواران و ...، تغذیه و بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی، کلیوی، دیابت، مغز و اعصاب و ... و بسیاری مطالب مفید و متنوع دیگر است.
همچنین بخشی به نام سنجش وضعیت تغذیه در این سایت وجود دارد که با دادن اطلاعات قد و وزن و فعالیت روزانه خود، BMI بدن شما را مشخص کرده و توصیه های تغذیه ای مفیدی را ارائه می دهد.
مقاله فوق نمونه ای از مطالب مفید این سایت است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha