چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 249434

پارابن ها نوعی از مواد نگهدارنده هستند که نخستین بار در دهه 1950 معرفی شدند. آنها برای افزایش ماندگاری در بسیاری از محصولات سلامت و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا از رشد کپک و باکتری ها در آنها پیشگیری می کنند.

دانستنی‌هایی درباره پارابن‌ها

سلامت نیوز: پارابن ها نوعی از مواد نگهدارنده هستند که نخستین بار در دهه 1950 معرفی شدند. آنها برای افزایش ماندگاری در بسیاری از محصولات سلامت و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا از رشد کپک و باکتری ها در آنها پیشگیری می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، همه محصولات آرایشی و زیبایی برای پوست شما خوب نیستند، اما برخی محصولات بهتر از نمونه های دیگر محسوب می شوند.

به گزارش "ال"، در دنیایی که مردم به طور روز افزون توجه بیشتری به آنچه می خورند دارند، جای شگفتی نیست که آگاهی و توجه بیشتری نسبت به مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از پوست نیز شکل گرفته باشد.

اما کدام مواد تشکیل دهنده خوب و کدام یک بد هستند؟ برای پاسخ به این پرسش نیازی نیست که یک متخصص پوست باشید. افرادی که به مراقبت از پوست خود توجه دارند با یکی از بزرگترین نام ها در فهرست مواد بد آشنا هستند: پارابن ها.

پارابن ها چه چیزهایی هستند؟

پارابن ها نوعی از مواد نگهدارنده هستند که نخستین بار در دهه 1950 معرفی شدند. آنها برای افزایش ماندگاری در بسیاری از محصولات سلامت و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا از رشد کپک و باکتری ها در آنها پیشگیری می کنند.

هنگام خرید یک محصول باید به فهرست مواد تشکیل دهنده آن توجه داشته باشید تا نام هایی شامل بوتیل پارابن، متیل پارابن، و پروپیل پارابن را شناسایی کنید که از شایع‌ترین انواع پاربن محسوب می شوند.

چرا پارابن ها برای انسان بد هستند؟

پارابن ها این امکان را فراهم می کنند تا ماندگاری یک محصول به ماه ها و یا حتی سال ها برسد. با این وجود، زمانی که از این محصولات استفاده می کنید، پارابن ها می توانند از طریق پوست وارد بدن شوند.

در سال 2004، طی مطالعه ای که در انگلیس انجام شد، ردپای پنج پاربن در بافت پستان 19 زن از هر 20 زن تحت مطالعه مشاهده شد. این مطالعه سرطان زا بودن پارابن ها را ثابت نکرد اما نشان داد که آنها توانایی نفوذ به پوست و بقا در بافت بدن انسان را دارند.

باور بر این است که پارابن ها با تقلید از استروژن در عملکرد هورمونی بدن انسان اختلال ایجاد می کنند. استروژن بیش از حد می تواند محرکی برای افزایش تقسیم سلولی در پستان و رشد تومور باشد و بر همین اساس است که استفاده از پارابن با سرطان پستان و مسائل تناسلی پیوند خورده است.

اما نتایج مطالعه ای دیگر که توسط پژوهشگران دانمارکی انجام شد، نگرانی ها را هرچه بیشتر افزایش داد. تنها چند ساعت پس از استفاده از لوسیون های پوستی توسط شرکت کنندگان مرد حاضر در این مطالعه، پارابن ها در خون و ادرار این افراد سالم مشاهده شد. پژوهشگران این گونه نتیجه گیری کردند از آنجایی که مواد شیمیایی می توانند جذب شده، متابولیز شده و دفع شوند، آنها می توانند به طور بالقوه موجب شکل گیری اثرات سلامت نامطلوبی شوند.

با این وجود، سازمان غذا و داروی آمریکا و سازمان سلامت کانادا پارابن ها را با توجه به سطوح اندک موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی بی خطر عنوان کرده اند.

در مقابل سازمان هایی مانند گروه کاری محیط زیست آمریکا به این نکته اشاره دارند که پژوهش ها نباید بر سطح مواجه فردی با محصول متمرکز شده بلکه باید روشی برای ارزیابی اثر انباشته محصولات مورد استفاده در طول سال ها ارائه شود. نتایج یک نظرسنجی این مرکز نشان داد که یک فرد بزرگسال از نه محصول مراقبت شخصی در روز استفاده می کند.

چرا پارابن ها برای محیط زیست بد هستند؟

پاربن ها نه تنها برای انسان بد هستند، بلکه بر محیط زیست نیز تاثیر منفی می گذارند. یک مطالعه علمی گزارش کرد که پارابن ها برای نخستین بار در بدن پستانداران دریایی کشف شده اند. پژوهشگران بر این باورند که این پارابن ها احتمالا از محصولات مورد استفاده انسان و از طریق سیستم فاضلاب در محیط زیست منتشر شده اند.

آیا باید استفاده از پارابن ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن متوقف کنیم؟

دچار هراس نشوید. ذکر این نکته اهمیت دارد که درصد این مواد نگهدارنده در فرمول یک محصول به طور کلی بسیار اندک است.

به گفته برخی کارشناسان، بیان این مساله که پارابن ها به طور قطعی برای انسان بد هستند، دشوار است، اما بسیاری مواد نگهدارنده دیگر در حال حاضر وجود دارند و از این رو دیگر استفاده از پارابن ها الزامی نیست.

برخی افراد فکر می کنند که محصولات طبیعی و فاقد پارابن به اندازه کافی کارایی ندارند. تولید انبوه پارابن ارزان تمام می شود، اما بسیاری محصولات فاقد مواد مصنوعی در بازار وجود دارند که به اندازه نمونه های دیگر کارایی داشته و در نتیجه به استفاده از مواد تشکیل دهنده مصنوعی که به ویژه برای افراد دارای پوست حساس می توانند موجب تحریک و تنش شوند، ضروری نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha