سلامت نیوز :یك متخصص بیماریهای عفونی گفت: آنفلوانزای پرندگان بیماری خطرناكی است كه حدود 60 درصد افرادی كه به آن مبتلا می‌شوند می‌میرند اما این بیماری به راحتی از پرندگان به انسان منتقل نمی‌شود.

حمید عمادی در گفت‌و‌گو با  فارس در پاسخ به این پرسش كه با وجود شیوع گسترده بیماری آنفلوانزای پرندگان بین مرغ‌های موجود در مرغداری‌های كشور آیا مورد ابتلای انسانی نیز مشاهده شده است گفت: آمار ابتلای انسانی به این بیماری در اختیار وزارت بهداشت است اما ما در بخش عفونی بیمارستان امام خمینی تهران كه یكی از مراكز اصلی رسیدگی به این نوع بیماری است تاكنون هیچ موردی از این بیماری را طی سال جاری نداشته‌ایم.

وی گفت: ممكن است این بیماری در مرغداری‌ها شایع شده باشد كه البته ما اطلاعی از آن نداریم زیرا مرجع رسیدگی به این مسئله سازمان دامپزشكی است، اما در مورد ابتلای انسانی تاكنون بنده گزارشی نشنید‌ه‌ام اما نمی‌‌توانم با اطمینان بگویم كه هیچ موردی نبوده است، به هر حال این احتمال هم وجود دارد كه موارد ابتلای انسانی این بیماری نیز در كشور بوده باشد كه كتمان شده باشد.

این متخصص بیماریهای عفونی ادامه داد: بیماری آنفلوانزای پرندگان با نوع ویروس H5N1 بیماری بسیار خطرناكی است و میزان مرگ و میر آن در بین انسان حدود 60 درصد است اما میزان مسری بودن آن زیاد نیست و این بیماری به راحتی از پرندگان به انسان منتقل نمی‌شود.

وی گفت: تاكنون 400 نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده‌اند كه نیمی از آنها فوت كرده‌اند، بنابراین با وجود مرگ آوری بالای این بیماری و احتمال سرایت آن از پرندگان به انسان، این بیماری شیوع بالایی ندارد اما خطر اصلی جهش این ویروس در انسان و احتمال انتقال انسان به انسان آن در آینده است كه بسیار می‌تواند خطرناك باشد.

عمادی اضافه كرد: حدود 4 سال پیش نیز كه مواردی از این بیماری در پرندگانی در شمال كشور مشاهده شد بلافاصله وزارت بهداشت دستورالعمل هایی برای پرهیز از دست زدن مردم به پرندگان به خصوص پرندگان وحشی و مرده و رعایت اصول بهداشتی در مرغداری ها صادر كرد اما امسال تاكنون چنین دستورالعملی صادر نشده كه نشانگر این است كه موضوع هنوز جدی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha