سلامت نیوز :رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: تعرفه‌های مراكز رادیولوژی نیز غیر واقعی است و سال‌هاست به تعرفه این مراكز بی‌توجهی می‌شود به همین علت 50 مركز رادیولوژی اعلام فروش كرده‌اند.

به گزارش فارس، عبدالرسول صداقت افزود: رشته رادیولوژی محور اصلی خدمات بیمارستانی است چون تمام پزشكان برای تشخیص بیماری به رشته رادیولوژی وابسته هستند، همه بیمارستان‌ها نیز از نظر اقتصادی به مراكز رادیولوژی وابسته هستند اما با وجود پیشرفت‌های عظیمی كه در خدمات این رشته شده است، تعرفه‌های این خدمات همچنان غیر واقعی است و طی سال‌های گذشته به این رشته بی توجهی شده است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر نیز متخصصان زنان بدون داشتن مجوز، دستگاه‌های سونوگرافی را وارد كرده و بدون هر گونه نظارتی بر كارشان با تعرفه‌های 10 برابری به سودجویی از بیماران می‌پردازند.

صداقت گفت: در چنین شرایطی وزارت بهداشت مراكز رادیولوژی را موظف كرده كه دستگاه‌های گرانقیمت دیجیتال وارد كنند و از این دستگاه‌ها استفاده كنند، قیمت این دستگاه‌ها حدود 600 میلیون تومان است. این كار گر چه كیفیت خدمات رادیولوژی را در كشور بالا می‌برد اما قیمت یك دستگاه رادیولوژی دیجیتال 8 برابر دستگاه آنالوگ است در حالی كه میزان تعرفه خدمات با دستگاه‌های جدید فقط 10تا 15 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: هدفمندی یارانه‌ها نیز هزینه‌های جدیدی به مراكز رادیولوژی تحمیل كرده و به خصوص هزینه برق این مراكز كمرشكن است.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران اضافه كرد: مشكل مراكز رادیولوژی بیمارستانها از مطب ها بیشتر است زیرا مجبورند برای خدمات دهی به بیماران اورژانسی شیفت شب نیز كار كنند و مراكز را دایر نگه دارند در حالی كه به علت تعداد كم بیماران در این شیفت بازمانده مركز رادیولوژی در شیفت شب مقرون به صرفه نیست و ضررده است.

وی گفت: با وجود این مشكلات مراكز رادیولوژی به معنای واقعی كلمه در مرز ورشكستگی هستند به طوری كه طی 15ماه گذشته 50 مركز رادیولوژی خصوصی اعلام فروش كردند اما مشتری برای خرید این مراكز نیست.

صداقت افزود: متخصصان رادیولوژی در بخش دولتی و خصوصی تنها گروهی از جامعه پزشكی هستند كه هیچگونه دریافت زیرمیزی و غیر قانونی ندارند در حالی كه در تعیین تعرفه خدمات آنها به هزینه‌ها و اصول كارشناسی این رشته توجه نشده و تعرفه‌های غیر واقعی به این گروه تحمیل شده است.

مظفری، نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران نیز گفت: تعرفه‌های نظام پزشكی برای مراكز رادیولوژی واقعی نیست و با توجه به مشكلات این مراكز به خصوص در بیمارستانها، ما در انجمن رادیولوژی كمیته تعیین تعرفه‌های مراكز رادیولوژی را تشكیل دادیم و تعرفه‌های جداگانه‌ای كه حدود 50 درصد بیشتر از تعرفه نظام پزشكی است، را اعلام كرده‌ایم و بر مبنای آن عمل می‌كنیم زیرا تعرفه‌های نظام پزشكی قابل اجرا نیست.

وی گفت: وزارت بهداشت و نظام پزشكی هیچ كارشناسی درستی درباره تعرفه‌ها و قیمت تمام شده خدمات رادیولوژی ندارند و معلوم نیست مبنای آنها برای تعیین این تعرفه‌ها كه همگی غیر واقعی است چیست در حالی كه خدمات رادیولوژی در كشور ما به خصوص در مراكزی كه دستگاه‌های جدید آورده‌اند با پیشرفته‌ترین مراكز دنیا برابری می‌كند.

نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران افزود: خرید این دستگاه‌ها و لوازم جانبی آنها با توجه به تحریم‌ها با مشكلات زیادی مواجه است و گاهی به علت تمام شدن تیوپ آ‌نها ممكن است یك دستگاه رادیولوژی دیجیتال چند ماه بخوابد.

وی ادامه داد: برای بیماران تصادفی نیز وزارت بهداشت هزینه خدمات رادیولوژی را بر مبنای تعرفه دولتی پرداخت می‌كند كه با توجه به هزینه این این مراكز و كیفیت خدمات آ‌نها قابل قبول نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha