سلامت نیوز :یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به عوارض استفاده بی‌رویه از تلفن همراه گفت: علی رغم عوارضی که ممكن است بر اثر قرار گرفتن در معرض امواج موبایل در سیستم عصبی بدن انسان ایجاد شود، هنوز تأثیر قطعی امواج موبایل در ایجاد تومور مغزی ثابت نشده است.

مهدی مقبولی در گفت وگو با  ایسنا ، اظهار کرد: امواج موبایل با قابلیت نفوذ 4 تا 6 سانتی‌متر در مغز بصورت امواج حرارتی و الکتریکی در بافت‌های زنده مغز تأثیر سوئی می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه میزان افرادی که در معرض امواج موبایل و آنتن‌های BTS دچار عوارض می‌شوند بسیار کمتر از آمارهای ارائه شده و شایع در دنیاست، افزود: استفاده کوتاه مدت از موبایل، تومور مغزی ایجاد نمی‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد استفاده مکرر از یک گوش در هنگام صحبت با تلفن همراه، خطر آسیب به نیمکره مغز در همان سمت را افزایش می‌دهد و این در حالی است که در نیمکره مقابل خطر ایجاد تومور مغزی نسبت به افراد عادی کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در ایران در رابطه با عوارض ناشی از امواج موبایل بر سیستم عصبی تحقیقات زیادی صورت نگرفته است، افزود: در تحقیقات صورت گرفته در کشورهایی مانند ترکیه و مصر به علائمی مانند سر درد، سرگیچه، اختلال در حافظه، ایجاد صدای اضافی در گوش، اختلال در خواب و افسردگی در هنگام استفاده بی‌رویه و قرار گرفتن در معرض امواج آنتن های BTS اشاره شده است.

مقبولی تصریح کرد: عوارض مغزی بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که حساسیت بالایی نسبت به امواج ساطع شده از گوشی تلفن همراه دارند.

وی افزود: حتی گاهی قرارگیری در معرض امواج موبایل موجب افزایش سرعت عملکرد سیستم عصبی در پاسخ به محرکات استرسی می‌شود.

مقبولی با بیان اینکه استفاده بی‌رویه و خارج از اعتدال از تلفن همراه سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد، خاطرنشان کرد: ساکنان نزدیک به آنتن‌های BTS و افرادی که زیاد در معرض امواج موبایل قرار دارند، بهتر است به صورت دوره‌ای چکاپ مغزی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    من به شخصه چند ساله دیگه نمیتونم با گوشی تلفن همراه صحبت کنم حتما باید مکالمه رو روی حالت بلندگو بزارم وگرنه در حالت عادی گوشهام درد شدیدی میگیره و خیلی خیلی عصبی میشم و حالت عادی خودم رو ازدست میدم که مشکلات زیادی رو برام به وجود آورده نمیدونم مشکل چیه و چکار کنم
    پاسخ سایت:

    سلام بهتر است حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید

  • یگانه IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    همسرم با تلفن مکالمات زیادی داره و تازگی حین مکالمه گوشش درد میگیرد چه اقدامی باید انجام بدیم؟
    پاسخ سایت:

    برای جلوگیری از گوش درد می‌توانید از هدست یا هندزفری استفاده کنید که به کاهش فشار و استرس بر روی گوش کمک کند. تلاش کنید مدت زمان مکالمه با تلفن همراه را نیز کاهش دهید و به جای آن از پیامک یا ایمیل استفاده کنید. برای تقویت عضلات گوش و کاهش فشار بر روی آنها نیز می‌توانید ماساژ دادن نقاط حساس گوش را امتحان کنید. اگر گوش درد پس از مکالمه با تلفن همراه همچنان پایدار است، بهتر است به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.