سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 249913

سرپرست سابق توافق‌های ملی گردشگری می گوید: گردشگری درمان ما با ظرفیت ممتاز چند میلیون نفری در منطقه و جهان، به حال خود رها شده و تشکیلات آن اکنون فقط با «یک نفر» اداره می شود.

گردشگری درمانی ایران با یک نفر اداره می شود

سلامت نیوز: سرپرست سابق توافق‌های ملی گردشگری می گوید: گردشگری درمان ما با ظرفیت ممتاز چند میلیون نفری در منطقه و جهان، به حال خود رها شده و تشکیلات آن اکنون فقط با «یک نفر» اداره می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمدرضا پوینده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره وضعیت بحرانی فعلی گردشگری درمانی کشور گفت: هم گردشگری درمانی و هم گردشگری سلامت ما که روزگاری نه چندان دور، صاحب دبیرخانه و کارگروه تخصصی بوده اکنون در کل کشور به یک نفر کارشناس تقلیل پیدا کرده است.


وی اظهار کرد: وقتی در این شرایط سخت اقتصادی صدها هزار نفر در داخل و خارج کشور، مشتری گردشگری درمان ایران هستند که می تواند درآمد ارزی بی‌نظیری برای مردم ما به همراه داشته باشد و تعداد زیادی متخصص برای هماهنگی بین بخشی این امور لازم است، چطور می شود فقط با یک نفر دفتر توافق‌های ملی گردشگری کشور، همه این امور را اداره کند.
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سابق صندوق احیا تاکید کرد: رئیس کنسولگری ایران در نجف عراق به من گفت «اطلاع رسانی و بازاریابی ما از ظرفیت های بیمارستانی درمانی ایران در نجف در حد صفر است؛ درحالیکه نیمی از مردم نجف به خدمات درمانی ایران به شدت احتیاج دارند و به خاطر ضعف تاسف‌بار ما نصیب هندوستان می شوند».
پوینده ادامه داد: چرا این فرصت طلایی برای ما با قرابت دینی، مذهبی و همسایگی و فرهنگی با عراقی ها باید از بین برود در حالیکه اولویت آنها ایران است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که بعضی از مسئولان ما معتقدند بخشی از این کار جذب و تبلیغ می تواند توسط کنسولگری های وزارت خارجه در کشورها انجام شود، تصریح کرد: اینها فرافکنی است؛ کنسولگری ما در نجف روزی چهار هزار ویزا صادر می کند و وقتی برای کارهای دیگر ندارد ضمن اینکه جذب گردشگر، افراد متخصص می خواهد.


سرپرست سابق دفتر توافق‌های ملی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: این عنوان اداره کل توافق‌های ملی نیز عنوانی ناکارآمد است زیرا هماهنگی بین بخشی بین دستگاه های داخل برای 17 حوزه تخصصی گردشگری کار یک سازمان است نه یک پست با چند کارمند محدود.
وی تصریح کرد: چارت این اداره کل با ماموریتهایی که دارد همخوانی ندارد و نمی تواند پاسخگوی ماموریتهای محوله باشد.

** اختلاف معاون گردشگری کشور با معاون وزارت بهداشت، سبب‌ساز بحران شده است
پوینده ضمن اطلاع دادن از برگزار نشدن جلسات شورای راهبری گردشگری سلامت کشور در چند ماه گذشته و صدمات حیاتی ناشی از آن، اختلاف معاون گردشگری کشور با معاون وزارت بهداشت را علت این موضوع دانست.
وی با بیان اینکه اکنون هیچ آماری در گردشگری سلامت ما وجود ندارد که براساس آن سیاستگذاری یا برنامه ریزی شود، تصریح کرد: اصلا مشخص نیست که از کدام کشور، چه تعداد گردشگر سلامت داریم تا بتوانیم بر اساس آن برنامه ریزی کنیم و در این شرایط، حرف از توسعه بی نتیجه است.
به باور پوینده، شرایط فعلی گردشگری درمانی فقط راه را برای دلال ها باز می کند و خوشایند آنهاست.
وی یادآور شد: وزیر گردشگری عمان که اخیرا به ایران آمده بود در ملاقات با من گفت بازاریابی شما در عمان که متقاضیان زیادی دارد، صفر است و عمانی ها در همسایگی شما به هیچ وجه نمی دانند شما چه ظرفیت های عالی گردشگری درمانی دارید.
پوینده با گلایه از حذف دبیری گردشگری سلامت و جلسات کارشناسی عنوان کرد: این فقدان سبب شده تا وضعیت پایش بیمارستان ها، آژانس های مسافرتی، مرزهای ما با کشورهای همسایه و تبلیغات و بازاریابی در زمینه گردشگری درمانی و همچنین سلامت صورت نگیرد و با وجود ظرفیت درمانی بالا متضرر شویم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha