یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 24918

اگر افزایش وزن دارید(وزن بدن 10 تا 19 درصد بیش از وزن نرمال یا ایده آل است) روزانه 500 کیلو کالری از کالری بدست آمده خود کم کنید.

سلامت نیوز : اگر افزایش وزن دارید(وزن بدن 10 تا 19 درصد بیش از وزن نرمال یا ایده آل است) روزانه 500 کیلو کالری از کالری بدست آمده خود کم کنید.
اگر چاق هستید (وزن بدن 20 درصد یا بیشتر، بیش از وزن نرمال یا ایده آل است) روزانه 1000 کیلو کالری از کالری بدست آمده خود کم کنید.

راهکار دیگر برای مشخص کردن انرژی مورد نیاز بر اساس وزن بدن و فعالیت های بدن است.

پروتئین: توصیه می شود که پروتئین را بیشتر از میزان نرمال بخوریم زیرا که پروتئین احساس سیری زود هنگام به فرد می دهد و به حفظ رژیم غذایی کمک می کند. تقریبا 20 درصد انرژی مورد نیاز روزانه باید از پروتئین تامین شود، در حالی که میزان نرمال آن 10 تا 15 درصد است. با این تعریف اگر روزانه 1500 کیلو کالری از رژیم غذایی روزانه کسب کنید، 300 کیلو کالری آن (20 درصد از 1500 کیلوکالری) باید از پروتئین کسب شود.با این حساب روزانه به 75 گرم پروتئین برای کسب 300 کیلو کالری انرژی نیاز دارید(300 تقسیم بر 4 = 75).

چربی:برای کاهش وزن، برخلاف پروتئین، چربی مصرفی باید کاهش پیدا کند. در مجموع 20 درصد یا کمتر، از کالری مورد نیاز باید از چربی تامین شود. در مجموع 1500 کیلو کالری می شود: 300 کیلو کالری(20 درصد از 1500 کیلوکالری) که با این حساب از مصرف 33 گرم چربی بدست می آید(300 تقسیم بر 9 =33). نوع چربی مصرف شده بسیار مهم است.

کربوهیدرات: کربوهیدرات ها باید 60 درصد باقیمانده انرژی را فراهم کند، که از 1500 کیلو کالری می شود: 900 کیلوکالری(60 درصد از 1500 کیلو کالری) که با این حساب از مصرف 225 گرم کربوهیدرات بدست می آید(900 تقسیم بر 4 = 225). کربوهیدرات مصرفی باید از نوع کربوهیدرات مرکب، مانند فیبرهای خوردنی و نشاسته باشد و نوع ساده آن مانند شکر باید در حد کمی مصرف شود. فیبرهای خوردنی(کربوهیدرات های غیرقابل هضم) برای حجم وعده غذایی و احساس سیری بسیار مناسبند.

مواد معدنی و ویتامین ها: رژیم غذایی کاهش وزن باید میزان مشخصی از مواد مغذی لازم مانند مواد معدنی و ویتامین ها را تامین کند (با وجودی که از لحاظ داشتن میزان کالری کم ارزش هستند). بنابراین میوه جات و سبزیجات به دلیل کم ارزش بودن از لحاظ میزان کالری و غنی بودن از لحاظ ویتامین ها و مواد معدنی و تامین فیبرهای خوراکی، باید به میزان زیادی در وعده های غذایی گنجانده شوند.

الکل: مواد غذایی که حاوی الکل هستند باید به میزان محدودی استفاده شود، زیرا هر گرم الکل 7 کیلو کالری انرژی تامین می کند.

الگوهای رژیم و تغذیه: میزان احساس سیری در رژیم غذایی عامل بسیار مهمی است، زیرا که به فرد احساس رضایت می دهد.
میزان کافی غذاهای پروتئینی، سبزیجات و میوه جات فیبری و همه غلات، حبوبات و ذرت، احساس سیری را در فرد ایجاد می کند و به کاهش میزان غذا در رژیم غذایی کمک می کند. افزایش مصرف مایعات غیر شیرین در رژیم غذایی بسیار مفید است.

• غذاهای پرچرب مانند: روغن، کره، پنیر فرآوری شده، شکلات، خامه، بستنی، گوشت پرچرب، کلوچه و کماج،‌شیرینی، حلوا و غیره، سوپ خامه ای،‌دسر، سالاد،‌ سس مایونز و سس سفید.

• غذاهای سرخ شده مانند: سمبوسه، اسنک سرخ شده آردی، نان روغنی، چیپس سیب زمینی
• غذاهای دارای کربوهیدرات بالا مانند: نان،‌کیک، کلوچه، میوه های خشک، برنجک چرب، سیب زمینی، عسل، شربت، مربا،‌پودینگ چرب یا شیرین(دسر محتوای آرد برنج و تخم مرغ)، کنسروها(مربا، ترشی).

• نوشیدنی های کربناتی و مالت دار، و آب میوه های شیرین.
برگرفته از کتاب کلید کاهش وزن با تنظیم کالری غذایی
ناشر: انتشارات کلید آموزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha