پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

در کل کشور نیاز به ساخت 24 هزارو500 کلاس درس در مسکن مهر وجود دارد حاشیه‌های مسکن مهر همچنان ادامه دارد، 11 سالی از احداث مسکن مهر در کشور می‌گذرد اما از همان ابتدا تاکنون هر سال زمان ثبت نام دانش‌آموزان صدای گلایه خانواده‌ها و مسئولان وزارت آموزش و پرورش از نبود مدرسه در مسکن مهر بلند می‌شود.

مسکن مهر مدارس را سه‌شیفته کرده است

سلامت نیوز:در کل کشور نیاز به ساخت 24 هزارو500 کلاس درس در مسکن مهر وجود دارد حاشیه‌های مسکن مهر همچنان ادامه دارد، 11 سالی از احداث مسکن مهر در کشور می‌گذرد اما از همان ابتدا تاکنون هر سال زمان ثبت نام دانش‌آموزان صدای گلایه خانواده‌ها و مسئولان وزارت آموزش و پرورش از نبود مدرسه در مسکن مهر بلند می‌شود.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،آن‌طور که آمارهای مسئولان وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد، در کل کشور نیاز به ساخت 24 هزارو500 کلاس درس در مسکن مهر وجود دارد. آماری که به گفته مسئولان آموزشی بسیار نگران‌کننده است. چرا که این روزها مدیران با حجم بالایی از دانش‌آموزان روبه‌رو هستند که کلاس درسی برایشان وجود ندارد و آنها مجبورند در مدارس دوشیفته و یا در برخی  شهرک‌ها سه‌شیفته تحصیل کنند.

در سوی دیگر این وزیر آموزش و پرورش است که هرساله از کمبود مدرسه در مسکن‌های مهر می‌گوید، همین چند روز پیش بود که وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ اعلام کرد که واحدهای آموزشی متناسب با رشد واحدهای مسکونی توسعه پیدا نکرده است. محمد بطحایی با انتقاد از اینکه چرا بی‌توجه به ساخت مسکن مجوز واحد مسکونی داده می‌شود، اعلام کرد:«برای ساختن واحد مسکونی جواز داده می‌شود بدون اینکه با آموزش و پرورش هماهنگ شود.

که به عنوان مثال در مسکن‌های مهر و انبوه‌سازی با مشکل واحد آموزشی مواجه هستیم. در گذشته در هر ساختمان، یک خانواده زندگی می‌کردند و اکنون ۱۲، ۱۴ واحد شده است اما همزمان با گسترش واحدهای مسکونی، واحدهای آموزشی توسعه پیدا نکرده است.» این موضوع در حالی مورد انتقاد وزیر آموزش و پرورش قرار گرفته است که قانون شوراهای آموزش و پرورش بر ضرورت ساخت مدرسه و فضاهای آموزشی و پرورشی همزمان با اجرای طرح‌های انبوه‌سازی تأکید کرده است.

اما حالا به گفته مسئولان آموزش و پرورش، انبوه سازان از اجرای این قانون سر باز زده‌اند. بر اساس آمارهای وزارت آموزش و پرورش استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی سه استانی هستند که نیاز جدی به ساخت مدرسه در مسکن مهرشان دارند. موضوعی که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به آن اشاره کرد و گفت: در مسکن مهر استان تهران نیاز به 3 هزار و 600 کلاس درس داریم.در استان خراسان رضوی 3هزار کلاس درس و استان البرز هم نیاز به ساخت 2 هزار کلاس درس در مسکن مهر دارد.


مهرالله رخشانی مهر با اشاره به اینکه وزارت راه وظیفه‌ای را که برعهده دارد  انجام نمی‌دهد، اظهار کرد: طبق قانون، انبوه‌سازان ملزم هستند به ازای هر 200 واحد مسکونی، یک مدرسه بسازند که بر اساس مشخصات و معیارهای سازمان نوسازی مدارس باشد. اما حالا این شهرک‌ها بدون مدرسه تحویل شهرداری می‌شود. وزارت راه هم در این باره بی‌توجهی می‌کند و پاسخگوی این موضوع نیست.

البته در سال 95 هیأت دولت مصوبه‌ای داشته که بر اساس آن اعتبار لازم از محل منابع داخلی شرکت‌های عمرانی شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن، همچنین فروش واحدهای فاقد متقاضی جهت احداث و تکمیل روبناهای مراکز آموزشی، انتظامی اقدام کنند.

ما این موضوع را که از وزارت راه پیگیری می‌کردیم آنها اعلام کردند که شرکت‌ها اعتبارمالی نمی‌دهند در حقیقت وزارت راه همکاری لازم را برای ساخت مدرسه در مسکن مهر نمی‌کند و ما هر بار در این باره نامه به وزارت راه و شهرسازی می‌دهیم آنها هم می‌گویند اعتبارات لازم وجود ندارد. سؤال ما این است اگر واحدهای بالای چند صد تایی در کشور می‌سازند چرا درباره ساخت مدرسه تصمیم‌گیری
 نمی‌کنند.
وی با اشاره به مشکلات دانش‌آموزان در مدارس مسکن مهر اعلام کرد: جمعیت دانش‌آموزی ساکنین مسکن مهر بسیار بالا است و به خاطر نبود مدرسه برخی  مدیران، آزمایشگاه‌های مدارس و کتابخانه‌ها را کلاس درس کرده‌اند تا دانش‌آموزان در آنجا تحصیل کنند. برخی  مدارس چندشیفته هستند. در این میان دانش‌آموزان متضرر می‌شوند که به خاطر کمبود مدرسه باید در شیفت دوم یک مدرسه تحصیل کنند.


رئیس نوسازی و تجهیز مدارس تأکید کرد: البته دولت در مصوبه اعلام کرد با توجه به مشکلاتی که مسکن مهر در ارتباط با مدارس دارند استانداران بیش از نیمی از هزینه‌های بنایی مصوب را بدهند و یک سوم آن را هم وزارت آموزش و پرورش تقبل کند. برخی  استانداری‌ها ساخت و ساز مدرسه را آغاز کرده‌اند مثلاً در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خوزستان و هرمزگان پروژه‌ها در حال ساخت است.


رخشان مهر به فعالیت سازمان نوسازی مدارس اشاره کرد و گفت: ما هم بیکار نبوده‌ایم، بر اساس وظیفه سازمان نوسازی مدارس مکلف است پوشش تحصیلی را برای همه دانش‌آموزان در همه مناطق ایجاد کند. در حال حاضر حدود 2 هزار و 364 کلاس درس نیمه تمام در کل کشور داریم که موظف هستیم این کلاس‌های درس را تا اول مهر کامل کنیم.

این کلاس‌ها در اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان و آذربایجان شرقی در حال تکمیل است.البته آموزش و پرورش به تنهایی قادر به پاسخگویی درباره این تعداد کلاس درس نیست و حتی برخی وقت‌ها به ما پیشنهاد کانکس می‌دهند، این پیشنهاد کاملاً مقطعی است و ما نمی‌توانیم با توجه به شرایط جوی استان‌ها از کانکس استفاده کنیم.


 با این حال ما در مسکن مهر کمبود شدید مدرسه داریم و در نظر داریم در بودجه امسال ردیفی برای مدرسه‌سازی در مسکن مهر اختصاص دهیم تا بلکه بتوانیم با این بودجه بخشی از مشکلات خودمان را حل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha