دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 24981
سلامت نیوز :پروتئین‌ها بخشی از تركیبات مواد غذایی هستند كه با مقادیر مختلف در غذاها وجود دارند و به لحاظ ارزش تغذیه‌ای یكی از چند گروه اصلی غذاها است.

 متخصصان تغذیه می‌گویند: پروتئین‌های دارای منشاء حیوانی كیفیت خوبی دارند اما با این حال بعضی از مواد غذایی گیاهی مثل حبوبات، غلات و نان دارای مقادیر كمی پروتئین هستند كه ارزش حیاتی آنها پایین‌تر از پروتئین‌های حیوانی است. مهمترین منابع پروتئینی عبارت از گوشت قرمز و سفید، ماهی، تخم مرغ و فرآورده‌های لبنی هستند.

 گوشت قرمز شامل گوشت‌های گاو و گوسفند صرف نظر از آن كه چه قسمتی از بدن حیوان باشد، دارای ویژگی‌های تغذیه‌ای شبیه به هم هستند. گوشت غنی از فسفر، آهن و ویتامین‌های گروه ب مخصوصا ب1  است. میزان چربی‌های آن بر حسب نوع حیوان و قسمت بدن آن به طور قابل توجهی متغیر است.

به علاوه ارزش تغذیه‌ای ماهی نیز مشابه گوشت است. ماهی غنی از پروتئین فسفر، گوگرد، آهن، مس و ید است اما آهن كمتری نسبت به گوشت دارد. همچنین ماهی غنی از ویتامین‌های گروه ب است. ماهی‌های چرب نیز حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های آ و د هستند. ماهی همچنین به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضروری و مفید از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و برای سلامتی بسیار مفید است. از این رو توصیه می‌شود كه حداقل دو نوبت در هفته از این غذای مهم و مفید استفاده شود.

ارزش تغذیه‌ای تخم مرغ خیلی نزدیك به مواد غذایی است كه در بالا مورد مطالعه قرار دادیم. تخم مرغ حاوی 14 درصد پروتئین است كه از نظر كیفیت بهترین بوده و بیشترین تعادل اسیدهای آمینه در بین تمام مواد غذایی را دارا است. چربی‌های آن در زرده تجمع كرده‌اند و سفیده آن واقعا فاقد چربی است. در مورد املاح نیز تخم‌مرغ حاوی سدیم است كه بیشتر در سفیده وجود دارد و نیز حاوی آهن، پتاسیم و كلسیم به مقدار خیلی كم در سفیده است و بیشتر در زرده وجود دارند. زرده هم‌چنین از نظر ویتامین‌ها غنی‌تر است. دو سوم ویتامین‌های ب 1 ، ب 2 و كل ویتامین‌های آ و د در زرده وجود دارد. تخم مرغ تازه یا خیلی تازه كه دارای تاریخ بسته بندی است، بیشترین ضمانت را به لحاظ ارزش تغذیه‌ای دارد.

لبنیات نیز یكی دیگر از منابع پروتئینی با ارزش غذایی بالا هستند و به خصوص از نظر ذخیره كلسیم بسیار غنی و حائز اهمیت است. كلسیم موجود در لبنیات بهترین شرایط جذب را دارد و با فسفر متعادل بوده و با مقدار كمی ویتامین د همراه است. پروتئین‌ها هم‌چنین به میزان كمتری در برخی دیگر از مواد غذایی یافت می‌شود.
منبع:ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha