نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که کولبران بیکار، از مبادی رسمی و غیررسمی، در حال مهاجرت به کشور عراق هستند زیرا هیچکدام از وعده‌هایی که به کولبران دادند، انجام نشده است.

کولبران برای کار در حال مهاجرت به عراق هستند

سلامت نیوز: نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که کولبران بیکار، از مبادی رسمی و غیررسمی، در حال مهاجرت به کشور عراق هستند زیرا هیچکدام از وعده‌هایی که به کولبران دادند، انجام نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد، درباره اوضاع کولبرها به پانا، گفت: 700 تا 800 هزار نفر کولبر در مناطق غرب کشور از طریق این کار امرار معاش می‌کردند که مسدود شدن مرزها معیشتشان را به خطر انداخته است.
بعد از این که مرزها برای فعالیت کولبرها بسته شد وعده‌های زیادی داده شد؛ گفتند آنها را بیمه می‌کنند اما نکردند، گفتند به این خانواده‌ها برگه‌های معافیت گمرکی می‌دهند که در طول ماه بتوانند مقداری کالا حمل کنند اما این کار را هم نکردند، گفتند شغل ایجاد می‌کنند اما آن هم انجام نشده است

او با اشاره به این که ساکنان مناطق غربی کشور هشت میلیون نفر هستند که وضع اشتغال برای آنها نابسامان است، گفت: عده‌ای تصور می‌کنند کولبرها به دلیل زیاده‌خواهی به این شغل سخت رو می‌آورند و درآمدهای کلانی نصیبشان می‌شود در حالی که درآمد آنها در ماه بیشتر از سیصد تا چهارصد هزار تومان نمی‌شود. این رقم را با توجه به مطالعاتی که انجام داده‌ایم بیان می‌کنم. یک کمیته حقیقت‌یاب در مجلس تشکیل شد که من هم از اعضای آن کمیته بودم و برای بررسی وضع کولبرها به میان آنها آمدیم و با این افراد گفت‌وگو کردیم، دفترچه‌هایشان را بررسی کردیم و دیدیم هر کولبر در یک ماه چهار بار نوبت حمل کولی دارد و هر بار هشتاد هزار تومان نصیبش می‌شود. این گزارش را به مسئولان هم ارائه دادیم و گفتیم تصور نکنید این افراد درآمدهای میلیونی و میلیاردی دارند بلکه به دلیل این که شغلی ندارند، مجبورند این کار را انجام دهند و حالا همین امکان هم از آنها گرفته شده است.

محمودزاده افزود: بسیاری از این افراد، با مشکلات جسمی مواجه شده‌اند، مهره‌های کمرشان جابه‌جا شده است، دچار گردن‌درد و دست‌دردهای شدید هستند اما باز هم ناچار هستند، کولبری کنند. همه اینها در حالی است که بیمه هم نیستند. بعد از این که مرزها برای فعالیت کولبرها بسته شد وعده‌های زیادی داده شد؛ گفتند آنها را بیمه می‌کنند اما نکردند، گفتند به این خانواده‌ها برگه‌های معافیت گمرکی می‌دهند که در طول ماه بتوانند مقداری کالا حمل کنند اما این کار را هم نکردند، گفتند شغل ایجاد می‌کنند اما آن هم انجام نشده است. در مجموع هیچکدام از وعده‌هایی که به کولبران و ساکنان مناطق غربی کشور داده شده بود، انجام نشد در حالی که این افراد حقشان نیست اینطور نادیده گرفته شوند.

در دو ماه گذشته حدود 20 کولبر زخمی یا کشته شدند

رئیس فراکسیون نمایندگان اهل سنت درباره وضع فعلی کولبران توضیح داد:‌ کولبران که از معابر رسمی اجناس را حمل می‌کردند حالا به معابر غیررسمی رو آورده‌اند که باعث می‌شود با خطرهای زیادی مانند تیراندازی و مین مواجه شوند به طوری که در دو ماه گذشته حدود 20 نفر بر اثر این موارد زخمی یا کشته شدند و متاسفانه این روال ادامه دارد. در حالی این مرزها و فرصت مبادلات کالاها بسته شد که ترکیه در حال استفاده از فرصت پیش آمده است و کالاهایش را به عراق می‌فرستد. ما هم می‌توانستیم به این موقعیت به چشم تهدید نگاه نکنیم بلکه از آن به عنوان یک فرصت بهره ببریم.

نبود شغل، مشکلات معیشتی را به دنبال دارد و همه اینها مشکلات امنیتی ایجاد می‌کند

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم در مناطق غربی کشور نارضایتی‌هایی زیادی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد، تاکید کرد: نبود شغل، مشکلات معیشتی را به دنبال دارد و همه اینها مشکلات امنیتی ایجاد می‌کند. نمی‌دانم چه زمانی قرار است مسئولان به مردم این منطقه توجه کنند. مردمی که با بسته شدن مرزها یا در حال خروج از کشور به سمت عراق و مهاجرت هستند که در آنجا بتوانند کار پیدا کنند یا در کوره‌های آجرپزی و در بدترین وضع در حال کار هستند.

99درصد قاچاق در کشور از گمرکات و اسکله‌های رسمی انجام می‌شود

محمودزاده همچنین با بیان این که چندین تذکر به رئیس‌جمهوری و وزرای مربوطه در این زمینه داده است و سوال از وزیر کشور هم در این زمینه طرح خواهد کرد، گفت: در حالی مرزهای غرب کشور را روی کولبرها به بهانه حمایت از کالای داخلی و مقابله با قاچاق بستند که کمتر از یک درصد از قاچاق کشور به این مناطق مربوط است و 99 درصد از گمرکات و اسکله‌های رسمی انجام می‌شود. درآمدهای کلان به کولبرها اختصاص ندارد که از آنها سلب شود، این درآمدها از آن کسانی است که از مراجع قانونی کالا وارد می‌کنند مانند همان 600 خودروی لوکس.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha