سلامت نیوز :رییس انجمن پزشكان عمومی ایران اظهار كرد: برای رسیدن به اهداف طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع، نیازمند تغییر و تحول در برنامه‌های آموزشی و ارتقای سطح علمی پزشكان عمومی كشور هستیم.

به گزارش بهداشت و درمان ایسنا، دكتر حسن هویدا در اولین همایش علمی انجمن پزشكان عمومی ایران ضمن انتقاد از عدم بازنگری و تدوین مجدد برنامه‌های آموزشی مدون پزشكان عمومی توسط وزارت بهداشت گفت: برنامه‌های آموزش مدون پزشكان عمومی در دهه 60 در وزارت بهداشت تدوین شده است كه با توجه به نیازهای بهداشتی و درمان آن، زمان برنامه ریزی مورد اجرا قرار گرفت. در حال حاضر با وجود گذشت بیش از دو دهه از فعالیت انجمن و اجرای برنامه‌های آموزشی متفاوت برای پزشكان و با توجه به وظیفه‌ای كه وزارت بهداشت در پیاده كردن طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع دارد، هیچ تغییری در برنامه‌های آموزشی ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: آموزش باید بر اساس اهداف نظام پزشك خانواده تدوین شود و مورد بازنگری قرار گیرد تا در نهایت پزشكانی توانمند داشته باشیم تا بتوانیم در اجرای این طرح بزرگ به توفیق دست یابیم.

دكتر هویدا درباره چگونگی برنامه‌های آموزشی پزشكی طی دو دهه گذشته اظهار كرد: پیش از آن كه برنامه‌های آموزشی ما اجباری شود، پزشكان ما با برای شركت در همایش‌ها و سمینارها تمایل داشتند اما از زمانی كه حضور در این همایش‌ها اجباری شده است به دلیل دخالت‌های نابه جای برخی ناظرین امر درمان در امور جامعه پزشكان عمومی كشور و برخوردهای نادرست، شاهد دلسردی پزشكان خود شده‌ایم. چرا كه با وجود اجباری شدن گذراندن دوره‌ها، آموزش‌ها كاربردی نیستند.

وی درباره روند اجرایی این همایش گفت: این همایش به همت انجمن پزشكان عمومی ایران و با مشاركت سازمان نظام كشوری و انجمن‌های علمی و تخصصی از دهم تا سیزدهم اسفند ماه در بیمارستان میلاد برگزار می‌شود و دارای 140 امتیاز بازآموزی است و شامل سخنرانی‌ها و كنفرانس‌های علمی در عرصه‌های مختلف علم پزشكی در قالب 28 برنامه مدون و یك برنامه غیر مدون خواهد بود.

در بخش دیگری از این همایش دكتر بدخش، عضو شورای عالی نظام پزشكی كشور درباره جایگاه پزشكان عمومی در كشور بیان كرد: بیشترین بار خدمات درمانی بر دوش پزشكان عمومی كشور است. در مورد مسائل اجرای طرح نظام پزشك خانواده نیز تلاش می‌كنیم به جایگاه قابل قبولی برسیم و این امر به گونه‌ای سامان یابد كه حرمت جامعه پزشكی عمومی چه در بخش عمومی و چه در بخش خصوصی را به دنبال داشته باشد و در نهایت رضایت مندی بیماران را از سیر درمانی در این نظام داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha