با رسیدن فصل گرما بسیاری افراد روش‌ها و تلاش‌های بسیاری را برای فرار از افزایش دما به کار می‌گیرند.

توصیه های مهم درباره گرمازدگی برای حجاج

سلامت نیوز: با رسیدن فصل گرما بسیاری افراد روش‌ها و تلاش‌های بسیاری را برای فرار از افزایش دما به کار می‌گیرند.


به گزارش سلامت نیوز از پایگاه اطلاع رسانی حج، حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه مناسک حج امسال در فصل گرما انجام می شود، گفت: احتمال گرمازدگی برخی زائران از نگرانی های هیئت پزشکی است و علاوه بر دستورالعمل های وزارت حج عربستان، مرکز پزشکی حج و زیارت در این خصوص تدابیری پیش بینی کرده است.

در این مقاله برخی از نکاتی که برای پایین نگه داشتن دمای بدن در گرمای تابستان به ویژه در مکه و مدینه لازم است، یادآوری شود:

آب کافی بنوشید

تعریق، مکانیسم طبیعی بدن برای خنک نگه داشتن آن است اما حفظ درست این عملکرد نیاز به نوشیدن آب کافی دارد.

توصیه‌های متفاوتی وجود دارد مبنی بر اینکه در گرمای شدید در هر ساعت بین دو تا چهار لیوان آب نوشیده شود.

توجه کنید برای نوشیدن آب نباید تا زمان تشنگی صبر کنید. حجاج باید توجه داشته باشند در برنامه های زیارت دوره، هنگام عزیمت به مشاعر و اساسا هرگاه از هتل های محل استقرار خود خارج می شوند، چند بطری آب معدنی همراه داشته باشند. گفتنی است، آب معدنی در تمامی هتل ها، اتاق های و چادرهای زایران ایرانی در عرفات و منا فراهم است.

به آنچه که می‌خورید و می‌نوشید توجه کنید

رژیم غذایی بر چگونگی پاسخ بدن به درجه حرارت بالا تاثیر می گذارد. در این مواقع خوردن غذای کم نمک و با پروتئین کمتر توصیه می شود.

چرا که نمک و پروتئین باعث ایجاد حرارت متابولیکی و از دست رفتن آب بدن می شوند. در روزهای گرم میوه ها و سبزیجات بیشتر مصرف کنید. همچنین وعده‌های غذایی را کم‌ حجم‌تر و دفعات آن را بیشتر کنید.

نوشیدنی هایی با طبع سرد مثل آبلیمو، خاکشیر، تخم شربتی، آب هندوانه، به لیمو کاسنی می‌توانند حرارت بدن شما را به میزان چشمگیری پایین بکشند. اگر مدت زیادی در گرما ایستاده‌اید می‌توانید داخل آب نوشیدنی کمی نمک یا آبلیمو بریزید.

فرد گرمازده آب بدنش را از دست داده و دادن نوشیدنی‌های خیلی شیرین ممکن است آب بیشتری از بدنش کم کند. پس از خوردن خوراکی‌های خیلی شیرین پرهیز کنید.

در ساعات اوج گرما بیرون نروید

ساعات اوج تابش آفتاب و گرما به طور کلی از صبح تا بعد ازظهر ادامه می یابد. سعی کنید در این ساعات بیرون نروید اما زمان هایی وجود دارد که مجبورید در معرض گرما و آفتاب قرار بگیرید. بنابراین بهتر است در این زمان ها تا اندازه ممکن از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب اجتناب کنید.

لباس‌های گشاد، سبک و روشن بپوشید و دوش آب سرد بگیرید

جاری شدن آب روی بدنی که در معرض آفتاب قرار گرفته می تواند به کاهش دمای آن کمک کند. همچنین استفاده از کمپرس آب سرد و حوله های سرد و مرطوب در نواحی گردن، مچ دست، کشاله ران و زیر بغل به کاهش درجه حرارت بدن می انجامد.

پوشیدن کلاه لبه‌دار در آفتاب نیز می تواند شما را از آفتاب سوختگی محافظت کند. آفتاب سوختگی توانایی بدن برای خنک شدن را تحت تاثیر قرار داده و بدن را بی آب می کند. همچنین استفاده از کولر به جای پنکه توصیه می‌شود.

استفاده معتدل از کولر اتاق

سعی کنید محیط اتاق هتل را آنقدر سرد نکنید که بدن شما در مواجهه با گرمای بیرون شوکه شود. هرچه بدن خود را با محیط تطبیق بدهید برایتان بهتر است.

همچنین در صورت امکان، صبح‌ها از قسمت غربی خیابان‌های شمالی -جنوبی و قسمت جنوبی خیابان‌های شرقی-غربی حرکت کنید.

بعد از ظهرها نیز از قسمت شرقی خیابان‌های شمالی-جنوبی و قسمت شمالی خیابان‌های شرقی-غربی حرکت کنید تا آفتاب کمتری به سرتان بخورد.

علائم گرمازدگی را بشناسید

برخی از علائم گرمازدگی عبارتند از سرگیجه، تپش قلب، حالت تهوع، سردرد و غش کردن اما علائم آن می تواند طیف مختلفی داشته باشد.

برخی از انواع گرما زدگی می توانند به طور بالقوه کشنده باشند و ریتیم سریع و قوی دارند اما برخی از انواع دیگر سریع و ضعیف هستند. راه حل های فوری مقابله با گرمازدگی انتقال فرد به محیطی خنک و استفاده از پارچه های خیس و خنک است.

در صورتی که علائم تشدید شوند یا بسیار سریع و قوی رخ دهند یا با استفراغ همراه شوند لازم است سریعا با پزشکان مستقر در هتل و یا مرکز هیات پزشکی جمهوری اسلامی ایران در مکه و مدینه تماس بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha