سلامت نیوز :دبیرعلمی کنگره سراسری ناباروری و باروری با بیان این كه بسیاری از آلودگی‌های محیطی که در ترکیبات پلاستیک و در برخی از وسایل منزل موجود دارد می‌تواند ارتباط مستقیمی با ناباروری در زنان داشته باشد، خاطرنشان كرد: علاوه بر این بسیاری از مردان در محیط کار و هم چنین در تماس با آلودگی هوا و محیطی ممکن است دچار اختلالات اسپرم شوند.

دکتر ساغر صالح پور، فوق تخصص نازایی در گفت وگو با ایسنا در خصوص شایع‌ترین دلایل ناباروری در بین مردان و زنان اظهار داشت: تقریبا عامل 35 درصد ناباروری‌ها از سوی مردان و 65 درصد از طرف زنان است که در این بین اختلال در تخمک گذاری و اختلالات اسپرم مهمترین و شایع‌ترین علل ناباروری در بین زنان و مردان محسوب می‌شود.

وی 15 درصد ناباروری‌ها را بدون علت و عارضه مشخصی دانست و افزود: امروزه سبك زندگی و شیوه زندگی از علل تاثیرگذار در نازایی‌ها است. این امر به ویژه در زنانی که از بیماری‌های ژنتیک تخمدانی رنج می‌برند، شیوه نشستن و هم چنین بالا بودن میزان کالری در رژیم‌های غذایی و چاق شدن آنها بسیار موثر بوده و نیازمند كنترل دقیق است.

دکتر صالح پور با اشاره به بالا بودن هزینه‌های درمان ناباروری در کشور گفت: هزینه یک سیکل درمان ناباروری در داخل کشور حدود 600 تا 700 هزار تومان است که این رقم نسبت به بسیاری از کشورها بسیار پایین است. با این حال عدم حمایت و پوشش بیمه از روند درمان ناباروری، بسیاری از زوجین نابارور را در روند درمانی با مشکل مواجه کرده است.

این فوق تخصص نازایی تصریح كرد: در حال حاضر در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور، مراکز درمان ناباروری مجهزی وجود دارد. با این وجود به دلیل هزینه‌های سنگین تاسیس درمانگاه‌های ناباروری، هنوز در بسیاری از شهرهای کوچک مراکز درمانی نداریم. در مجموع با توجه به مراکز درمانی مجهز موجود در کشور، مراجه کنندگان بسیاری از حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه را داریم.

وی با اشاره به برگزاری هفدهمین كنگره سراسری باروری و ناباروری و دومین كنگره بین‌المللی انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران اظهار داشت: این گنگره که دارای 14 امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان است كه علاوه بر ارائه روش‌های جدید تشخیص و درمان ناباروری، کارگاه‌های تشخیصی و درمانی لاپاراسکوپی و سونوگرافی با حضور متخصصان زنان، جنین شناسی، اورولوژی و ژنتیک برگزار خواهد شد.

گفتنی است، این كنگره برای هفدهمین بار و با همكاری انجمن علمی تخصصی باروری ناباروری ایران، UNFPA و مراكز درمان ناباروری سراسر كشور، بیمارستان جامع بانوان آرش، دانشگاه تربیت مدرس، بیمارستان طالقانی و بیمارستان حضرت رسول (ص)11 تا 13 اسفند در تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha