روزانه بیش 160 تا 200 متوفی در بهشت زهرا(س) تهران پذیرش می شوند كه بخش مهمی از این تعداد در همان جا، یعنی قبور تازه توسعه‌یافته بهشت زهرا دفن می شوند.

بحران قبر در تهران!

سلامت نیوز:روزانه بیش 160 تا 200 متوفی در بهشت زهرا(س) تهران پذیرش می شوند كه بخش مهمی از این تعداد در همان جا، یعنی قبور تازه توسعه‌یافته بهشت زهرا دفن می شوند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ، میانگین فوت شهروندان تهرانی و خاكسپاری آن‌ها در جنوب شهر نیز به گونه‌ای است كه ظرفیت موجود در بهشت زهرا كمتر از دو، سه سال دیگر را جواب می دهد و این در شرایطی است كه روند فعلی مرگ و میر در شهر حفظ شود.

این در حالی است كه اگر حادثه ای طبیعی و غیر مترقبه در تهران همچون زلزله ای با شدت 6 یا هفت ریشتر رخ دهد، ده‌ها برابر آنچه به طور روزانه در تهران می میرند، مرده به جا می‌ماند كه نیاز به محل خاكسپاری فوری دارند اما وضعیت توسعه بهشت زهرا در سال‌های اخیر و مكان‌یابی‌های تازه برای ایجاد گورستان های جدید به گونه ای است كه به طور قطع تهران را با بحران جدی قبر برای دفن اموات در حادثه‌های طبیعی مواجه می كند. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) شهرداری تهران در همین باره با تایید این موضوع كه ظرفیت موجود آرامگاه پایتخت برای ارائه خدمات در شرایط وقوع زلزله شدید ناکافی است، تعیین چهار محل در چهار گوشه شهر را برای کفن و دفن اضطراری ضروری خواند.

سعید خال در جریان بازدید رییس و مدیران سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: هنوز مدل خاصی برای پاسخگویی به نیازهای زمان زلزله طراحی نشده است اما این موضوع و سایر نیازها در کمیته انتقال و تدفین کارگروه مربوطه در شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران در حال بحث و بررسی است.

وی همچنین به ساخت مجموعه‌ای ویژه برای کفن و دفن در شرایط اضطراری با عنوان پایگاه مدیریت بحران و نیز پیش بینی 15 هزار قطعه قبر آماده برای استفاده در شرایط مواجهه با تلفات وسیع ناشی از سوانح و حوادث بزرگ اشاره کرد و افزود: مجموعه ویژه کفن و دفن اضطراری در قالب دو دستگاه سوله و برخوردار از محل ذخیره اقلام مورد نیاز بنا شده که به زودی پس از تجهیز با حضور شهردار تهران افتتاح می‌شود.

با این حال ظرفیت کفن و دفن در بهشت زهرا محدود است و در شرایط اضطراری باید از چهار نقطه از پیش طراحی‌شده پیرامون شهر برای کفن و دفن جان‌باختگان احتمالی سوانح بزرگ استفاده کرد.وی همچنین از تشکیل گروه شهروندان داوطلب برای تدفین در شرایط اضطراری تحت عنوان «کانون تدفین کنندگان داوطلب» با مشارکت و همکاری گروه‌های مرجع از جمله هنرمندان، روحانیون و شخصیت های فرهنگی و اجتماعی خبر داد و گفت: مسائل مربوط به این حوزه در کارگروه مربوطه در شورای هماهنگی مدیریت بحران در دست بررسی قرار دارد.

تعیین مكان جدید آرامستان، ابهام‌چند‌ساله تهران

اما موضوع تعیین مكان جدید برای دفن اموات شهر تهران از چند سال گذشته مطرح بوده اما هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده است. در ادوار قبل شورا و مدیریت شهری تهران بارها موضوع ضرورت مكان‌یابی محل دفن اموات در پایتخت مطرح شده اما هربار به دلایل مختلف از جمله فقدان زمین و مسائل زیست محیطی به نتیجه نرسیده است.

اواخر دهه 80 بود كه شهرداری تهران با طرح پیشنهاد احداث آرامستان جدید در غرب و شرق تهران، به دنبال ذخیره سازی مكانی برای دفن اموات در روزهای عادی و بحرانی سال بود.

بر این اساس، چندین نقطه در غرب و شرق پایتخت مطرح شد اما هر كدام از آن‌ها با دلایلی كه گاهی غیرمنطقی بود، از لیست آرامستان جدید تهران خارج و در نهایت پرونده مختومه شد. آنجا كه صحبت از احداث آرامستان در غرب تهران می شد، مسائل زیست‌محیطی و وزش باد و انتقال آلودگی‌ها به عنوان دلایل مخالفت عنوان می‌شد.

در شرق تهران نیز وجود معارض‌های فراوان در اختصاص زمین و موضوع دسترسی‌ها، باعث شد تا انتخاب مكان جدید برای دفن اموات شهر تهران به نتیجه نرسد. در اوایل دهه 90 نیز همین موضوع نیز دوباره تكرار شد و با آنكه چندین بار بحث انتخاب محل جدید آرامستان تهران در دستور كار شورایی ها قرار گرفت، اما نتیجه ای دربر نداشت.

آن زمان برخی اعضای شورا با اشاره به محدودیت‌های حریم شرقی، غربی، شمالی و جنوبی تهران، پیشنهاد ایجاد قبرستان‌های جدید در درون پایتخت را بررسی کردند تا سیستم «قبرستان متمرکز» تغییر کند.در این باره علیرضا دبیر، رییس کمیسیون وقت برنامه و بودجه شورای شهر تهران نسبت به اتمام ظرفیت بهشت زهرا(س) تا سال95 هشدار داد و با اشاره به بازدید انجام شده از این مجموعه اظهار كرد:‌ شورای شهر در برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران که از ابتدای امسال به اجرا درآمد، دو منطقه شامل گرمدره و تلو را برای ایجاد گورستان جدید تعیین کرده است اما باتوجه به اینکه شهرداری گرمدره از تهران مجزا شده و ما هیچ اختیاری در این محدوده نداریم، نمی‌توانیم به دنبال گورستان در این منطقه باشیم.

همچنین به‌دلیل وجود دستگاه‌های نظامی در تلو اجازه تاسیس گورستان را در این منطقه به ما نمی‌دهند. کمیسیون سلامت و خدمات شهری باید این موضوع را پیگیری کنند و ساختن قبرستان و آماده‌کردن زیرساخت‌ها سه سال زمان می‌برد. در جلسه اخیر شورا، رحمت‌ا... حافظی، رییس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر در پاسخ به دبیر اظهار كرد: مناطقی که در برنامه پنج ساله پیش‌بینی شده محدودیت‌هایی دارد. مرتضی طلایی، نایب ‌رییس وقت شورای‌شهر تهران هم گفته بود كه هیات رییسه بارها به این موضوع رسیدگی کرده اما از سوی معاونت خدمات شهری پاسخ جدی نیامده است.

حقانی، یک عضو دیگر شورا با بیان اینکه از سالیان قبل موضوع مشکلات تمرکز بهشت زهرا مطرح شده، توضیح داد: درباره متفرق کردن گورستان در چهار نقطه شهر تهران مطالعات زیادی انجام شده است. ما در شمال محدودیت داریم؛ در غرب از نظر وضعیت توپوگرافی و حریم و جهت غربی-شرقی باد مشکلاتی داریم؛ در شرق هم به‌دلیل تاسیسات نظامی مشکل داریم.

در نهایت باید به درون شهر تهران و همجواری با بهشت زهرا برسیم. زمین‌های همجوار بهشت زهرا(س) مشکلاتی از نظر منابع طبیعی تملک و مطالعات زیست‌محیطی دارد. سازمان بهشت زهرا و خدمات شهری این اقدامات را انجام داده‌اند و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.با این حال توسعه بهشت زهرا در اراضی پایین دست جاده قدیم تهران قم به طور موقت انجام شد اما این توسعه با توجه به میانگین فوت افراد در تهران پاسخگوی نیاز چند سال آینده تهران است.

برای بحران پایتخت فكری كنید

وقوع حوادث طبیعی غیر مترقبه و متعدد در كشور نظیر سیل و زلزله كه این سال ها بیش از قبل نیز شده است، تهران را بیش از همیشه به بحران دفن اموات نزدیك كرده است.

نگاهی سر انگشتی و تخمینی به این موضوع نشان می دهد كه با فرض تحقق پیش‌بینی وقوع زمین لرزه ای 6 ریشتری در تهران، در همان هنگام بیش از هزار و 500 كشته برجای می گذارد كه در ساعات بعد امكان افزایش تا 10 هزار نفر را نیز در پی دارد. این در حالی است كه ظرفیت فعلی بهشت زهرا برای پذیرش این تعداد متوفی در ساعات و روزهای اول وقوع زلزله اصلا پاسخگو نیست و باید تصمیمی جدی برای بحران قریب الوقوع پایتخت گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha