دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 24985
سلامت نیوز :رییس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی (ره) با اشاره به راه‌اندازی و تجهیز بخش‌های تخصصی کبد در این بیمارستان از انجام پیوند كبد از فرد زنده در آینده‌ای نزدیك خبر داد و گفت: همچنین در راستای ارتقاء خدمات درمانی بزودی بخش‌های جراحی كبد، مجاری صفراوی و كبد اطفال نیز راه‌اندازی خواهد شد.

دکتر علی جعفریان در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به ریسک پذیری بالای پیوند کبد اظهار داشت: 3 نوع عمل جراحی در پیوند كبد وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به پیوند از فرد دچار مرگ مغزی شده، دهنده زنده برای بالغین و پیوند اطفال نام برد كه به دلیل ریسک پذیری بسیار بالای جراحی کبد، فقط پیوند نوع اول در بیمارستان امام خمینی انجام می‌گیرد.

وی در خصوص شرایط پیوند کبد از فرد دچار مرگ مغزی شده به انسان زنده افزود: پیوند کبد برای همه سنین از بعد از دوران نوزادی تا 80 سالگی انجام می‌شود که در این بین علاوه بر گروه خونی، هماهنگی و تناسب وزن کبد فرد گیرنده و دهنده، ملاک اصلی عمل جراحی در پیوند کبد محسوب می‌شود.

رئیس بخش پیوند کبد بیمارستان امام با اشاره به رایگان بودن پیوند کبد در ایران تصریح کرد: هزینه‌های پیوند کبد در خارج از کشور حدود 200 هزار دلار است که این رقم در ایران با کمک وزارت بهداشت و هیات امنای صرفه جویی ارزی به 30 میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند. با این وجود، پیوند کبد در این بخش کاملا رایگان است و عمده داروهای مصرفی بعد از پیوند کبد، تحت پوشش بیمه هستند وهزینه‌های ماهانه بین 30 تا50 هزار تومان را شامل می‌شوند و هر هفته یك عمل پیوند به مدت 16 ساعت در بخش پیوند بیمارستان امام خمینی انجام می شود.

تصادفات رانندگی، عامل 80 درصد مرگ مغزی‌ها هستند

دکتر جعفریان ادامه داد: تصادفات رانندگی عامل بیش از 80 درصد مرگ مغزی‌ها به شمار می‌آیند و تنها درصد کمی از افراد بنا به دلایل خونریزی دچار مرگ مغزی می‌شوند. با این تفاسیر در نیمه نخست سال جاری،50 مورد اهدای عضو در بیمارستان امام خمینی صورت گرفته است.

وی در خصوص میزان متوسط بقای عمر پیوند شدگان در 3ماهه اول بعد ازعمل جراحی کبد اظهار داشت: با توجه به امکانات و مراقبت‌های روتین و بسیار سخت و حضور کادر پرستاری مجرب بعد از عمل جراحی پیوند کبد و ریسک پذیری بالای این عمل در آمریکا حدود 10 درصد، در اروپا حدود 25 درصد و در ایران 13 درصد گیرندگان کبد بعد از عمل پیوند فوت می‌کنند.


دکتر جعفریان تصریح کرد: هیچ فردی دوست ندارد عزیزی را در این شرایط داشته باشد اما با توجه به اینکه تصادفات عامل اصلی مرگ مغزی را در ایران تشکیل می‌دهد، پیشگیری بسیار مهم است و مردم باید نکات ایمنی را رعایت کنند. علاوه بر اینها مسئولین نیز برای کاهش آمار تصادفات باید اقدامات ایمن سازی را بیشتر کنند.

رئیس بخش پیوند کبد بیمارستان امام افزود: وقتی که این شرایط رخ می دهد و فرد دچار مرگ مغزی می‌شود در صورت حفظ ارکان بدن و این که فرد سریع به بیمارستان منقل شده یا نه، شرایط پیوند وجود دارد با این حال مرگ مغزی با کما بسیار متفاوت است. در کما فرد فقط هوشیاری ندارد در حالی که در مرگ مغزی، مغز هیچ فعالیتی ندارد و در بهترین شرایط نگهداری و مراقبت از فرد، بیمار یک هفته بیشتر زنده نمی‌ماند. در اینجا است که خانواده فرد باید با فکر درست بهترین تصمیم را بگیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، تشخیص مرگ مغزی را بسیار مشکل دانست و تصریح کرد: تشخیص مرگ مغزی بسیار حساس است، بنابراین تشخیص 4 نفر از متخصصین تایید شده وزارت بهداشت و هم چنین نماینده پزشکی قانونی برای اعلام نهایی مرگ مغزی ضروری است. با این حال اگر کوچکترین درصدی برای احتمال زنده ماندن فرد باشد، فرد بستری می‌شود در غیر این صورت با رضایت خانواده و در صورت داشتن شرایط لازم، حداقل دو کلیه، کبد، قلب و در برخی از موارد قرنیه و ریه قابل پیوند است.

دكتر جعفریان در پایان خاطرنشان کرد: لیست انتظار پیوند کبد در ایران کمتر از یک سال است. با این حال بیماران با شرایط سخت جسمی که وضعیت وخیمی دارند در اولویت پیوند هستند با تشکیل یک تیم پیوند به وضع آنها رسیدگی می‌شود. با این حال هر 3 تا 6 ماه یک بار موارد فوری پیوند مورد بررسی قرار می‌گیرند. اما در کل تمام بیماران زیر نظر متخصصین بخش پیوند قرار دارند و در صورت وخیم شدن حال جسمانی آنها به گزینه فوری تبدیل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha