سلامت نیوز :نایب رئیس مجلس با تشریح بودجه سال 90 در حوزه سلامت از بودجه 8300 میلیاردتومانی حوزه سلامت، بی‌توجهی دولت به سهم 5 هزار میلیارد تومانی سلامت از هدفمندی یارانه‌ها، افزایش 2برابری سرانه درمان و احداث 5 هزار تخت بیمارستانی جدید در سال آینده خبر داد.

شهاب الدین صدر در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: یكی از مباحث مهم بودجه سال 90 بودجه حوزه سلامت است كه اكنون كمیسیون بهداشت مجلس و نمایندگان این كمیسیون در كمیسیون تلفیق بودجه مشغول بررسی آن هستند.

رئیس سازمان نظام پزشكی كشور گفت: بر اساس لایحه پیشنهادی دولت، بودجه نظام سلامت به دو قسمت بودجه جاری حوزه سلامت و بودجه عمرانی تقسیم می‌شود، بودجه جاری افزایشی در حدود 11درصد دارد اما افزایش بودجه عمرانی وزارت بهداشت قابل توجه و 52 درصد است كه بیشترین افزایش بودجه عمرانی را بعد از سازمان زندانها در بین دستگاه‌ها دارد و بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت قرار است با استفاده از آن 5 هزار تخت بیمارستانی جدید در 64 بیمارستان و مركز درمانی جدید طی سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: علاوه بر آن قرار است با این بودجه كار ساخت 5 هزار تخت بیمارستانی جدید نیز در سال آینده آغاز شود كه در سالهای بعد به بهره برداری می‌رسند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه كرد: بودجه جاری و عمرانی حوزه سلامت در لایحه پیشنهادی دولت در مجموع 8300 میلیارد تومان است و اگر 6 هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی مراكز درمان دولتی را هم به آن اضافه كنیم كل اعتبار حوزه سلامت در بخش دولتی در سال آینده مطابق بودجه پیشنهادی دولت 14 هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی گفت: بودجه سازمان بهزیستی نیز كه جزء بودجه بخش سلامت محسوب می‌شود نیز در مقایسه با لایحه دولت در سال 89 حدود 24 درصد افزایش دارد كه برای انجام مأموریت‌های این سازمان و رسیدگی به مددجویان تحت پوشش اختصاص یافته است.

نماینده كمیسیون بهداشت مجلس در كمیسیون تلفیق بودجه 90 ادامه داد: بودجه هلال احمر نیز با توجه به مأموریتهای جدید كه برای آن در نظر گرفته شده است افزایش مناسبی دارد این مأموریتهای جدید شامل مسئولیت جدید این سازمان بر اساس آیین نامه ایمنی راهها و نیز اطفای حریق در جاده هاست كه قبلاً به طور مشخص و كامل جزء مسئولیت‌های این جمعیت نبود.

صدر گفت:‌ مهمترین موضوع بودجه سلامت در سال 90 كه محل بحث و بررسی در كمیسیون بهداشت مجلس است، موضوع اختصاص 10 درصد از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه به سلامت است كه در قانون برنامه پنجم توسعه تصویب شده است و متأسفانه دولت در لایحه بودجه این اعتبار را برای بخش سلامت ندیده است.

وی افزود: مطابق اعلام معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری حدود 56 هزار میلیارد تومان از محل اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در سال 90 صرفه جویی و درآمدزایی می‌شود كه سهم 10 درصدی حوزه سلامت 5600 میلیارد تومان می‌شود كه اگر این رقم را به اعتبار 14 هزار میلیارد تومانی اعتبار حوزه سلامت اضافه كنیم افزایشی بین 30 تا 40 درصد را خواهیم داشت.

نایب رئیس مجلس گفت: تمام تلاش ما در كمیسیون بهداشت و كمیسیون تلفیق بودجه این است كه این بودجه به بخش سلامت اختصاص یابد، البته نماینده دولت هم مخالف نیست و اعلام كرده است كه حدود 2 هزار میلیارد تومان از این اعتبار برای بخش سلامت در نظر گرفته شده اما در سرجمع اعتبارات حوزه سلامت هنوز نیامده است.

وی گفت: اگر این طور باشد و دولت 2 هزار میلیارد تومان بودجه از محل صرفه جویی یارانه‌ها برای سلامت مردم در نظر گرفته باشد مجلس تلاش می‌كند با افزایش حدود 3 هزار میلیارد تومان به آن در مجلس مصوبه اختصاص 10درصد هدفمندی یارانه‌ها به سلامت مردم را عملی كند كه كاری شدنی است.

صدر افزود: در این صورت می‌توانیم امیدوار باشم كه سهم مردم از هزینه‌های سلامت مطابق برنامه از 60 درصد فعلی به كمتر از 30 درصد برسد.

وی گفت: سرانه درمان هم مطابق لایحه بودجه امسال باید به حدود 13 هزار میلیارد تومان می‌رسید اما در عمل دیدیم كه سرانه درمان حدود 8500 تومان اجرا شد اما اگر اعتبار حوزه سلامت از محل هدفمندی یارانه‌ها عملی شود، سرانه درمان به رقمی واقعی و قابل قبول كه حدود 16 هزار تومان است می‌رسد و در این صورت می‌توانیم با تقویت بیمه‌ها، تعرفه‌های درمانی در بخش دولتی را نیز واقعی كنیم.

وی افزود: اولویت كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در زمان حاضر اختصاص این بودجه برای بخش سلامت و رفع مشكلات مالی و مدیریتی بیمارستانهای دولتی است كه 80 درصد بار خدمات بستری را به دوش می‌كشند اگر خدمات رسانی در این مراكز مناسب شود و مشكلات آن حل شود، دیگر 20 درصدی كه به بخش خصوصی برای دریافت خدمات بستری مراجعه می كنند خودشان با آگاهی این كار را می كنند و حتماً توان پرداخت هزینه های آن را دارند و هیچ كس از روی ناچاری و ضعف خدمات دولتی به بیمارستان خصوصی نخواهد رفت.

صدر تأكید كرد: اولویت اصلی ما در مجلس این است كه بیمارستانهای دولتی به بهترین شكل به مردم خدمت رسانی كنند و بیمه ها تقویت شوند در این صورت قطعاً رضایتمندی مردم از خدمات سلامت در كشور افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha