سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 25027

پیاده روی با تسهیل جریان خون عامل مهم پیشگیری از بروز آمبولی ریه و لخته شدن خون در عروق بدن است.

سلامت نیوز :پیاده روی با تسهیل جریان خون عامل مهم پیشگیری از بروز آمبولی ریه و لخته شدن خون در عروق بدن است.
احمد مافی رزیدنت رادیو تراپی و آنكولوژی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در تعریفی از آمبولی ریه افزود: آمبولی ریه عبارت است از وجود لخته خون (یا به ندرت چربی) در شریان هایی كه به بافت ریه ها خونرسانی می كنند و در مواردی كه میزان لخته افزایش یابد به علت مختل شدن عملكرد ریه و در نتیجه اختلال اكسیژن رسانی به بافت های بدن (به ویژه مغز) انسان در مدت كوتاهی جان خود را از دست می دهد.

وی با تاكید بر اینكه پیاده روی با تسهیل جریان خون، عامل مهم پیشگیری از بروز آمبولی ریه و لخته شدن خون در عروق بدن است گفت: تحرك كافی و داشتن فعالیت های بدنی مهمترین اصل پیشگیری است لذا بیمار باید در طول دوران بیماری خود از استراحت كردن به مدت طولانی در بستر خود خودداری كرده و از هر فرصتی برای راه رفتن و پیاده روی استفاده كند.

مافی ادامه داد: تنگی نفس ناگهانی، غش كردن، درد قفسه سینه، سرفه (گاهی همراه با خلط خونی)، تندی ضربان قلب و تب خفیف از علایم شایع بروز آمبولی ریوی است كه در صورت بروز هر یك از این علایم مراجعه به پزشك الزامی است.

این رزیدنت رادیوتراپی، آنكولوژی همچنین بیان كرد: نكته بسیار مهم در بروز ترومبوز وریدهای عمقی كه تقریبا در تمام حالت ها فوق و به خصوص در مبتلایان، به كانسر (سرطان) دیده می شود، بی حركتی طولانی مدت (مثلا سفر طولانی با هواپیما یا سایر وسایل نقلیه) بوده از عوامل مهم ایجاد كننده لخته در بدن است.

وی در ادامه ترومبوز وریدهای عمقی را چنین شرح داد: ترومبوز (لخته شدن) به بیماری اطلاق می شود كه طی آن لخته خون در یك ورید عمقی (معمولا اندام تحتانی) شكل گرفته و ممكن است از جای خود كنده و با حركت به سمت ریه و انسداد عروق ریوی باعث آمبولی ریوی شود.

مافی افزود: ترومبوز (لخته شدن)‌ ورید عمقی برخلاف لخته های موجود در وریدهای سطحی (قابل رویت و لمس روی سطح بدن) است كه در آن به ندرت لخته ها از جای خود كنده می شوند.

* چاقی یكی از مهمترین علل بروز ترومبوز وریدها است

احمد مافی همچنین بااشاره به اینكه چاقی یكی از مهمترین علت های بروز ترومبوز وریدهای عمقی است بی حركتی حتی به مدت چند ساعت، تصادفات به همراه شكستگی استخوان، مصرف بعضی از داروهای ضدبارداری، استعمال دخانیات، اعمال جراحی به خصوص ارتوپدی را از دلایل دیگر بروز این بیماری برشمرد.

وی معاینه بالینی، آزمایش خون و سونوگرافی عروقی را از جمله راه های تشخیص این بیماری ذكر كرده و در خصوص درمان آن اظهار داشت: هدف كلی از درمان، جلوگیری از بزرگتر شدن لخته، رفع لخته و جلوگیری از ایجاد لخته جدید و پیشگیری از حركت لخته به سمت شریان های ریوی (جلوگیری از آمبولی ریوی) است كه معمولا با تجویز داروهای تزریقی رقیق كننده خون انجام می شود.

مافی با تاكید بر اینكه این بیماری تقریبا در نیمی از بیماران مبتلا تا زمانی كه رگ های بزرگ و اصلی مسدود نشوند هیچ علامتی ندارد تصریح كرد: تورم یك طرفه عضله پشت ساق پا، درد هنگام حركت دادن اندام تحتانی و خم كردن پا، افزایش دمای پا، درد پا و حساسیت به لمس آن (تورم و قرمزی)، التهاب، قرمزی و برجستگی رگ های سطحی پا از علایم شایع بروز ترومبوز محسوب می شوند.

رزیدنت رادیوتراپی و آنكولوژی در خصوص نكات پس از درمان خاطر نشان كرد: در بیشتر موارد لازم است بیمار یك داروی رقیق كننده خون را برای مدت طولانی مصرف كند كه این داروها ممكن است تزریقی و یا خوراكی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha