گرانی رسمی مرغ و لبنیات و ... و گرانی ثانیه به ثانیه قیمت سایر اقلام خوراکی در کنار رشد افسارگسیخته اجاره خانه، رمق کارگران ایرانی را گرفته است. در میان این فاجعه اقتصادی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، از کاهش 70 درصدی قدرت خرید کارگران خبر داده و هشدار می دهد که بقای طبقه‌ کارگر ایران در خطر است.

با دلار 11 هزار تومانی چطور می شود زندگی کرد؟/طبقه متوسط هم به زیر خطر فقر رفته

سلامت نیوز:گرانی رسمی مرغ و لبنیات و ... و گرانی ثانیه به ثانیه قیمت سایر اقلام خوراکی در کنار رشد افسارگسیخته اجاره خانه، رمق  کارگران ایرانی را گرفته است. در میان این فاجعه اقتصادی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، از کاهش 70 درصدی قدرت خرید کارگران خبر داده و هشدار می دهد که بقای طبقه‌ کارگر ایران در خطر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزان، با دلار 11 هزار تومانی چطور می شود زندگی کرد؟ این سوال کارگرانی است که این روزها با کف حقوق، حیران به تحولات بازار نگاه می کنند.

گرانی رسمی مرغ و لبنیات و ... و گرانی ثانیه به ثانیه قیمت سایر اقلام خوراکی در کنار رشد افسارگسیخته اجاره خانه، رمق  کارگران ایرانی را گرفته است. در میان این فاجعه اقتصادی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، از کاهش 70 درصدی قدرت خرید کارگران خبر داده و هشدار می دهد که بقای طبقه‌ کارگر ایران در خطر است.


اگرچه دولت در این چند ماه مانده به آغاز تحریم ها بارها اعلام کرده که مردم از بابت تامین کالاهای اساسی با قیمت مناسب خیال شان راحت باشد؛ اما واقعیت بازار چیزی دیگری را نشان می دهد. انتظار می رفت دولت در این تورم 40 درصدی، حداقل قیمت کالاهای اساسی و مصرفی روزمره طبقه کارگر را ثابت نگه دارد؛ اما کار به جایی رسید که حتی خبر گرانی نان و بنزین هم به صورت جدی از سوی مسئولان مطرح شد.


لبنیات رسما 32 درصد در روزهای اخیر گران شد. گرانی که صدای وزارت بهداشت را هم درآورده است.  قیمت گوشت قرمز 85 درصد بیشتر شده است.  مرغ و ماهی هم گران شده اند.  رشد 30 درصدی قیمت میوه و تره بار هم در کنار آنها. حتی قیمت اینترنت هم در این مدت گران شده است! افزایش 30 درصدی اجاره بها هم که جای خود دارد؛ اجاره ها آنقدر بالا رفته که بخشی از مستاجران تهرانی در ماه های اخیر مجبور شده اند به شهرهای اطراف کوچ کنند.
در این تورم افسارگسیخته اگرچه دولت به شوخی تورم 12 ماهه منتهی به تیرماه را 10 درصد اعلام می کند! اما واقعیت گرانی ثانیه به ثانیه کالاهای اساسی و غیر اساسی به تبعیت از افزایش  نرخ ارز است؛ یعنی مردم با تورم 40  تا 50 درصدی زندگی می کنند؛ یعنی بسیاری از افراد طبقه متوسط هم به زیر خط فقر ر فته اند. سال گذشته و پیش از آغاز نابسامانی های اقتصادی، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اعلام کرده بود 12 میلیون ایرانی زیر خط فقر مطلق هستند. آماری که هنوز تحریم ها نیامده، ثانیه به ثانیه بر تعداد آن افزوده می شود.


فرامرز توفیقی، رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، به نقل از ایلنا، اوضاع طبقه کارگر را وخیم توصیف کرده و معتقد است راه حل برون رفت طبقه کارگر از این فقر ناشی از گرانی ارز، این است که "دولت امسال برای بار دوم تصویب کند.   درصدی به دستمزد کارگران اضافه شود." عده ای از کارشناسان هم بازگشت به دوران کوپنیسم را راه حل می دانند. تا دولت  بجنبد و تصمیمی برای حل این معضل بگیرد،کارگران هم ثانیه به ثانیه فقیرتر می شوند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha