گرجستان کشوری تازه استقلال یافته بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است که در منطقه قفقاز قرار دارد و جمعیت آن کمتر از 5 میلیون نفر است.

افزایش مهاجرت خوزستانی ها به گرجستان

سلامت نیوز:  گرجستان کشوری تازه استقلال یافته بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است که در منطقه قفقاز قرار دارد و جمعیت آن کمتر از 5 میلیون نفر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزان، در سال 2015 دولت گرجستان به جهت گسترش صنعت توریسم‌، قانونی را تصویب کرد که از بیشترین کشورهای جهان از جمله ایران‌، مسافران برای سفر به این کشور نیازی به ویزای گرجستان نداشته باشند . یکی از مهم‌ترین  اهداف دولت گرجستان که مردم آن خود را بالکن اروپا می‌دانند ملحق شدن به اتحادیه اروپا و ناتو است .

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد در سال 2017 حدود 323 هزار گردشگر ایرانی به این کشور سفر کرده اند در حالی که تعداد گردشگران ایرانی در سال 2016‌، 148 هزار نفر بوده است ؛ به تعبیری در یک سال سفر به گرجستان از طریق مسافران ایرانی رشد 118 درصدی داشته است .
گرجستانی که تا ده سال پیش مملو از فساد و تباهی بوده است به ترتیبی که رئیس ICC گرجستان می‌گفت: «در آن زمان من مجبور بودم با حداقل شش محافظ در شهر حرکت کنم»، اما اکنون به درجه‌ای از امنیت رسیده است که فقط از ایران سفر به این کشور رشد 118 درصدی داشته است که البته با شرایطی همچون لازم نبودن ویزا‌، آب و هوای بسیار خوب‌، مردمانی مهربان و ... ایرانیان زیادی را نیز رهسپار این کشور کرده است. این اتفاق نشان از رشد صنعتی جدید به نام توریسم در کشور گرجستان را دارد.

 باید خاطر نشان کرد تا زمانی که سفر به این کشور یا هر کشور دیگری فقط یک بازدید و گذران تعطیلات باشد نه مهاجرت به آن کشور ،خوب است و ایرادی ندارد اما بسیاری از هموطنان چه در استان خوزستان و چه در استان‌های دیگر در حال پیگیری اقامت دائم در کشور گرجستان هستند و چه بسیاری این پروسه را گذرانده و به شهروندی کشور گرجستان در آمده‌اند.

بعد از روانه شدن هموطنانمان به کشورهایی مانند امارات، ترکیه و دیگر کشورهای نزدیک حال نوبت به گرجستان رسیده است تا از توریسم ایرانی نهایت استفاده را برده و با گزینه هایی مانند خانه خریدن که به همان اندازه در ایران خرج برمی‌دارد اقتصاد خود را تقویت کرده و از این طریق به خریداران ملک اقامت می‌دهند .

به چه دلیل یا دلایلی مردم ایران کشور گرجستان را که کشوری تازه استقلال یافته است به کشور خودمان ترجیح داده و به آن کشور مهاجرت می‌کنند ؟

برای رسیدن به پاسخی احتمالی نیاز است به سخنان بعضی از مسئولین اشاره کنم .    رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت : 12 میلیون تن، زیر خط فقر مطلق قرار دارند و 25 تا 30 میلیون تن، زیر خط نسبی فقر به‌سر می‌برند .

همچنین طبق سخنان لیلا فلاحتی مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری آخرین گزارش سال 2017 مجمع جهانی اقتصاد در خصوص شکاف جنسیتی اعلام می‌دارد که از مجموع 144 کشور جهان، ایران رتبه 140 را کسب کرده است.

به گزارش مشرق نیوز رئیس سازمان مدیریت صنعتی گفت : در وضعیت علم، رتبه ایران از میان 238 کشور جهان رتبه 23، رتبه توسعه انسانی از میان 187 کشور رتبه 75، عملکرد زیست‌محیطی از 178 کشور رتبه 83، رقابت‌پذیری از میان 144 کشور رتبه 83، فضای کسب و کار از 189 کشور رتبه 130، اقتصاد دانش از میان 146 کشور رتبه 94، آمادگی شبکه‌ای از 148 کشور رتبه 104، رونق اقتصادی از 142 کشور رتبه 107، نوآوری جهانی از 143 کشور رتبه 120 و رتبه آزادی اقتصادی از 177 کشور رتبه 173 است.

 طبق سخنان مسئولین رتبه پایین کشور ایران در کسب و کار‌، مشکلات اقتصادی‌، اخبار تنش‌زا، درگیری‌های سیاسی‌، تبعیضات اجتماعی و جنسیتی‌، بیکاری‌، فقر و شاید از همه مهم‌تر بحران‌های زیست محیطی در کشور بسیار وجود دارد و همینها بهانه‌ای برای ترک کشور خواهد بود و البته مهاجرت ایرانیان به نفع اقتصاد کشور گرجستان بوده و سرمایه بسیاری از کشور خارج خواهد کرد هم سرمایه‌های مادی و هم انسانی که هرگز جبران نخواهد شد.

 موارد گفته شده به همه نقاط کشور ارتباط دارد اما در مورد استان خوزستان چه بسیار افرادی مانند بازنشستگان‌، کارکنان اقماری‌، افراد جویای کار و ... به این کشور رفته و در مورد اقامت دائم خود اقدام کرده‌اند به این بهانه که در این کشور حداقل آب و هوای مساعد هست .

خوزستان سرزمین رودهای پر آب و طلای سیاه با انواع و اقسام بحران‌های زیست محیطی رو به رو شده که همین بحران‌ها باعث به وجود آمدن معضلات و مشکلات پی در پی شده است .
کم آبی‌، ریزگردها‌، گرمای زیاد که کارشناسان دلیل اصلی آنها را تغییرات اقلیمی دانسته موجب بحران هایی همچون قطع برق‌، بیماریهای تنفسی‌، جلوگیری از کشت کشاورزان‌، آتش سوزی در هور و .. شود و این مشکلات بر مشکلات که در سطح کشور نیز وجود دارد اضافه خواهد شد بنابراین گمان می‌رود از خوزستان به کشور گرجستان که در همسایگی اروپا قرار دارد مهاجرت بیشتری نسبت به استان‌های دیگر صورت گیرد .

و این بحران یعنی مهاجرت خوزستانی‌ها شاید از بحران‌های دیگر بزرگ‌تر باشد. بنابراین برای جلوگیری از این رویداد مسئولین باید هر چه سریع‌تر راه‌حل‌هایی پیدا کرده و از مهاجرت هموطنان‌، هم استانی‌ها و همشهربانمان جلوگیری کنند زیرا هیچ چیز جای افراد شایسته را نخواهد گرفت . یکی از همشهریان اهوازی که برای خرید ملک به گرجستان رفته بود تا از این طریق اقامت آن کشور را بگیرد‌، می‌گوید : زمانی که به دفتر ثبت اسناد در شهر تفلیس رفتم تا سند مالکیت را دریافت کنم همه مراجعه کنندگان به آن دفتر ایرانی بودند و این یعنی بحرانی دیگر یا از آن بزرگ‌تر یک فاجعه .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha