به عقب برنمی‌گردیم. مردم نمی‌خواستند به عقب برگردند و این‌بار مجموعه‌ مسائل داخلی و خارجی که از ناشی از کوتاهی بالادستی‌ها بود، موجب شد تا در ابعاد اقتصادی و اجتماعی، ملت رنگی از گذشته را دوباره جلو چشمان خود حس کنند.

جیب ها ی خالی کمک به خیریه ها

سلامت نیوز:به عقب برنمی‌گردیم. مردم نمی‌خواستند به عقب برگردند و این‌بار مجموعه‌ مسائل داخلی و خارجی که از ناشی از کوتاهی بالادستی‌ها بود، موجب شد تا در ابعاد اقتصادی و اجتماعی، ملت رنگی از گذشته را دوباره جلو چشمان خود حس کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ،این روند اقتصادی ضعیف که به بطن جامعه کشیده شده این روزها به موسسات خیریه نیز سرایت کرده است. آن‌ها که بخش زیادی از منابع خود را از طریق جیب مردم تامین می‌کردند، با شروع مشکلات اقتصادی و تحت فشار قرار گرفتن مردم، دچار مشکل در تامین منابع شده و یا در آینده نزدیک می‌شوند! اتفاقی که دور از ذهن نبود. در گزارش پیش‌رو به جایگاه خیریه‌ها در وضعیت اقتصادی کنونی خواهیم پرداخت.


افول سازمان‌‌های مردم نهاد در بحران کنونی
در دو ماه اخیر بیش از گذشته شاهد این موضوع هستیم که مردم دست به پس اندازهای خود زده‌اند. این موضوع ناشی از این است که افزایش قیمت‌ها باعث شده که حقوق ماهانه آن‌ها پاسخگوی تامین‌ نیازهای روزانه‌ آن‌ها نباشد. موضوعی که مجموعه‌ای از دلایل از سوءمدیریت گرفته تا اتفاقات خارجی مانند شکست برجام و آغاز تحریم‌ها باعث به وجود آمدن آن شده است. خیریه ها در ایران که کشوری درحال توسعه است، نقش مهمی را ایفا می‌کنند.


آن‌ها در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فعالیت دارند و هدف آن‌ها بهبود شرایط نه به دست دولت بلکه به دست خود مردم است. دولت‌ها که توان بررسی همه‌جانبه مسائل را ندارند نیز بر این باورند که خیریه‌ها می‌توانند، کمک بسیاری در مسیر کنترل برخی از سرفصل های اجتماعی و فرهنگی به آن‌ها کنند. خیریه‌ها در ساخت مدارس، تامین جهیزیه، نگهداری سالمندان، حمایت از بیماران خاص و بسیاری از مسائل دیگر دست گذاشته‌اند.


سال‌هاست که فعالیت‌ آن‌ها بستر مناسبی را برای برخی از خانواده‌ها که با مشکلات اینچنینی دست وپنجه نرم می‌کنند، آماده کرده‌است. حال در وضعیت اقتصادی امروز که به گفته کارشناسان رو به بحران می‌رود، دست آن‌ها خالی شده است! شاهد این موضوع تعطیلی و یا در آستانه تعطیلی قرار گرفتن برخی از این موسسات خیریه است.


سرنوشت بالن خیریه‌ها، سقوط یا ثبات!
کامران عارمان، مدیرعامل جامعه معلولین ایران در گفت‌وگو با روزنامه «ابتکار» در اشاره به کاهش منابع موسسات خیریه در چند سال اخیر می‌گوید: «موضوع وضعیت اقتصادی کشور را از چند منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد. گرانی، رکود و کاهش توان اقتصادی مردم و موسسات خیریه‌ باعث شده است تا درآمد این موسسات در چند سال اخیر ثابت باشد و یا کاهش یابد؛ که این موضوع باتوجه به گرانی‌های اخیر طبیعی به نظر می‌رسد.»


وی ادامه می‌دهد: «برخی از موسسات با کسری بودجه مواجه شده اند. همین موضوع باعث لغو و حذف برخی از برنامه‌های آموزشی و ... شده است. برخی از NGO هاو موسسات خیریه به فکر جایگزینی برای این کسری بودجه افتاده و با حذف برنامه‌های خود و یا با تعدیل نیرو سعی در ثابت نگه‌داشتن آن داشتند. همانطور که می‌دانید هزینه‌هایی مانند فیش‌های آب، برق و گاز موسسات اینچنینی توسط خود آن‌ها تامین می‌شود. هزینه‌هایی که بخش زیادی از منابع ما را می‌گیرد.

حال اینکه یکی دیگر از روش‌های جایگزینی اندیشه شده مربوط به صرفه‌جویی در منابع است و موسسات از این طریق نیز تلاش می‌کنند تا سرپا بمانند؛ موضوع امروز وضعیت اقتصادی کشور و موسساتی مانند ما، دقیقا ماجرای یک بالن درحال سقوط است. برای نجات این بالن نیاز است تا بار غیرضروری که هم می‌تواند نیروی انسانی و هم برخی برنامه‌ها باشد، حذف شوند. خود ما نیز علاقه‌ای به روش‌های جایگزنی ثبات منابع نداریم اما مجبوریم.»


عارمان در ادامه می‌افزاید: «بعد دیگری که می‌توان در چنین وضعیتی به آن پرداخت مشکلات جامعه هدف ما است. به عنوان مثال جامعه معلولین سعی کرده است در 40 سال اخیر کمک‌رسان و کمک‌خرج مراجعانش باشد. حال اینکه فرض کنید قیمت یک ویلچر معمولی در حال حاضر دوبرابر و حتی دوبرابر و نیم شده است! این چالش‌های پیش‌روی ماست که علاوه بر کاهش منابع که به طور صد درصدی از طریق مردم تامین می‌شود، نیازهای مراجعان نیز روبه ‌افزایش است و ما کاملا به آن‌‌ها حق می‌دهیم. به هرحال اکثر موسسات اینچنینی درآمدی متغیر دارند و به عبارتی بودجه مصوبی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است. پس تلاش ما بر این است با مدیریت و درایت وضعیت فعلی را پشت سر بگذاریم.»


مدیرعامل جامعه معلولین کشور از کاهش خدمات در موسسات خیریه نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: «وضعیت اقتصادی نامناسب باعث می‌شود تا افرادی که پیش از این برای فعالیت‌های فردی به کمک ما می‌آمدند نیز کمتر شوند. به این معنا که وضعیت اقتصادی موجب شد تا افراد خودشان و تامین هزینه‌هایشان در اولویت باشد. این تنها بخش از ماجراست و در چنین وضعیتی کمک‌های جنسی نیز کاهش خواهد یافت.»


وی در پایان می‌افزاید: «ممکن است در وضعیت کنونی بسیاری از موسسات نوپا با مشکل روبه رو شوند و حتی کارشان به تعطیلی کشیده شود.
هرچند جامعه معلولین باتوجه به قدمت چندین و چند ساله بارها با مشکلات اقتصادی اینچنینی روبه رو شده است و انتظار می‌رود با درایت و کنترل شرایط از مرحله پیش‌رو نیز با موفقیت عبور کند.»


بنی آدم اعضای یک پیکرند
براساس آمارهای منتشر شده در سال 97 بیش از 8000 موسسه خیریه زیر نظر بهزیستی در کشور فعالیت دارند و این مقدار رو به افزایش است. مسئولان در سازمان بهزیستی می‌گویند «تعداد خیریه‌های کشور با عملکرد آن‌ها همخوانی ندارد» و موسسات خیریه نیز می‌گویند از سازمان بهزیستی حمایت نمی‌شوند! این موسسات، خوب یا بد بار کوچکی از جامعه را از دوش دولت برمی‌داشته‌اند. باشرایطی که در حال حاضر رقم خورده است، فعالیت آن‌ها تحت‌شعاع قرار گرفته و ممکن است،با توجه به عدم حمایت از سوی مردم با شکست روبهرو شوند.


گفتنی است بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد در زمینه سلامت فعالیت می‌کنند و کاهش منابع آن‌ها به معنای به خطر افتادن سلامت بیماران، علی‌الخصوص بیماران خاص است. هرچند به گفته مدیران این موسسات از مردم در شرایط کنونی انتظار نمی‌رود تا خودشان را فدا کنند، با این حال بد نیست در بحران اقتصادی کنونی نیم‌نگاهی به هموطنانی داشته باشیم که چشم به کمک‌های ما دوخته‌اند و نشان دهیم که بنی آدم به راستی اعضای یک پیکرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha