دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به ازای هر تخت بیمارستانی باید یک کارشناس تغذیه اختصاص یابد که به علت ضعیف بودن سیستم نظارتی موجود، اجرایی کردن این برنامه وجود ندارد.

سید مرتضی صفوی امروز در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز در اصفهان اظهار داشت: با توجه به کوچک سازی بدنه دولت و کوچک شدن دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، اجرای برنامه‌های کلان بهداشتی دچار اختلال شد.

سید مرتضی صفوی که تا قبل از کوچک سازی بدنه دولت و دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در سمت مدیر کل دفتر بود و بعد از این جریان دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شد، کوچک سازی دفتر بهبود تغذیه را مصادف با انحلال آن دانست و افزود: از سال 87 دفتر بهبود تغذیه به اداره کل تقلیل یافت و زیر مجموعه بهداشت خانواده قرار گرفت.

وی بیان داشت: اداره کل دفتر بهبود تغذیه با تعداد معدودی از کارشناسان تغذیه قادر به نظارت قوی بر مباحث تغذیه‌ای کشور نیست که با توجه به شرایط موجود بهتر است نظارت از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شود.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: طرح غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک، طراحی نقشه فقر غذایی در کشور، توزیع سبد غذایی مطلوب در مناطق محروم با همکاری وزارت رفاه از جمله برنامه‌هایی  است که قرار بود از سوی  دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت پیگیریی و به اجرا گذاشته شود که با انحلال دفتر، در اجرای تمام این برنامه‌ها اختلال ایجاد شد.

وی  با اشاره به اینکه انحلال و کوچک‌سازی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، اثرات جبران‌ناپذیری بر سلامت جامعه گذاشت، ادامه داد: در حال حاضر دفتر بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از نظر تعداد کارشناسان و کیفیت کار آنها از  دفتر کنونی بهبود تغذیه کشور قوی‌تر است.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  تصریح کرد: اداره کل بهبود تغذیه کشور هم‌اکنون با چند کارشناس ضعیف پا برجا است که به خاطر حجم بالای کار به بسیاری از امور نمی‌رسند و مجبور به اجرای ناقص یا رها کردن برخی از برنامه‌های کلان بهداشتی می‌شود.

وی اضافه کرد: به علت ضعف نظارتی که در سیستم وزارت بهداشت وجود دارد، نظارتی بر تغذیه بیماران بستری در بیمارستان‌ها  وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha