فوق تخصص هماتولوژی آنکولوژی با بیان مضررات مصرف انواع قلیان‌ گفت:‌ قلیانیها بین ۳ تا ۵ سال سرطان خون می‌گیرند.

قلیانیها بین ۳ تا ۵ سال سرطان خون می‌گیرند

سلامت نیوز:فوق تخصص هماتولوژی آنکولوژی با بیان مضررات مصرف انواع قلیان‌ گفت:‌ قلیانیها بین ۳ تا ۵ سال سرطان خون می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،زهرا نظرى فوق تخصص هماتولوژی آنکولوژی  درباره مصرف کنندگان قلیان و ضررهای ناشی از آن گفت: امروزه در بین افراد جامعه در هر رده سنی کشیدن قلیان عادی شده و افراد قلیانی قلیان کشیدن را یک نوع دورهمی و سرگرمی می‌دانند.

 وی ادامه داد:‌ اما باید گفت که قلیان مضراتی دارد که به مرور زمان خودش را نشان می‌دهد؛ بر اساس تحقیقات، استعمال سه تا پنج سال قلیان می‌تواند باعث سرطان خون شود و پس از 15 سال قلیان کشیدن مداوم، ابتلا به سرطان ناشی از بنزن (ماده شیمیایی) مانند سرطان خون قطعی است.

این فوق تخصص هماتولوژی آنکولوژی گفت: قلیان‌های جیبی یا الکترونیکی که توسط باتری ایجاد حرارت می‌کنند، در ابتدا با هدف ترک سیگار تولید و عرضه شدند، هم اکنون بسیاری از جوانان به استعمال این قلیان ها معتاد شده‌اند.

وی افزود: در این قلیان‌های از تنباکو معسل استفاده می‌شود و در قلیان‌های جیبی عصاره تنباکو معسل به صورت مایع در آمده و استفاده می‌شود که همه آسیب‌های قلیان را دربر می گیرد و همچنین به علت حمل آسان آن و دسترسی راحت به آن احتمال استفاده آن از قلیان بیشتر است.

نظری با اشاره به اینکه قلیان‌های جیبی به علت ترکیب شدن مواد با فلزات سنگین ، می‌تواند برخی از بیماری‌ها مانند انواع سرطان و بیماری‌های قلبی، فشار خون و یا تنفسی را ایجاد کند، گفت:‌ در مجموع مصرف دخانیات عوارضی مانند ایجاد 13 نوع سرطان، سقط جنین، نازایی، از بین رفتن و پوسیدگی دندان، ضعف شنوایی و بینایی، پوکی استخوان و بیماری‌های کبدی می‌شود.

این فوق تخصص هماتولوژی آنکولوژی تاکید کرد:‌ دود سیگار که حاصل سوختن توتون و شامل چهارهزار ترکیب شیمیایی و 60 ترکیب سرطان‌زا است، همچنین حرارت تولید شده در نوک سیگار روشن، موجب تولید بسیاری از ترکیبات شیمیایی دیگر می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ برخی از مردم تصور می‌کنند ضرر قلیان از سیگار و سایر مواد دخانی کمتر بوده و آب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می‌گیرد، دود قلیان با عبور از آب دود مرطوب می‌شود و به علت این رطوبت جذب ترکیبات مضر افزایش پیدا می‌کند.

نظری تصریح کرد:‌ سیگار کشیدن سه تا چهار سی سی دود وارد دهان و بدن می‌کند اما با استعمال قلیان 40 سی سی دود و آلودگی وارد دهان می شود و در مجموع یک قلیان برابر 80 نخ سیگار آلودگی وارد بدن می کند؛ همچنین تنباکو‌های معسل یا میوه‌ای 70تا80 درصد از موارد افزودنی و اسانس تشکیل شده‌اند و دارای مقادیر زیادی موارد سمی و سرطان زا مانند نفتالین، هیدروکربن های آروماتیک، فلزهای سنگین و بنزن است و قلیان‌های جیبی همانند قلیان‌های معمولی همه این مواد سرطان زا را شامل است.

وی در پایان گفت:‌ میزان منواکسید کربن موجود در خون افرادی که قلیان کشیده‌اند ۳ برابر منواکسید کربن خون افرادی است که سیگار می‌کشند است؛ منواکسیدکربن اضافی باعث کاهش حمل اکسیژن توسط سلول‌های خون می‌شود و این باعث افزایش احتمال بروز سکته و مشکلات قلبی و سکته مغزی می‌شود، احتمال بیماری‌های ریوی هم با استنشاق بیشتر این ماده افزایش می‌یابد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha