یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 24902

دانشمندان می گویند دستگاهی که مانند ساعت مچی به دست بسته می شود می تواند در چند سال آینده نظارت بر فشار خون را کاملا متحول کند.

سلامت نیوز :دانشمندان می گویند دستگاهی که مانند ساعت مچی به دست بسته می شود می تواند در چند سال آینده نظارت بر فشار خون را کاملا متحول کند.

محققان در دانشگاه لستر و در سنگاپور دستگاهی ساخته اند که فشار خون در بزرگترین شریان بدن را اندازه می گیرد.

شواهد نشان می دهد که این دستگاه فشار خون را در مقایسه با دستگاهی که بر بازو بسته می شود خیلی دقیقتر اندازه می گیرد.

این فناوری که با بودجه وزارت بهداشت بریتانیا ساخته شده، با کمک حسگری کار می کند که موج تپش شریان را ضبط می کند. این اطلاعات سپس همراه با اندازه فشار خون که به شیوه سنتی از مچ گرفته شده به داخل کامپیوتری تغذیه می شود.

دانشمندان سپس خواهند توانست میزان فشار را در نزدیکی قلب از آئورت اندازه بگیرند.

پروفسور برایان ویلیامز، از بخش علوم قلب و عروق در بیمارستان گلنفیلد دانشگاه لستر، گفت: "آئورت میلیمترها از قلب فاصله دارد و نزدیک به مغز است و ما همیشه می دانستیم که فشار در آنجا کمی پایینتر از بازو است."

او گفت: "اگر فشار در آئورت را اندازه نگیریم به درستی خطرات یا فواید معالجه را درک نخواهیم کرد."

او گفت که این وسیله "شیوه نظارت بر فشار خون که برای بیش از یک قرن رایج بوده را تغییر خواهد داد" و اینکه انتظار دارد فناوری آن به زودی در مراکز تخصصی به کار گرفته شود، و ظرف پنج سال "کاربرد خیلی گسترده تری" بیابد.

او می گوید اندازه گیری فشار خون در نزدیکی قلب و مغز احتمالا برای ارزیابی خطر سکته مغزی و بیماری قلبی بهتر از اندازه گیری فشار خون در بازو است و همین موضوع دستگاه تازه را جذاب می کند.

از قبل معلوم بوده است که فشار به دست آمده از طریق بخش فوقانی بازو کاملا دقیق نیست.

اما به گفته پروفسور ویلیامز مهم بود اطمینان حاصل شود که دستگاه تازه تا حد ممکن کوچک باشد تا بیماران تشویق به استفاده از آن شوند.

این پروژه در همکاری با شرکت "هلت استاتس اینترنشنال" سنگاپور که در ساخت وسایل پزشکی دست دارد انجام شد.

فشار خون بالا یکی از عوامل ریشه ای بیماری های مختلف است و چون علائم بیرونی ندارد گاه تا سال ها در بیمارانی که به پزشک مراجعه نمی کنند شناسایی نمی شود و می تواند وضعیتی خطرناک ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha