مسوول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خراسان رضوی گفت: مصرف بیش از حد آجیل، چربی خون را افزایش می‌دهد.

سلامت نیوز : مسوول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خراسان رضوی گفت: مصرف بیش از حد آجیل، چربی خون را افزایش می‌دهد.

دکتر زهرا اباصلتی در گفت‌وگو با ایسنا ، افزود: بهتر است به جای طبخ غذا با روغن‌های جامد و كره حیوانی و مارگارین از روغن‌های مایع مخصوصا روغن زیتون و كانولا (كلزا) در برنامه غذایی خود استفاده كنید.

وی با اشاره به مزیت مصرف لبنیات خیلی کم چرب تصریح کرد: لازم است مصرف غذاهای چرب و آغشته به روغن را كاهش داده و از خوردن سوسیس و كالباس، شیرینی‌های پرچربی و پرخامه، سس‌ها و كباب‌های كوبیده كه پر از چربی است و همچنین آبگوشت پرچربی پرهیز كرد.

وی با تاکید بر اینکه باید در پخت غذاهای خانگی از حداقل روغن استفاده كرده و به هیچ عنوان از روغن‌های جامد استفاده نکنیم، افزود: میزان چربی خون خود را به طور مرتب كنترل كنید، قبل از پخت، چربی‌های قابل رویت گوشت و مرغ را جدا نموده و از سرخ كردن مواد غذایی خودداری كنید. حتی الامكان بهتر است از غذاهای آب پز، بخارپز و كبابی استفاده شود.

اباصلتی عنوان کرد: افرادی كه دارای چربی خون هستند گوشت قرمز را فقط 3 بار در هفته به میزان كم، مصرف نمایند. همچنین مصرف ماهی به دلیل داشتن چربی مفید امگا 3 به صورت دو بار در هفته توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف میگو به دلیل داشتن مقداری گلسترول به صورت مداوم چندان مطلوب نیست و بهتر است مصرف تخم مرغ به 3 عدد در هفته محدود شود.

وی بیان کرد: انواع مربا، كره، خامه و سرشیر را كمتر مصرف كنید، مصرف مواد غذایی حیوانی كه دارای كلسترول بالا می‌باشند مانند مغز گوسفند، جگر مرغ، كلیه گوسفند، قلب، امحاء و احشاء و میگو را باید محدود كنید، قندهای ساده مثل شكر، قند و شیرینی را كمتر مصرف كنید و با انجام آزمایش خون دوره‌ای میزان كلسترول خون خود را كنترل كرده و از میزان كلسترول بد و كلسترول خوب خود آگاه شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha