سلامت نیوز : دبیر علمی نهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران گفت : بی تحرکی و مصرف دخانیات از مهمترین عوامل پوکی استخوان در زنان به ویژه در سنین یائسگی است .
 
به گزارش  روابط عمومی نهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران ، دکتر " ابوالفضل مهدی زاده " از بیماری پوکی استخوان به عنوان یک بیماری خاموش یاد کرد و افزود : متاسفانه این بیماری را کمتر کسی باور دارد و این مشکل در اثر بی تحرکی ، مصرف دخانیات و رژیم نادرست غذایی در زنان به ویژه در دوران یائسگی تشدید می شود .
وی خاطرنشان کرد : استخوان های بدن به ویژه در زنان در سنین میانسالی و پس از یائسگی با از دست دادن بافت خود دچار پوکی و مستعد شکستگی می شوند که این امر خصوصا در استخوان های ستون فقرات و استخوان سرلگن بیشتر اتفاق می افتد.
مهدی زاده تاکید کرد که بهترین زمان برای پیشگیری از پوکی استخوان، سنین جوانی است و در این راستا ورزش، پرهیز از بی تحرکی، عدم استفاده از دخانیات و داشتن رژیم غذایی سرشار از کلسیم از جمله راه های پیشگیری از پوکی استخوان است .
این استاددانشگاه علوم پزشکی تهران افزود : مصرف روزانه شیر ، ماست ( که بیشترین میزان کلسیم را داراست ) ، کشک ، سبزیجات و میوه ها در کنار مکمل های کلسیم می تواند در حفظ بافت استخوان ها و از تخریب بیشتر آنها جلوگیری کند .
مهدی زاده افزود: در صورت بی تحرکی ، ورزش نکردن و نداشتن رژیم غذایی مناسب و حاوی کلسیم کافی توسط افراد مختلف در آینده نزدیک در کشورمان شاهد نزدیک شدن هر چه بیشتر سن پوکی استخوان به سنین جوانی خواهیم بود .
وی گفت : به طور مثال زنان اروپایی به علت تحرک مناسب و ورزش حتی در سنین بالای 80 و 90 سالگی به راحتی راه می روند و زندگی می کنند . این در حالی است که بانوان ایرانی از سنین 50 تا 60 سالگی به بالا دارای کمر درد و زانو درد شدید هستند و در سنین بالا برای راه رفتن به عصا نیاز دارند .
دبیر علمی نهمین کنگره زنان و مامایی ایران بحث پوکی استخوان و راه های پیشگیری و درمان آن را به عنوان یکی از سرفصل های مهم این کنگره اعلام کرد .
این کنگره قرار است در آبان ماه سال 1390 برگزار می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha