پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2500

کسانی که از نوشیدن چای به همراه شیر چشم پوشی کنند، سالم تر زندگی می کنند. بوته چای برای نخستین بار در چین و در حدود 5هزار سال پیش شناخته شد و بتدریج خواص درمانی آن نیز کشف شد.

به گزارش سلامت نیوز،مصرف دم کرده چای باعث تسریع حرکات تنفسی ، سرعت در گردش خون ، رفع خواب آلودگی ، احساس تجدید نیروی فکری ، گوارش بهتر غذا و تعریق می شود. ازاین رو چای را هنگام خستگی ، ضعف عصبی ، میگرن ، بیماری های قلبی و آسم می توان تجویز کرد.
مدتی پیش نیز دکتر جان وایسبرگر، عضو بلندپایه موسسه بهداشت امریکا، واقع در یک مرکز تحقیقاتی در نیویورک اعلام کرد، چای در کاهش خطر برخی بیماری های مزمن عمده مثل سکته ، حمله قلبی و بعضی سرطان ها مفید است ، اما بتازگی محققان پی بردند کسانی که به همراه چای خود شیر می نوشند، تاثیر خوب چای را بر سیستم گردش خون خود از بین می برند.
در این تحقیق که در دانشکده پزشکی دانشگاه برلین صورت گرفت ، مشخص شد افزودن شیر به چای تاثیر خوب چای بر رگها را از بین می برد. نوشیدن چای باعث گشادتر شدن رگها می شود. تاثیر مثبت چای بر سیستم گردش خون از مدتها پیش ثابت شده بود. همچنین چای به گفته محققان ، از آهکی شدن رگها و بیماری های دهلیزی قلب جلوگیری می کند؛ اما تاکنون این نکته بر کسی آشکار نبود که شیر به این خواص چای لطمه وارد می سازد.
در این مطالعات ، افراد مورد آزمایش ، چای را خالص و به همراه شیر نوشیدند. در این افراد که از ساعتی پیش از شروع آزمایش و تا 2 ساعت پس از نوشیدن چای تحت نظر بودند، نتیجه آزمایش چنین بود: پس از نوشیدن چای خالص ، سرخرگ گشادتر شد و بدین ترتیب گردش خون آسان تر از قبل صورت می گرفت ؛ اما با اضافه شدن شیر، دیگر این خاصیت چای بر خون دیده نشد. این مساله به دلیل تاثیر پروتئین شیر بر چای روی می دهد. کازئین موجود در شیر موجب بی تاثیر شدن خواص چای می شود و اثر کافئین چای را از بین می برد.
محققان یادآور شدند که افزودن شیر به چای اثر آنتی اکسیدانت.
چای و در نتیجه خاصیت ضدسرطانی آن را نیز از بین می برد. علاوه بر این ، در این مطالعات مشخص شد در کشورهایی مانند انگلیس که چای با شیر مصرف می شود، ابتلا به بیماری های قلبی بیشتر است. در حالی که در کشورهای آسیایی که چای به صورت سنتی مصرف می شود، ابتلا به بیماری های قلبی کمتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha