وزن کم کردن کاری آسان نیست، بنابراین وقتی می بینید نتایج زحماتتان در حال از بین رفتن است واقعا نا امید می شوید. ئکتر کارولین مین توضیح می دهد وقتی برنامه غذایی درست پیش نمی رود چگونه مغز باعث مقابله با آن شده.

بهترین راه وزن کم کردن چیست؟

سلامت نیوز: وزن کم کردن کاری آسان نیست، بنابراین وقتی می بینید نتایج زحماتتان در حال از بین رفتن است واقعا نا امید می شوید. ئکتر کارولین مین توضیح می دهد وقتی برنامه غذایی درست پیش نمی رود چگونه مغز باعث مقابله با آن شده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، کاهش وزن می تواند کاری کند احساس خوبی داشته باشید و بخش مهمی از برنامه تناسب اندام و شادی روزانه تان باشد. اما اگر کاهش وزن برایتان یک نبرد بی پایان است و یا همیشه آن مقدار وزنی که کم کردید یا حتی بیشترش را بر می گردانید یک دلیل ساده علمی وجود دارد: تلاش خودتان را با شکستن رژیم نابود می کنید.

اگر شما مانند خیلی های دیگر که مرتب رژیم می گیرند، مسلما از همه رژیم ها خسته شده اید، همه برنامه غذایی هایی که دیگران رویشان قسم می خوردند را انجام داده اید حتی ممکن است آن رژیمی که در آن تنها باید  سوپ کلم می خوردید را هم امتحان کرده باشید و بعد از آن سال ها باید بگذرد تا بتوانید بدون احساس چندش دوباره به کلم نگاه کنید. اما دلیلی وجود دارد که نمی توانید وزن کم کنید یا بعد از کاهش آن دوباره وزنتان باز می گردد.

بسیاری از برنامه های غذایی در واقع یک نوع گرسنگی کشیدن هستند که در نهایت معده شروع به ارسال پیام به مغز می کند که این حالت بی غذایی است. اما این اهمیت دادن به اولویت ها است که حیوانات را از ابتدای زندگی تا به اینجا زنده نگه داشته. متاسفانه مغزتان این پیام ها را کاملا جدی می بیند.

روش مغزتان برای تفسیر پیام گرسنگی این است که سریعا دستور می فرستد همه چیز در بدن خاموش شود و چربی ها را حفظ می کند چون بدن حالا قبول کرده در خطر مرگ هستید و غذای مناسب به شما نمی رسد.

چون بدنتان کاملا متقاعد شده است که باید غذا ذخیره کند، وقتی برنامه غذایی را متوقف می کنید و به صورت معمولی غذا می خورید، بدن دیگر اجازه نمی دهد چربی از دست برود و دوباره به ذخیره آنها می پردازد.

این نه تنها به معنای ابزگرداندن وزنی است که کم کردید بلکه بدان معناست که بدن تمام چربی ها را نیز حفظ می کند به همین دلیل است که در برخی حتی سایزشان از آنچه ابتدای برنامه غذایی بوده بیشتر می شود.

و بدترین قسمت این ذهنیت بی غذایی؟ هرچه بیشتر این برنامه های غذایی به شدت محدود در کالری را انجام دهید برای بدنتان هم درک اینکه از آن دوره گذشته اید دشوارتر می شود، بنابراین کاهش وزن در آینده سخت تر می شود.

مهمتر از همه، بیشتر برنامه های غذایی که چربی دریافتی تان را محدود می کنند در واقع فشار زیادی را روی کیسه صفرا وارد می کنند.

برنامه های غذایی کم چرب به دلایل زیادی مناسب نیستند. این یعنی اگر چربی هضم نکنید پروتئین و کربوهیدرات هم هضم نخواهید کرد و به همین دلیل افرادی که مرتب رژیم غذایی می گیرند مشکل کیسه صفرا پیدا می کنند.

تمام اینها وقتی می خواهید رژیم بگیرید بسیار خسته کننده هستند، بنابراین چکار کنیم که کار برایمان آسان شود و بدن فکر نکند پیوسته آن را در حالت بی غذایی قرار می دهیم؟ یکی از راه ها این است که هفته ای حداقل یک بار روزه اصلاح شده بگیریم. در روزه داری معمول شما از یک ساعت تا ساعت مشخص دیگری نباید آب و غذا مصرف کنید اما در روزه داری اصلاح شده شما حق دارید میوه و سبزیجات بخورید تا بدنتان دوباره به حالت دراماتیک نرود و فکر نکنید در حال مردنید.

اما مهمترین چیز این است که یاد بگیرید به بدن خود گوش دهید و متوجه شوید چه نیازهایی دارد نه اینکه خودتان چه چیزی هوس کردید. وقتی چیزی خنک هوس کردید به جای اینکه به سراغ بستنی بروید می توانید میوه های یخ زده را امتحان کنید.

همین اصلاحات ساده در برنامه غذایی کمکتان می کند از گرفتار شدن در یک چرخه بی حاصل از کاهش و افزایش وزن گرفتار نشوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha