کارشناس مامایی معاونت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با بیان این‌که شیر مادر بیشترین اثر بخشی را در ارتقای سلامت کودکان دارد، گفت: کودکان محروم از شیر مادر در مقایسه با سایر کودکان سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند .

چرا تماس پوستی نوزادان زودرس با مادر اهمیت زیادی دارد؟

سلامت نیوز:کارشناس مامایی معاونت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با بیان این‌که شیر مادر بیشترین اثر بخشی را در ارتقای سلامت کودکان دارد، گفت: کودکان محروم از شیر مادر در مقایسه با سایر کودکان سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حمایت از تغذیه انحصاری با شیر مادر از اولویت‌های بهداشت عمومی در دنیا محسوب می‌شود .

سازمان جهانی بهداشت تغذیه انحصاری با شیر مادر را تا پایان شش ماهگی توصیه کرده است .

شیر مادر یکی از فرصت‌های گرانبها و در عین حال ساده برای کمک به رشد طبیعی کودک است .

این ماده ارزشمند و حیات بخش هنوز به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر بر حفظ سلامت مادر و کودک به شمار می‌رود .

«فاطمه قاسمی» کارشناس مامایی دانشگاه علوم پزشکی یزد، با بیان این‌که تغذیه نوزادان با شیرمادر نیازهای تغذیه‌ای آنان را تامین می‌کند، اظهار کرد: شیر مادر بیشترین اثربخشی را در ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌های کودکان دارد .

وی با اشاره به این‌که یکی از هدف‌های رسیدن به جامعه سالم تغذیه با شیر مادر است، گفت:‌ متاسفانه در طول سال‌های اخیر در دنیا شیردهی کاهش یافته است .

این کارشناس مامایی علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، در ادمه با تاکیدبر اهمیت و تداوم شیردهی نوزادان، تصریح کرد: تماس پوست به پوست پس از زایمان مهمترین عاملی است که برقراری و تداوم شیردهی را به دنبال دارد .

وی بهترین زمان برقراری این تماس را فورأ پس از تولد دانست و خاطرنشان کرد:‌ توصیه شده در همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این تماس پس از زایمان انجام شود .

قاسمی با بیان این‌که تماس پوست به پوست ایمنی را در نوزادان بیشتر می‌کند، افزود:‌ نوزادان در تماس پوستی تپش قلب مادر را شنیده و این مهم آرامش روحی را در نوزادان افزایش می‌دهد.

وی از دیگر فواید این تماس را برخورداری نوزاد از دمای بدنی پایدارتر عنوان کرد و گفت:‌ این تماس برای کودکان زودرس بسیار اهمیت دارد زیرا اجرای این کار نیاز نوزادان زودرس را برای مصرف بیشتر اکسیژن کاهش می دهد .

این کارشناس مامایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در اولین روز تولد، کلستروم که مایعی زرد رنگ است از سینه مادر خارج می‌شود، تصریح کرد:‌ این مایع سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت می‌کند.

وی با اشاره به این‌که تغذیه انحصاری با شیر مادر از شیرخوار در مقابل عفونت‌های شایع محافظت می‌کند، افزود: تغذیه با شیر مادر برای مدت 6 ماه، عفونت‌های شایع را در یک سال اول زندگی کاهش می‌دهد .

چاقی کاذب حاصل تغذیه کودک با شیر خشک

قاسمی با بیان این‌که تحقیقات زیادی در زمینه پیشگیری از چاقی انجام شده، تصریح کرد:‌ براساس این تحقیقات هرچه دوران تغذیه کودک با شیر مادر طولانی تر باشد احتمال ابتلا به چاقی در بزرگسالی برای آن‌ها کمتر است .

این مقام مسئول با اشاره به این‌که تغذیه کودک با شیر خشک باعث چاقی کاذب در کودک می‌شود، اظهار کرد:‌ سیستم ایمنی کودکانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند ضعیف‌تر از سایر کودکان است و در صورت روبه رو شدن با ویروس و باکتری به بیماری مبتلا می‌شوند .

وی ادامه داد:کودکانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند ممکن است نتوانند با مادر ارتباط عاطفی خیلی خوبی برقرار کنند زیرا کمتر در آغوش مادر قرار می‌گیرند.

قاسمی با بیان این‌که کمبود شیر نباید مادران را از شیردهی بازدارد، گفت: باید مواد معدنی نظیر کلسیم، آهن و فسفر در برنامه غذایی مادران شیرده باشد .

وی با اشاره به این‌که استفاده از برخی مواد غذایی افزایش دهنده شیر می‌تواند موثر واقع شود، خاطرنشان کرد: این مادران باید براساس نیاز کودک به او شیر دهند زیرا یکی از مواردی که باعث شیردهی می‌شود مکیدن سینه مادر توسط نوزاد است .

این کارشناس در پایان گفت:‌ مادران باید شیردهی را تا دو سال ادامه دهند و برای آن هیچ جایگزینی انتخاب نکنند .

تاثیر تغذیه با شیر مادر بر کاهش بیماری‌ها

«عصمت سلیمیان» یک پرستار پیشکسوت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که شیر مادر علاوه بر ارزش غذایی که دارد، کمک اقتصادی مهمی نیز برای خانواده‌ها است، اظهار کرد:‌ تهیه شیر مصنوعی و اب آشامیدنی سالم می‌تواند خانواده را با مشکل مالی رو به رو کند .

وی با بیان این‌که کودکانی که از شیرمادر تغذیه می‌کنند کمتر بیمار می‌شوند، گفت: هزینه درمان و بستری شدن این کودکان کمتر است .

این پرستار با اشاره به این‌که تغذیه با شیرمادر به محیط زیست نیز کمک می‌کند، تصریح کرد:‌ شیر خشک به دلیل تولید در کنارخانه و نیاز به استفاده از منابع طبیعی برای تولید و هزینه‌های بسته‌بندی و حمل و نقل و تجزیه ناپذیر بودن بسته‌های آن مشکلاتی را در پی دارد .

وی با بیان این‌که کودکانی که از شیرمادر استفاده می‌کنند کمتر به چاقی مبتلا می‌شوند، افزود:‌ سیستم دفاعی این کودکان در برابر بیماری‌ها بسیار مقاوم‌تر است و در آینده کمتر دچار بیماری‌های قلبی، عروقی، دیابت و فشار خون می‌شوند .

سلیمیان ادامه داد:‌ بیماری‌های عفونی در این دسته از کودکان کمتر دیده شده و از ضریب هوشی بالاتری نیز برخوردار است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که گاهی اوقات مصرف بعضی از غذاها در مادران باعث آشفتگی و بی‌قراری کودک می‌شود، تصریح کرد:‌ این حالت ممکن است با مصرف هر غذایی ایجاد شود اما نمی‌توان مادران را توصیه به پرهیز از مصرف آن غذا کرد به جز در مواردی که مشکل جدی باشد .

سلیمیان مادران شیرده را به مصرف زیاد مایعات توصیه کرد و گفت: مادران با افزایش مایعات و در پی آن افزایش دفعات شیردهی دارای شیر بیشتری می‌شوند.

افزایش خطر مرگ ناگهانی با محرومیت از شیر مادر

وی با اشاره به این‌که شیرمادر دارای همه مواد لازم برای رشد کودک است، اظهار کرد:‌ شیر مادر برای نوزاد به راحتی قابل هضم است و او را در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها محافظت می‌کند .

این پرستار با بیان این‌که تغذیه کودک با شیر مادر شرایط رشد و تکامل مناسب‌تری را برای او فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: احتمال ابتلا به اسهال، عفونت تنفسی، عفونت گوشی یا سایر عفونت‌ها در کودکانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند بیشتر است .

وی در مورد مشکلات ایجاد شده ناشی از مصرف شیر خشک در نوزادان، تصریح کرد: رابطه عاطفی میان مادر و نوزادی که از شیرمصنوعی تغذیه می‌شود کم رنگتر است .

سلیمیان با اشاره به این‌که ممکن است نوزاد در مقابل شیر مصنوعی یا شیردام حساسیت داشته باشد، افزود: ممکن است این نوزادان در معرض مرگ ناگهانی قرار گیرند .

وی درپایان خاطرنشان کرد: مادرانی که نوزادان آن‌ها از شیر خشک تغذیه می‌کنند باید توجه داشته باشند که نسبت شیر و اب را رعایت کنند و شیشه شیر را به مدت 5 دقیقه در آب بجوشانند تا از بروز تب در کودک جلوگیری شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha