چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 249398

داشتن سطح بالایی از کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، به اصطلاح کلسترول خوب، معمولا مثبت است. اما این ممکن است در مورد همه صادق نباشد: طبق یک مطالعه جدید، سطح بالایی از کلسترول HDL ممکن است برای قلب زنان یائسه ضرر داشته باشد.

کلسترول HDL برای برخی از افراد مضر است

سلامت نیوز: داشتن سطح بالایی از کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، به اصطلاح کلسترول خوب، معمولا مثبت است. اما این ممکن است در مورد همه صادق نباشد: طبق یک مطالعه جدید، سطح بالایی از کلسترول HDL ممکن است برای قلب زنان یائسه ضرر داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، طبق گفته انجمن قلب آمریکا، کلسترول HDL از طریق انجام LDL کلسترول – کلسترول بد – از سلول های مغزی و کبد محافظت می کند و می تواند از بدن جدا شود و از بدن دفع شود. به طور کلی، اندازه گیری HDL بالا همراه با اندازه گیری LDL کم نشانه سلامت است.

در مطالعه جدید محققان دریافتند که سطح هورمون HDL بالاتر ممکن است همیشه برای زنان یائسه مثبت نباشد. در این مطالعه، محققان اطلاعاتی را که از حدود ۱۴۰۰ زن در ایالات متحده آمریکا در سنین ۴۵ تا ۸۴ سالگی بود جمع آوری کردند، که بخشی از مطالعات طولانی مدت مربوط به آترواسکلروز یا سخت شدن شریان ها بود. محققان سطح کلسترول HDL زنان را با استفاده از روش معمول و روش تحرک یونی بررسی کردند. این مطالعه نشان داد که زنان بعد از یائسگی با سطوح HDL بالاتر که با روش تست معمولی تعیین می شد، خطر ابتلا به آترواسکلروز در آنها بیشتر از زنان یائسه ای بود که سطح HDL پایینی داشتند.

این اختلال ممکن است ناشی از انواع مختلف تغییرات در بدن زنان طی این دوره باشد که موجب آسیب رساندن به آترواسکلروز می شوند، از جمله تغییرات در هورمون های جنسی، به خصوص کاهش سطح استروژن؛ سطح چربی های دیگر مانند LDL؛ تغییر در توزیع چربی در بدن آنها؛ و تغییر در سلامت عروق خونی.
این یافته ها ممکن است به پزشکان کمک کند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در آینده ارزیابی کنند.

منبع: www.livescience.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha