چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳

پس از یک دهه انتظار سرانجام، مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را تصویب کرد.

چترحمایت قانون بر سر کودکان و نوجوانان

سلامت نیوز:پس از یک دهه انتظار سرانجام، مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را تصویب کرد.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،لایحه‌ای که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اجتماعی می‌تواند از آسیب‌هایی که کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند جلو‌گیری کند، آنها معتقدند در ماه‌های اخیر، به دنبال ماجرای تعرض به دانش‌آموزان مدرسه غرب تهران و کودک افغان در خمینی شهر و.... واکنش‌های زیادی در فضای مجازی و جامعه به دنبال داشت به‌طوری که تحلیلگران اجتماعی وقوع اینگونه حوادث و افزایش کودک آزاری را ناشی از نبودِ لایحه حمایت از کودک و نوجوان می‌دانند. 

پیش از این، برخی از نمایندگان مجلس بارها تلاش کردند تا لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را به کمیسیون قضایی مجلس بفرستند که بی‌شک این اقدام، مسیر بررسی لایحه را طولانی‌تر می‌کرد.


با وجود این نمایندگان موافق مجلس، دیروز به رغم مخالفت‌ها لایحه را به صحن علنی مجلس فرستادند.
دکتر «طیبه سیاووشی»، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس  با اشاره به تلاش برخی از نمایندگان مجلس برای منتفی کردن رسیدگی به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان می‌گوید: تعدادی از نمایندگان مجلس معتقدند در شرایط کنونی اقتصادی کشور، هنوز زمان رسیدگی به این لایحه فرا نرسیده و باید آن را رها کرد اما با این وجود، کلیات لایحه به تصویب رسید.

این نماینده مجلس، از بررسی مفاد و جزئیات این لایحه در جلسه امروز نمایندگان مجلس خبر می‌دهد و می‌گوید: یکی از مهم‌ترین نکات مثبت لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، این است که والدین نباید با محرومیت کودکان از خدمات آموزشی از آنها به عنوان نیروی کار استفاده کنند. به همین علت، برخی از نمایندگان مجلس مخالف تصویب این لایحه بودند، چراکه معتقدند خانواده‌ها به علت فشار اقتصادی کودکان خود را مجبور به کار می‌کنند. به همین علت، جرم انگاری علیه آنها اشتباه است.


سیاووشی با اشاره به اینکه در این لایحه، ذکر شده وادار کردن کودکان به فحشا و نشان دادن تصاویری که صور قبیحه باشد ممنوع است، می‌گوید: برخی از نمایندگان، به علت تعصبات غلط مخالف این ماده بودند و به همین علت می‌خواستند لایحه را به کمیسیون قضایی مجلس بفرستند.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که حوزه کودکان در حال حاضر با آن مواجه است، نبود درک مشترکی برای فهم خشونت علیه کودکان است.

به همین علت، این قانون تعاریف دقیقی از انواع خشونت‌ها ارائه کرده تا مفاهیم حوزه کودک به صورت جامع و کامل در قانون ذکر شود. سیاووشی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین نتایج لایحه موضوع به رسمیت شناختن کودکان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با پدران خارجی است، ادامه می‌دهد: البته با تصویب لایحه، کارت تابعیت ایرانی به آنها داده نمی‌شود اما آنها از حمایت‌های بهداشتی و آموزشی برخوردار می‌شوند.


وی از راه اندازی دفتری در قوه قضائیه برای رسیدگی به امور کودکان پس از تصویب لایحه خبر می‌دهد و می‌گوید: این مرکز می‌تواند مکان مناسبی برای کودکان بزه دیده و بزهکار باشد تا از عوارض وارد شده به آنها جلوگیری کند. چراکه، وارد شدن هر گونه آسیبی به کودکان، آینده آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.


40 درصد خشونت‌های خانگی مربوط   به کودک آزاری است
دکتر «رضا جعفری»، رئیس اورژانس اجتماعی کشور نیز با تأکید بر اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد کودک آزاری، بیشترین آمار خشونت خانگی را به خود اختصاص داده است، به «ایران» می‌گوید: از مجموع کل رسیدگی‌های اورژانس اجتماعی حدود 30 درصد به موضوع خشونت‌های خانگی اختصاص دارد که حدود 40 درصد از این موارد شامل کودک آزاری می‌شود.


رئیس اورژانس اجتماعی کشور، معتقد است، سازمان‌های حمایتی نزدیک به یک دهه است که منتظر تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان هستند و اجرای این قانون می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های وارد شده به کودکان جلوگیری کند.


جعفری، البته تأکید می‌کند که پس از تصویب لایحه هیچ کدام از دستگاه‌های مربوطه نمی‌توانند از وظایفی که برای آنها مشخص شده شانه خالی کنند:« یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در این لایحه پیش‌بینی شده، راه اندازی پلیسی ویژه‌ برای کودکان و افزایش نقش مددکاران بهزیستی برای رسیدگی به کودک آزاری‌ها است.»

جعفری راه اندازی دفتری برای رسیدگی به جرائم کودکان در قوه قضائیه را اقدام مؤثری می‌داند و ادامه می‌دهد: پس از تصویب این لایحه، قوه قضائیه اطلاعات خود را در حوزه کودکان به‌طور مستقیم از بهزیستی و اورژانس اجتماعی کسب می‌کند و حتی این اجازه به ما داده می‌شود که در شرایطی که احساس می‌کنیم کودک در خطر قرار دارد، نیازی به حکم قضائی نداریم. البته، بعداً اورژانس موظف است این موارد را به قوه قضائیه اعلام کند.


کودکان و نوجوانان نیازمند قانونی بازدارنده
دکتر «معصومه ابتکار»، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز با اشاره به اینکه آمار کودک آزاری و سوءاستفاده از کودکان نگران کننده است به «خانه ملت»، می‌گوید: دولت با همکاری مجلس و قوه قضائیه اقدامات خوبی در حوزه کودکان و نوجوانان انجام داده است. با این حال موضوع کودکان و نوجوانان نیازمند قانون جامع و بازدارنده است.


او با اشاره به اینکه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، افراد زیر 18 سال را در بر می‌گیرد، می‌افزاید : بررسی این لایحه رویکرد موضوع کودکان و نوجوانان و از لحاظ مبنایی در حوزه فرهنگی بسیار مهم و کلیدی است. بنابراین، این لایحه علاوه بر در نظر گرفتن ابعاد شرعی، شرایط مخاطره‌آمیز برای کودکان را که می‌تواند از لحاظ روحی و روانی آنها را تهدید کند، در نظر می‌گیرد.


ابتکار با بیان اینکه براساس این لایحه، مرکزی توسط قوه قضائیه باید در مراکز استان‌ها برای حمایت از کودکان و نوجوانان تشکیل شود، می‌گوید: سازمان بهزیستی، مرکز اورژانس اجتماعی را تشکیل داده است، اما باید در کنار آن مراکز قوی قضایی داشته باشیم.


معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، ادامه می‌دهد: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تکلیف دستگاه‌های دولتی همانند بهزیستی، نیروی انتظامی و صداوسیما را مشخص کرده است، چرا که این سازمان در آگاهی بخشی درخصوص حقوق کودکان و نوجوانان می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.


او با بیان این‌که جنبه عمومی جرم در این لایحه بخوبی دیده شده است، می‌افزاید: در شرایط کنونی مجرمان بزهکار در موضوع کودکان و نوجوانان به نوعی از قانون فرار کرده یا با مجازات‌های کمی مواجه می‌شوند که تصویب این لایحه می‌تواند مشکلات را کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha