سلامت نیوز :یك متخصص كودكان با بیان اینكه تداوم علائم سرماخوردگی در كودكان زنگ خطری برای بروز رینیت آلرژیك است اظهار داشت: حلقه های خاكستری زیر چشم، تنفس با دهان باز و آبریزش بینی از شایع ترین علائم این بیماری است كه در صورت عدم درمان زمینه را برای ابتلا به آسم، سینوزیت و عفونت گوش میانی فراهم می كند.

دكتر وحید قبادی دانا در گفت‌وگو با  ایسنا اظهار داشت: سرماخوردگی یك عفونت ویروسی همراه با گرفتگی بینی و آبریزش بینی است كه بچه‌ها به طور متوسط 8 تا 6 بار در سال دچار این عارضه می‌شوند.

وی افزود: اما 10 تا 15 درصد از كودكان حداقل 12 بار در سال سرما می‌خورند كه اغلب نیز بیشتر ساعات روز خود را در مهدكودك و یا مدرسه هستند و به مدرسه می‌روند. علت ابتلاء مكرر به سرماخوردگی مواجه مكرر با ویروس‌های عامل این بیماری در مدرسه یا مهد كودك است.

دكتر قبادی ادامه داد: هر كودكی كه دچار سرماخوردگی می‌شود یك تا 3 روز قبل این ویروس را از فرد دیگری كه مبتلا بوده دریافت كرده و معمولاً یك هفته طول می‌كشد اما در 10درصد كودكان مدت بیماری دو هفته طولانی می‌شود.

این متخصص كودكان با اشاره سرماخوردگی مكرر در برخی كودكان گفت: بعضی بچه‌ها دائماً دچار آبریزش بینی یا گرفتگی بینی هستند؛ بینی خود را با حركت افقی انگشت نشانه یا كف دست مكرراً می‌خارانند، آب بینی خود را بالا می‌كشند، عطسه‌های متناوب دارند و بعلت گرفتگی بینی گاهی تودماغی صحبت می‌كنند كه این علائم می تواند نشانه ای از بیماری های آلرژیك بویژه رینیت آلرژیك باشد.

وی افزود: رینیت آلرژیك (آلرژی التهابی بینی) شایعترین بیماری آلرژیك مزمن است كه حدود 600 میلیون نفر در جهان از این بیماری رنج می‌برند. بسیاری از افرادی كه دچار این بیماری هستند نسبت به بیمار بودن خود آگاهی لازم را ندارند و علایم این بیماری را جزئی از زندگی طبیعی خود می‌ دانند.

دكتر قبادی گفت: اگر چه این بیماری تهدید كننده حیات نیست اما می‌تواند اثرات منفی روی كیفیت زندگی افراد داشته باشد و موجب كاهش كارایی و عملكرد افراد در محیط كار و تحصیل شود كه مشخصه آن احتقان و گرفتگی بینی، آبریزش بینی، خارش بینی و معمولاً همراهی این علایم با عطسه و قرمزی چشم‌ها است. كه به دو صورت پایدار و فصلی دیده می شود.

وی در تبیین رینیت آلرژیك پایدار كه در40 درصد مبتلایان دیده می شود اظهار داشت: افراد دچار این عارضه در تمام طول سال علامت بیماری را دارند و عامل حساسیت‌زای این نوع بیماری در اغلب موارد، مواد آلرژن درون خانه است. همچنین حیوانات خانگی مانند سگ و گربه، ‌دود سیگار، موجودات ذره‌بینی موجود در گرد و غبار خانه بنام «مایت»، كپك‌ها، عطر و ادكلن و مواد آرایشی- بهداشتی در واقع عامل بروز و تشدید حساسیت در كودكان است.

این متخصص كودكان ادامه داد: در نوع دوم كه 20 درصد مبتلایان به رینیت آلرژیك را تشكیل می دهد افراد در فصول خاصی از سال علامت را دارند كه معمولاً گرده درختان در فصل بهار، مواد حساسیت زای چمن در ابتدای فصل تابستان و مواد آلرژن علف‌های هرز در انتهای فصل تابستان باعث ایجاد حساسیت در این بیماران می‌شوند.

وی اظهار داشت: رینیت آلرژیك در كودكانی كه پدر یا مادر یا هر دو ایشان به این بیماری مبتلا هستند بیشتر مشاهده می‌شود. همچنین احتمال ابتلا به بیماری در شیرخوارانی كه والدینشان زودتر از زمان تعیین شده تغذیه كمكی آنها را شروع كرده باشند افزایش می‌یابد.

دكتر قبادی گفت: حلقه‌هایی خاكستری رنگ زیر چشم‌ها، گرفتگی و آبریزش متناوب بینی، تنفس با دهان باز، تو دماغی صحبت كردن از علائم رینیت آلرژیك در كودكان است كه این علائم در شب شدیدتر شده و می‌تواند باعث اختلال خواب، خر خر شبانه و خوابیدن با دهان باز شود. بسیاری از این كودكان دچار كاهش حس بویایی و چشایی شده و به همین علت دچار كم اشتهایی می شوند. معمولاً كودكان مبتلا، دارای لوزه‌های حلقی بزرگ و نیز لوزه سوم بزرگ‌تر از حد طبیعی هستند كه می‌تواند موجب تنفس مشكل برای آنها شود.

این متخصص كودكان با اشاره به خطر بروز سینوزیت و عفونت گوش میانی را در مبتلایان به رینیت آلرژیك گفت: بسیاری از این كودكان در فصل سرما چندین دوره آنتی‌بیوتیك مصرف می‌كنند. كه با مصرف این داروها علایم سینوزیت یا عفونت گوش برطرف می‌شود اما با قطع دارو مجدداً پس از چند روز كودك مبتلا به عفونت می‌شود.

دكتر قبادی تصریح كرد: درمان سینوزیت یا عفونت گوش این كودكان، بدون درمان رینیت آلرژیك كامل نیست و دوباره عود خواهد كرد. همچنین این بیماران بیش از سایر افراد مستعد ابتلا به بیماری آسم هستند. 38 درصد بیماران رینیت آلرژیك، آسم هم دارند و 78 درصد بیماران آسمی، رینیت آلرژیك هم دارند.

دكتر قبادی گفت: بیمارانی كه مبتلا به آسم هستند باید از نظر بیماری رینیت آلرژیك ارزیابی شوند و آنهایی كه مبتلا به رینیت آلرژیك هستند باید از نظر بیماری آسم ارزیابی شوند.البته افرادی كه پولیپ بینی دارند یا انحراف تیغه بینی دارند، كسانی كه بدون تجویز پزشك از قطره‌های ضد احتقان بینی به مدت طولانی استفاده كرده‌اند و دچار گرفتگی و انسداد بینی شده‌اند. گاهی اوقات هم بیماران دچار كم‌كاری تیروئید و یا برخی خانمها در زمان حاملگی دچار احتقان بینی می‌شوند كه علت آن نقش هورمونها در ایجاد التهاب مخاط بینی هستند علائمی مشابه رینیت آلرژیك دارند.

وی در پایان خاطر نشان كرد: برای پیشگیری از رینیت آلرژیك پرهیز از مواجهه با آلرژن‌ها (مواد حساسیت‌زا) بسیار مهم است. از این رو خروج حیوانات خانگی، شستشوی ملحفه ها با آب گرم، اجتناب از مواجهه افراد حساس با مواد آرایشی و بهداشتی، عطر و ادكلن، گرده های گیاهان تا حد زیادی مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha